سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مهمانپرست در پاسخ به باشگاه خبرنگاران عنوان کرد

پيگيري وضعيت 48 زائر ايراني از طريق سيستم امنيتي و قضايي سوريه

سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان با اشاره به اينکه ربودن زائران ايراني اقدامي غير انساني بوده و گروه‌هايي که نقطه نظرات مردم را دنبال مي‌کنند نبايد دست به اقدامات غير قانوني بزنند، گفت: ما از طريق کشورهاي مرتبط با اين گروه‌ها و همچنين سيستم امنيتي و قضايي سوريه پيگير زائران ايراني هستيم.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، رامين مهمانپرست در جلسه سخنگويي که در وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن عرض تسليت به مناسبت سالروز شهادت امام جواد (ع) در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبني بر آخرين وضعيت از پيگيري آزادي 48 زائر ايراني در سوريه گفت: ربودن زائران ايراني اقدامي غير انساني بوده و گروه‌هايي که نقطه نظرات مردم را دنبال مي‌کنند نبايد دست به اقدامات غير قانوني بزنند لذا ما از طريق کشورهاي مرتبط با اين گروه‌ها و سيستم امنيتي و قضايي سوريه پيگير زائران ايراني هستيم.

وي تصريح کرد: اميدواريم هرچه سريعتر شاهد آزادي 48 زائر ايراني در سوريه باشيم و با همکاري کشورهاي مرتبط با اين گروه‌ها بتوانيم در اين مورد تلاش کنيم.

*معيارهايي اهداي جوايز نوبل با ترديد مواجه است

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اهداي جايزه صلح نوبل به اتحاديه اروپا گفت: معيارهايي که براي اهداي جوايز نوبل در نظر گرفته شده کاملا با ترديد مواجه است و اين که چه مزيت‌هايي را اتحاديه اروپا بايد براي دريافت اين جايزه داشته باشد بايد از خود مردم اروپا پرسيد به خصوص در حال حاضر که کشورهاي اروپايي با بحران‌هاي جدي مالي و اقتصادي روبرو هستند بهتر است خود آنها قضاوت کنند.

وي در مورد اظهارات خصمانه رژيم صهيونيستي عليه کشورمان گفت: مقامات رژيم صهيونيستي تلاش مي‌کنند بر عليه جمهوري اسلامي ايران اقدامات خصمانه‌اي را انجام دهند و با ماهيتي که از آنها پيداست اين موضوع دور از انتظار نيست لذا اين قيبل اقدامات تنها رژيم صهيونيستي را روسياه خواهد کرد.

*اعتراف نمايندگان 1+5 به مناسب بودن پيشنهادات ايران

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي در مورد ادعاي اشتون مبني بر از سرگريري مذاکرات با ايران گفت: ما در رابطه با مذاکرات 1+5 بارها آمادگي خود را مبني بر مذاکرات سازنده اعلام کرديم و آخرين بار در مسکو پيشنهادات خود را مطرح کرديم که به اعتراف نمايندگان 1+5 ، پيشنهادات ايران از پيشنهادات مناسبي برخوردار بوده است.

وي افزود: اشتباهات محاسباتي کشورهاي 1+5 آنها را از محاسبات مطلوب دور مي‌کند و به جاي لجبازي بايد با رويکردي منطقي با گفتگو با ايران برگردند چرا که اين اقدامات اشتباه گريبانگير خود آنها خواهد شد.

*دولت بحرين به جاي سركوب ملت خود به مطالبات آنها رسيدگي كند

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر ادعاهاي بحرين در مورد دخالت ايران در امور داخلي بحرين گفت: ما همواره اعلام كرده‌ايم كه توجه به خواست مردم بحرين مي‌تواند موجب ثبات و اقتدار اين كشور شود لذا موضع خودمان را قبلا اعلام كرده و فكر مي كنيم بهترين راه به لحاظ سياسي مشاركت مردم در امور داخلي خودشان باشد در نتيجه دولت بحرين بايد به جاي سركوب ملت خود به مطالبات آنها رسيدگي كند.

*استقبال اخضر ابراهيمي از پيشنهاد حل مشکلات سوريه به واسطه مردم

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر اخير اخضر ابراهيمي به تهران با اشاره به اينکه موضع كشور ما حمايت از نماينده دبير كل سازمان ملل است، ادامه داد: بهترين راهكار براي مسئله سوريه كمك همه كشورها و گروهها است اما مردم سوريه بايد مشكلات داخلي خود را حل كنند چراکه اين يك چارچوب كلي است و اخضر ابراهيمي از اين پيشنهاد استقبال كرده‌اند و اميدواريم فضايي را ايجاد كنيم كه درگيري ها متوقف شود.

