سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نکاتي که بايد درباره دارو دادن به کودکان بدانيد

وادار کردن کودک به انجام کاري که دوست ندارد، واقعا سخت است؛ به خصوص که اين کار خوردن خوراکي تلخ و عجيبي باشد که هر چند ساعت بايد تکرار شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک کودک در زمان بيماري معمولا لجبازتر و بدحال تر است و همين دادن دارو را به او سخت تر مي کند. والدين روش هاي مختلفي براي دادن اين داروها به کودک دارند اما ممکن است بعضي از اين روش ها چندان مورد تاييد پزشکان نباشد و گاه بعضي از آن ها اثر دارو را از بين ببرد. نکات زير مي تواند به والدين در مورد روش هاي مختلف دارو دادن به کودکان در سنين مختلف کمک کند.

چگونه به نوزاد دارو دهيم؟

اگر به تنهايي به نوزاد دارو مي دهيد، مي توانيد ابتدا دارو را در سرنگ آماده کنيد و بعد در حالي که او را در بغل داريد يا روي يک سطح مطمئن قرار داده ايد، آرام دهان نوزاد را باز کنيد و دارو را به سمت داخل دهان و عقب دهان و به سمت گونه نوزاد تخليه کنيد. در اين قسمت از دهان نوزاد، جوانه چشايي وجود ندارد و نوزاد متوجه طعم متفاوت دارو نخواهد شد. اگر به جاي سرنگ از قاشق مدرج استفاده مي کنيد بايد قاشق را در داخل لب پايين نوزاد قرار دهيد و درحالي که دهان نوزاد را نيمه بسته نگاه مي داريد قاشق را به سمت بالا ببريد تا دارو به آهستگي داخل دهان نوزاد تخليه شود. سرنگ ها بهترين وسيله براي اندازه گيري ميزان دارو و هم چنين نگهداري دارو براي دفعات بعدي استفاده است. مي توانيد براي اين که نوزاد راحت تر دارو را بخورد آن را با کمي شيرخشک يا شيرمادر مخلوط کنيد اما توجه داشته باشيد که به هيچ وجه دارو را با يک شيشه شير کامل مخلوط نکنيد چون ممکن است کودک نتواند در يک نوبت همه شير را بخورد و ميزان دارويي که دريافت مي کند کمتر از دوز تجويز شده باشد. از پزشک بخواهيد تا دفعات دارو دادن به نوزاد را بيشتر کند و به جاي آن در هر دفعه دوز دارويي کمتري به نوزاد بدهيد تا نوزاد راحت تر بتواند دارو بخورد. براي قطره هاي چشمي حتما به کمک يک بزرگسال ديگر احتياج است. درحالي که يک بزرگسال نوزاد را ثابت در بغل دارد فرد ديگر بايد به آرامي پلک پايين را به سمت پايين کشيده و اجازه دهد تا قطره بين چشم و پلک پايين بريزد. بعد از ريختن قطره چشمي مدتي سر نوزاد را به سمت عقب نگه داريد تا دارو از چشم نوزاد بيرون نريزد. بيشتر داروهايي که براي نوزادان وجود دارد به صورت مايع است و همين دادن دارو را به نوزاد راحت تر مي کند. اکثر اين داروها به وسيله طعم دهنده هاي مصنوعي، شيرين شده است تا طعم آن ها نوزاد را اذيت نکند. با اين حال متفاوت بودن طعم اين داروها ممکن است موجب شود که نوزاد به راحتي خوردن اين داروها را قبول نکند. دادن دارو به نوزاد بهتر است توسط ۲نفر انجام شود. به اين صورت که نوزاد را در يک ملحفه يا قنداق بپيچيد که دست و پا نزند و درحالي که مادر يا فرد ديگري نوزاد را در بغل گرفته است دارو توسط نفر دوم به او داده شود. فردي که نوزاد را در بغل دارد، مي تواند به آرامي با انگشت چانه نوزاد به پايين بکشد تا دهانش باز شود. سعي کنيد روند دارو دادن به نوزاد را سريع انجام دهيد تا نوزاد اذيت نشود و داروخوردن برايش تبديل به تجربه آزار دهنده اي نشود. حين دارو دادن، به آرامي براي نوزاد آواز بخوانيد يا با او حرف بزنيد تا احساس آرامش کند. اگر چه نوزاد متوجه معني حرف هاي شما نخواهد شد اما لحن آرام شما و تن صداي شما مي تواند باعث احساس امنيت و اطمينان کودک شود. دارو بايد توسط سرنگ مدرج، قطره چکان يا قاشق هاي مخصوص دارو به نوزاد داده شود تا دوز صحيح دارو در هر وعده دارو دادن به نوزاد رعايت شود. نوزادان در ماه هاي ابتدايي عمر قادر به خوردن از لبه قاشق هاي معمولي نيستند و بيشتر چيزي که مي خورند از گوشه دهان شان خارج مي شود. براي ريختن قطره در گوش نوزاد، نوزاد را روي تخت يا يک سطح مطمئن قرار دهيد به طوري که گوش مبتلاي کودک به سمت بالا باشد. بعد از ريختن قطره به گوش نوزاد کمي صبر کنيد تا دارو کاملا درون کانال گوش جريان پيدا کند. سپس با ملايمت قسمت غضروفي کوچکي که در جلوي کانال گوش قرار دارد را چند بار فشار دهيد تا دارو به سمت داخل گوش برود و به بيرون سرريز نکند./س

برچسب ها: دارو دادن ، کودک ، خوراکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.