سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به 22 هزار کانون افزایش میابد

دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد سراسر کشور گفت: تا پایان برنامه پنجم توسعه تعداد کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به 22 هزار کانون خواهد رسید.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد حجت الاسلام حمید رضا ارباب سلیمانی در مراسم افتتاح نمایشگاه توانمندی های کانون های فرهنگی هنری مساجد خراسان رضوی در مشهد با بیان این مطلب افزود: امروز 14 هزار کانون فرهنگی هنری در کشور وجود دارد که از مرز افغانستان تا مرز مهران را در بر گرفته اند.
وی با اشاره به شعار نمایشگاه فعالیت های کانون های فرهنگی هنری خراسان رضوی مبنی بر 20 سال حضور، 20 سال تلاش و 20 سال افتخار تصریح کرد: 20 سال اخلاص حلقه مفقوده این شعار است که یکی از ضروری ترین لازمه های کانون های فرهنگی هنری اخلاص است.
ارباب سلیمانی در ادامه گفت: زمانی که کره خاکی طراحی شد اولین بنا ایجاد شده برای هدایت مردم مسجد بود و این حرکت و اهمیت در طول زندگی اولیاء الهی و پیامبران و امامان ادامه یافت.
وی با اشاره به اینکه این جریان تا ظهور امام زمان (عج) ادامه خواهد داشت و حضرت از مسجدالحرام حرکت خود را آغاز خواهند کرد افزود: امام خمینی (ره) نیز با الهام گرفتن از این الگو حرکت تحول آفرین و انقلابی خود را با سخنرانی در مسجد سلماسی شهر قم آغاز کرد و پس از تبعید نیز با سخنرانی در مسجد شیخ انصاری نجف اشرف رهرو این راه بود.
ارباب سلیمانی با بیان این که مسجد پایگاه تمام مبارزات بوده و است تصریح کرد: در هشت سال جنگ تحمیلی نیز رزمندگان از پایگاه مساجد به جبهه ها اعزام می شدند به طوری که آمارهای بنیاد شهید نشان می دهد 98 درصد شهدا از مسجد به جبهه اعزام شده بودند و هنر امام راحل در این میان وارد کردن مسجد به سیاست بود.
دبیر ستاد عالی مساجد سراسر کشور با اشاره به بیانات رهبر در نوزدهمین اجلاس نماز که مسجد پایگاه عبادت و جایگاه سیاست و مظهر آمیختگی دنیا و آخرت است، خاطر نشان کرد: با این نگاه یک منظومه زیبا ترسیم می شود و روحانی و ائمه جماعات محور آن هستند که باید تمامی فعالیت های مساجد زیر نظر آنان صورت گیرد.
ارباب سلیمانی مسجد را یکی از گسترده ترین شبکه های اجتماعی دانست و تصریح کرد: این شبکه بزرگ توانسته میلیون ها نوجوان و جوان را با کانون های فرهنگی هنری آشنا کند، که پس از مصوبه انقلاب فرهنگی مبنی بر شکل گیری کانون ها در مساجد به خاطر وجود روحانیت در رأس امور این کار به بهترین شکل موجود تشکیل شده است.
وی با اشاره به اینکه 14 هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور وجود دارد گفت: امروز پس از 20 سال از تشکیل این کانون ها امام خامنه ای در استان خراسان شمالی در جمع ائمه جماعات در پایان سخنانشان سفارش میکنند که کانون های فرهنگی هنری را فراموش نکنید.
ارباب سلیمانی ادامه داد: این پیام حاکی از زیرکی مقام معظم رهبری دارد که با توجه به وجود دیگر کانون ها در مساجد به این حوزه اشاره دارند.
وی با اشاره به وجود 64 هزار مسجد در سراسر کشور یادآور شد: در این میان برای رسیدن به این نکته که در دور افتاده ترین نقاط کشور نیز کانون فرهنگی و هنری داشته باشیم حدود 2 هزار مسجد کمبود داریم.
دبیر ستاد عالی کانون‌های مساجد با بیان اینکه خراسان رضوی در بسیاری از امور پیشتاز در کشور است خاطر نشان کرد: برگزاری جشنواره بین المللی امام رضا(ع) در جهان آنقدر فراگیر شده که حتی در ساحل عاج و کشورهایی که با فرهنگ اهل بیت (ع) آشنا نیستند نیز صدای یا امام رضا(ع) طنین انداز شد.
وی در خصوص برگزاری نمایشگاه های چهارده گانه توانمندی های کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در سال جاری گفت: راه اندازی این نمایشگاه ها الهام گرفته از حرکت ستاد عالی کانون های مساجد خراسان رضوی در سال گذشته بود که هر چند فضایی کوچک را شامل می شد اما به دلیل گستردگی آن این حرکت گسترش یافت.
ارباب سلیمانی خودباوری و توانستن، انتقال تجربیات بین کانون ها و آشنایی مسئولان و مدیران با ظرفیت های کانون را از مهمترین اهداف این نمایشگاه ها برشمرد و افزود: در پایان این نمایشگاه ها از مبتکرین و کارهای فاخر قابل عرضه در سطح ملی تقدیر می شود و در نمایشگاه ملی کشوری در تهران شرکت داده می شوند.  /س

برچسب ها: کانون ، فرهنگی ، هنری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.