* رژيم صهيونيستي مي‌خواهد با اختلاف افكني در ميان كشورها به اهداف شوم خود دست پيدا كند

مهمانپرست در مورد اجلاس سران در باكو نيز اظهار داشت: برگزاري اجلاس در باکو  مي‌تواند فرصتي براي توسعه همكاري‌ها ايجاد كند چرا كه ما با آذربايجان مشتركات بسياري داريم و اين كه بعضي جريانات سعي در تنش بين كشورها مي كنند به نتيجه‌اي نخواهند رسيد چرا كه رژيم صهيونيستي در تلاش است با اختلاف افكني در ميان كشورها به اهداف شوم خود در منطقه دست پيدا كند.

*زمينه مناسب همکاري با آذربايجان به دليل سفر رئيس جمهور


وي ادامه داد: سفر رئيس جمهور به آذربايجان مي‌تواند زمينه مناسبي را براي گسترش همكاري‌ها ايجاد كند .

* صلح‌آميز بودن غني سازي يك بحث كارشناسي است

مهمانپرست در مورد فعاليتهاي صلح آميز هسته‌اي كشورمان گفت: ما مواضع خود را قبلا به صورت مكرر اعلام کرده بارها گفته‌ايم كه بحث بهره‌مند شدن از حقوق صلح آميز هسته‌اي حقوق همه كشورهاست اما اين كه تا چه حدي غني سازي صلح آميز است اين موضوع يك بحث كارشناسي است.

وي ادامه داد: حتي در رابطه با ميزان غني سازي اعلام كرده ايم كه اين سوخت در اختيار ما قرار گيرد و همه شاهد بودند كه چه موانعي بر سر راه ما قرار گرفته است.

مهمانپرست همچنين در مورد تحولات اخير سوريه افزود: اقدامات اساسي براي توقف درگيري‌ها در سوريه صورت بايد بگيرد تا با فراهم شدن زمينه مناسب، مردم انتخابات آزاد براي كشورشان داشته باشند و خود در امور داخلي سوريه تصميم گيري كنند.

* انحلال پارلمان رژيم جعلي صهيونيستي دور از ذهن نيست

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر انحلال پارلمان رژيم صهيونيستي گفت: اين رژيم نامشروع چون مشروعيت نداشته، اهميتي ندارد چرا كه آنها ماهيتي جنگ طلبي دارند و فقط براي حاميان خود هزينه ايجاد مي‌كنند لذا اين موضوع تبديل به موضوعي جدي شده كه انحلال پارلمان اين رژيم جعلي نيز دور از ذهن نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي مبني بر اظهارات سيد حسن نصر الله مبني بر هواپيماي لبناني- ايراني بدون سرنشين پهباد افزود: اين بحث‌هاي فني و تخصصي را مسئولان نظامي بايد پاسخ دهند و چيزي كه مشخص است اين است كه توانايي دفاعي ما بسيار بالا بوده لذا با همه توان خود در خدمت امنيت و ثبات در منطقه هستيم چراکه پيشرفت‌هاي كشور ما نشان مي‌دهد كه احتمال جنگ افروزي كاهش پيدا خواهد كرد و احتمال تصور تعدي و تعرض كشورها به كشورهاي منطقه كاهش پيدا خواهد کرد.

مهمانپرست در مورد اعمال تحريم هاي جديد يك جانبه آمريكا و اتحاديه اروپا عليه كشورمان گفت: اين اقدام غيرقانوني و غيرانساني است و به بهانه توقف فعاليت صلح آميز كشورمان صورت گرفته است اما اگر يك روزي بحث هسته‌اي كشورمان به نتيجه برسد همين كشورها دوباره به كشورمان نيز فشار مي‌آورند چرا كه از 33 سال پيش نيز اين تحريم‌ها همچنان عليه ما صورت گرفته و هيچ وقت كار ساز نبوده و تنها رو سياه ماندن خود آنها جلوي ملت‌هايشان است.

وي ادامه داد: دولتمردان غربي همواره عادت داشته اند كه در مسائل منطقه‌اي ما دخالت كنند و به ملت ما فشار بياورند ولي آنها توانايي رويارويي با ملت ايران را نخواهند داشت.

*سفر رئيس جمهور به کويت براي شرکت در  اجلاس مجمع گفتگوي همكاري‌ آسيايي است

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در مورد سفر آتي احمدي نژاد به كويت افزود: اين سفر براي اجلاس مجمع گفتگوي همكاري‌ آسيايي است و يكي از اين همكاريهاي مجمع مربوط به گفتگوهاست اما اولين اجلاس سران قرار است در كويت برگزار شود كه نتيجه مثبت اين اجلاس به ديگر اجلاس ها نيز كمك شاياني خواهد كرد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني براينکه چرا رژيم صهيونيستي اماكن مقدس مسلمانان به خصوص بيت المقدس را در دستور حمله و آسيب قرار داده است، گفت موضع ما در برابر جنايات رژيم صهيونيستي همواره اعلام شده و سران كشورهاي اسلامي نيز بايد تصميماتي را براي مقابله با رژيم صهيونيستي صورت دهند چرا كه همواره موضوعاتي عليه جهان اسلام صورت گرفته كه نشان دهنده چهره واقعي اين رژيم نامشروع است.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر نامگذاري هفته وحدت از سوي آيت الله اراكي افزود: اگر پيشنهادي براي نام گذاري هفته وحدت از سوي آيت الله اراكي مطرح شود اين موضوع حتما مورد بررسي قرار مي گيرد و همه بايد تلاش كنند تا وحدت جهان اسلام حفظ شود.

