سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نايب رئيس کميته مسکن در مجلس شوراي اسلامي :

نظام مالياتي مسکن بايد زنده شود

به دليل خلا قانون و ضعف در زير ساخت ها ي نظير بانک ‌اطلاعاتي مسکن و زمين و سياست نظام مالياتي دچار مشکل وضعف شده ايم.

مجيد جليل سرقلعه در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه خريدو فروش مسکن شهري يکي از ظرفيتهاي مهم اقتصادي کشور به شمار مي رود گفت: سياست هاي اين ظرفيت با اساسي ترين نياز خانواده که مسکن است  ارتباط تنگاتنگي دارد.

 وي به  اثرات زمين و مسکن بر زندگي افراد اشاره کرد و افزود: زندگي بدون مسکن در شرايط کنوني امکان پذير نيست و از دست دادن اين سرمايه موجب ايجاد چالش در زندگي افراد مي شود.

*نظام مالياتي  مسکن در ايران احياء گردد

سرقلعه با بيان اينکه سرمايه، مصالح ومجوزهاي متعددي براي ساخت مسکن نياز است افزود: دولت با تدوين سياست هاي عميق وقانونمند متناسب با جمعيت واقتصاد کشور بازار مسکن را کنترل مي کند.

نايب رئيس کميته مسکن مجلس در ادامه تصريح کرد:  سياست نظام مالياتي در بازار زمين و مسکن شهري مي تواند  بايد در سطوح ملي  وشهري تدوين شود.

وي در ادامه يادآورشد:  به دليل خلا قانون و ضعف در زير ساخت ها ي نظير بانک اطلاعات،مسکن و زمين دچار مشکل و ضعف شده ايم. 

سرقلعه در ادامه تصريح کرد: دريافت ماليات در اين بخش هاي  از جمله شهرداري ها و نقل وانتقال زمينه براي تحقق درآمد فراهم مي کند و از سوي ديگر موجب بي توجهي به ديگر کارکردهاي نظام مالياتي مسکن از جمله کنترل سوداگري دراين بخش مي شود.

*بي توجهي به ماليات برابر است با عدم تخصيص بهينه منابع 

وي در ادامه يادآور شد: بي توجهي به دريافت ماليات موجب مي شود منابع به صورت بهينه به تمامي بخش ها تخصيص پيدا نکند.  

سرقلعه در ادامه توضيح داد:  علاوه بر اعمال سياستهاي ملي نظام مالياتي در بخش مسکن سياست هاي شهري در اين بخش توصيه مي شود که اين امر موجب ساماندهي بازار مسکن مي شود.

نايب رئيس کميته مسکن مجلس با بيان اينکه بايد بر افزايش قيمت زمين و مسکن و هنگام معامله آنها ماليات اخذ گردد افزود: پيشنهادمي شود ،کساني که براي اولين بار اقدام به خريد و يا عرضه مسکن مي کنندبه مدت 4 سال از پرداخت ماليات معاف شوند.

*کنترل سوداگري بازار مسکن  با دريافت ماليات

 وي در ادامه  اظهار داشت: دريافت ماليات برابر با قيمت ملک موجب ثبات بازار و افزايش عرضه زمين و مسکن و  همچنين کاهش قيمت  را به همراه دارد.

سرقلعه با بيان اينکه واحدهاي مسکوني خالي از سکنه بايد ملزم به پرداخت ماليات شوند افزود:  اخذ چنين مالياتي  هزينه هاي نگهداري  اين واحدها را افزايش و موجب عرضه اين کالا و تعادل در بازار مي شود.

نايب رئيس کميته مسکن مجلس با اشاره به اينکه ماليات  واحدهاي مسکوني  خالي از سکنه بايد بين 3 تا 5 درصد اخذ گردد افزود: متاسفانه  به دليل زياد بودن هزينه هاي اجرا اين ماليات واز سوي ديگر به دليل آنکه نگاه برنامه ريزان اقتصادي اين بخش صرفا درآمد زايي بوده  ماليات  واحدهاي مسکوني  خالي از سکنه به فراموشي سپرده شد. 

*افزايش 10 درصدي واحدهاي خالي از سکنه در ايران 

وي با بيان اينکه اخذ ماليات واحدهاي مسکوني خالي از سکنه   موجب کنترل سوداگري وتعديل در اين بازار شده  است گفت: نبود  سياست مالياتي  به کمبود عرضه و افزايش 10 درصدي  واحدهاي مسکوني خالي از سکنه شده مسکن در تهران شده درصورتي که ميانگين جهاني بين 4 تا 5 درصد است.

سرقلعه در ادامه به اخذ ماليات  خريد وفروش املاک گران قيمت اشاره کرد وافزود: اخذ چنين مالياتي بايد بر املاکي اعمال شود که قيمت آن از متوسط قيمت بازار بالاتر است.

نايب رئيس کميته مسکن مجلس در ادامه اظهار داشت:  هرچه قيمت ملک بالاتر رود درصد  اخذ ماليات افزايش ميابد  که اين امر موجب  تحقق درآمدهاي  دولت مي شود.

وي خاطر نشان کرد:  در بسياري از کشورهاي اروپايي اين ماليات اخذ مي شود گفت: در صورتي که اين ماليات  در ايران تحقق يابد منابع حاصل  از آن به بنياد مسکن  ومحرومان تخصيص  پيدا مي کند./عب
برچسب ها: مالیات ، مسکن ، خرید و فروش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.