سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مطالعات اخیر نشان می دهد؛

گستره لیشمانیوز پوستی در حال پیشرفت است

برخی از مطالعات اخیر در کشورمان نشان می دهند که گستره بیماری لیشمانیوز پوستی در مناطقی از کشور در حال افزایش بوده و کانونهای جدیدی از این بیماری در حال شکل گیری است.

محمد خواجوی، متخصص انگل شناسی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت:لیشمانیوز یکی از بیماری های مشترک انسان و حیوان است که سازمان جهانی بهداشت به علت اهمیت بهداشتی این بیماری، آن را به عنوان یکی از مهمترین بیمای های مهم مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیری معرفی نموده اند.

وی با بیان اینکه لیشمانیوز پوستی یکی از مهمترین انواع موارد لیشمانیوز است، تصریح کرد: لیشمانیوز پوستی در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیری جهان شیوع نسبتا بالایی دارد و در بسیاری از نقاط ایران به صورت آندمیک و یا همه  گیری بومی و منطقه ای مشاهده می شود.

خواجوی تاکید کرد: برخی از مطلاعات اخیر در کشورمان نشان می دهند که گسترده بیماری لیشمانیوز پوستی در مناطقی از کشور در حال افزایش بوده و کانون های جدیدی از این بیماری درحال شکل گیری است.

وی یاد آور شد: البته در سالهای اخیر شیوع کلی موارد لیشمانیوز از جمله لیشمانیوز پوستی در کشورمان کاهش قابل ملاحظه ای یافته است.

خواجوی گفت: درمان موفق موارد لیشمانیوز و انجام اقدامات مناسب بهداشتی از جمله مهمترین دلایل کاهش ابتلا و مرگ و میر ناشی از لیشمانیوز است.

وی خاطر نشان کرد: در همه شرایط باید مراقب بیماری لیشمانیوز بود، چرا که این بیماری در صورت وجود شرایط مناسب برای شیوع از جمله تغییرات آب و هوایی و شرایط نامناسب بهداشتی، می تواند به سرعت گسترش یافته و به یک بیماری خطر ناکی تبدیل شود.

**انجام مطالعات بیشتر در خصوص بیماری لیشمانیوز ضروری است

این متخصص انگل شناسی در ادامه به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: بیماری لیشمانیوز به عنوان یک معضل سازمان بهداشت جهانی مطرح است و هزینه های زیادی را بر جای می گذارد.

وی با بیان اینکه شناخت بیشتر و به هنگام ویژگی ها و شرایط موجود بیماری لیشمانیوز بسیار مهم و ضروری است، اظهار داشت: در واقع انجام مطالعات بیشتر در خصوص بیماری لیشمانیوز و شناخت ویژگی های اپیدمیولوژیک و دموگرافیک این بیماری به ویژه در مناطقی که جز کانون های اصلی لیشمانیوز در کشور شناخته می شوند، موضوعی بسیار مهمی است که به مبارزه بهتر در مقابل این بیماری انگلی کمک می کند.

خواجوی تاکید کرد: هر چند اقدامات کنترلی و پیشگیری از بیماری لیشمانیوز از قبیل مبارزه با ناقل با استفاده از شیوه های سمپاشی، کنترل جوندگان و درمان موارد بیماری، تاثیر بسزایی در کنترل بیماری داشته است، انجام مطالعات تکمیلی در خصوص تشخیص افتراقی گونه های انگل لیشمانیوز در میزبان و مخزن، می تواند در جهت انجام اقدامات عملی و علمی موثر واقع شود.

وی خاطر نشان کرد: بیماری لیشمانیوز، بیماری خطرناکی است حتی خطرناکتر از آن چیزی که فکر می شود، به همین دلیل باید برای پیشگیری از آن و درمان مناسب موارد ابتلا به موقع برنامه ریزی شده و تصمیم گیری های مقتضی اتخاذ شود./ح
برچسب ها: لیشمانیوز ، پوست ، گرمسیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.