* مذاكرات كاملا شفاف و روشن است / زمينه حل مسائل وجود دارد

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر بسته جديد غرب در مذاكرات با ايران گفت: ما پيشنهاد خود را مطرح كرده‌ايم و اين پيشنهاد از سوي 1+5 جامع و سازنده مطرح شد اما اگر اشتباه گذشته خود را تكرار كنند ما توصيه مي كنيم تا دست از اين اشتباهات بردارند چرا كه مذاكرات كاملا شفاف و روشن است و زمينه حل مسائل وجود دارد.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اخبار منتشر شده در مورد اعدام تعداد ديگري از زندانيان در عربستان گفت: كشور عربستان از جايگاهي كه در منطقه دارد مي تواند از ثبات خود در منطقه استفاده كرده و ما از هر تلاشي كه به تفاهم همه جانبه دسترسي پيدا كنيم را در دستور كار داريم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در رابطه با تحولات اخير سوريه افزود: انتخابات اصلي را بايد خود مردم سوريه انجام دهند و اين كه بشار اسد باشد يا نباشد ارتباطي به كشورهاي ديگر ندارد چراکه مردم بايد در اين موضوع تصميم‌ بگيرند لذا بايد كمك كنيم تا زمينه‌هاي گفتگوي ملي فراهم شود و مردم به صورت طبيعي در انتخابات تصميم گيري كنند در نتيجه پيشنهاداتي كه كشورهاي مختلف مطرح مي‌كنند در حال بررسي است و بايد با كمك كشورهاي منطقه مسئله سوريه را حل كنيم.

*تمام امكانات خود را براي دبيري كلي اپك به كار مي‌گيريم

وي در مورد انتخاب دبير كلي اوپك افزود: طبيعي است كه ما تمام امكانات خود را براي دبيري كلي اپك به كار گيريم چراکه اين امر حق كشور ماست.

مهمانپرست در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه آيا ايران، تركيه و سوريه را به خويشتن داري دعوت كرده است، گفت: ما در تماس با مقامات دو كشور سوريه و تركيه هستيم و از زماني كه تنش بين دو كشور صورت گرفت وزير امور خارجه كشورمان با وزراي خارجه تركيه و سوريه گفتگو كرد و آن ها را به خويشتن داري دعوت كرد چرا كه اين تنش وضعيت و ثبات منطقه را بر هم مي‌زند.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر سفر هيئت پارلماني اروپا به ايران گفت: نمايندگان پارلمان كشورها نمايندگان ملت‌هاي خود هستند؛ همه كشورها يك ظرفيت محسوب مي‌شوند؛  بنابراين مسئله طبيعي است كه بايد از ظرفيت كشورهاي مختلف بهره ببريم.

سخنگوي دستگاه ديپلماسي در پاسخ به سوالي مبني بر مذاكرات ايران و آژانس بين المللي انرژي اتمي گفت: هنوز در مورد مذاكرات نمايندگان ايران و آژانس چيزي مشخص نشده و در صورت توافق بين اين دو طرف حتما اعلام خواهد شد.

مهمانپرست در پاسخ به سوال خبرنگاري مبني بر اينكه شايعاتي وجود دارد كه رئيس جمهور كشورمان با داوداوغلو در اجلاس باكو ديدار نخواهد داشت، گفت: اجلاس‌هاي منطقه‌اي و بين‌المللي به منظور همكاري كشورها برگزار مي‌شود و در كنار اجلاس يك فضايي به وجود مي‌آيد كه ممكن است برخي مسئولين تمايلي براي ديدارها و گفتگو‌ها داشته باشند ولي قاعدتا همه كشورها امكان ديدار و گفتگو را نخواهند داشت.

سخنگوي وزارت امور خارجه کشورمان در مورد ديدار صالحي با داووداوغلو گفت: در اجلاس باكو ما شاهد ديدار مجدد وزير امور خارجه كشور با داوداوغلو بوديم كه در مورد تنش ميان سوريه و تركيه گفتگو شده است.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
حمیدرضا
۱۸:۴۷ ۲۵ مهر ۱۳۹۱
ما از خانواده اسیران سوریه میباشیم از مسئولین محترم خواهشمندیم درباره ی مسئله ازادی زائران ایرانی نهایت تلاش خودرا بکنند.این سایت راجع به زائران ربوده شده در سوریه است لطفا یه بازدیدی بکنین ازش دوستان.ممنون
http://www.gerogan.com/