سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

مشبك كاری یك حلقه چاه در فاز 14 پارس جنوبی به روش TCP انجام شد

مدیر خدمات ویژه شركت ملی حفاری ایران از مشبك كاری یك حلقه چاه دریایی در فاز 14 طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی به روش TCP خبر داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان،  محسن محسن پوریان در این باره گفت: این عملیات در عمق نزدیك به 3 هزار و 300 متری چاه با تجهیزات مشبك كاری ساخت داخل با موفقیت صورت گرفت.

وی افزود: كارشناسان این شركت برای نخستین بار در فاز 14 با بهره گیری از دستگاه حفاری دریایی شهید رجایی، مشبك كاری چاه را به این شیوه به طول 90 متر طراحی و در عمق چاه اجرا كردند.

محسن پوریان اضافه كرد: هرچند روش مشبك كاری با لوله های حفاری (TCP) در چاه های خشكی بارها انجام شده است اما این روش برای اولین بار در دریا انجام شد و با به كارگیری این شیوه در چاه های جهت دار (افقی)، مشبك كاری در طول 500 متر یا بالاتر از آن امكان پذیر خواهد بود.

مدیر خدمات ویژه شركت ملی حفاری ایران با اشاره به عملیات تخصصی خدمات ویژه در صنعت حفاری گفت: عملیات پیچیده نمودارگیری چاه های نفت و گاز، یكی از تخصصی ترین فعالیت های فنی و مهندسی است كه از سوی متخصصان این شركت در چاه های نفت و گاز انجام می شود.

وی افزود: این عملیات با تجهیزات بسیار پیشرفته سخت افزاری و نرم افزاری، برای كسب اطلاعات مورد نیاز پتروفیزیكی، اعم از اندازه گیری اشعه گامای طبیعی، مقاومت الكتریكی طبقات و تخلخل در مخازن نفت و گاز كاربرد دارد.

محسن پوریان به انجام مشبك كاری چاه ها از سوی شركت های خارجی در گذشته اشاره و یادآوری كرد: این عملیات از نظر ارزی 790 هزار یورو هزینه در برداشت كه هم اكنون به دست متخصصان ایرانی با 50 درصد این رقم صورت می گیرد.

مدیریت خدمات ویژه شركت ملی حفاری ایران در نیمه نخست سال جاری، 240 عملیات نمودارگیری، 111 مورد چاه پیمایی و 241 عملیات نمودارگیری از سیال حفاری در چاه های نفت و گاز ارایه كرده است. /ب
برچسب ها: مشبک ، چاه ، پارس جنوبی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.