سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

برگزاری كنفرانس‌تروماتولوژي قانوني‌ در رشته‌جراحي‌ عمومي‌

كنفرانس"تروماتولوژي قانوني در رشته جراحي عمومي" 26 مهر امسال در سالن شهيد بهشتي سازمان پزشكي قانوني كشور برگزار مي شود.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از سازمان پزشكي قانوني كشور؛ دكتر حميد دانش‌پرور، دبير علمي كنفرانس "تروماتولوژي قانوني در رشته جراحي عمومي" با اشاره به اقدامات واحد آموزش اداره كل پزشكي قانوني استان تهران گفت: واحد آموزش و پژوهش پزشکی قانونی استان تهران در طول دو سال گذشته سمینارهای یکروزه متعددی در رشته های مختلف تخصصی پزشکی براي آگاهی صاحبان حرفه های گوناگون تخصصی پزشکی از قوانین و مقررات حاکم بر رشته خود برگزار كرده كه از جمله مي توان به سمینارهای تخصصی ارتوپدی، جراحی اعصاب، زنان، دندانپزشکی، رادیولوژی، چشم پزشکی، روانپزشکی و ... اشاره كرد، برگزاری سمینار یک روزه تروماتولوژی در رشته تخصصی جراحی عمومی نیز در همین راستا است.

وي در خصوص ضرورت برگزاري اين كنفرانس افزود: با توجه به افزایش روز افزون شکایات بیماران از متخصصین جراحی، مطالعه علل این شکایات، بابررسی عوارض ایجاد شده می‏تواند در بهبود کیفیت خدمات و کاهش شکایات بیماران بسیار مهم باشد. افزایش تعداد شکایات پزشکی پدیده‏ای جهانی است اما مقدار و شدت این مشکل در بین کشورها بسیار متغیر است. در ایالات‏ متحده به علت فراوانی پرونده‏های قصور پزشکی، وكيل متخصص در این زمینه به کار گرفته می‏شود در حالی که در اروپا مشکل به اين اندازه نيست. در کشور ما نیز در سال‏های اخیر شکایات بیماران از پزشکان مخصوصاً جراحان افزایش یافته است كه اين امر نه تنها باعث بی‏اعتمادی مردم به حرفه پزشکی‏ می‏شود، بلکه اتلاف وقت مردم، پزشکان و مراجع قضایی کشور را به‏ دنبال دارد.

دكتر دانش پرور اظهار داشت: پزشكان از همان اولين روزهاي اشتغال به امر طبابت بايستي اين نكته را مدنظر قراردهند كه شايد روزي تحت پيگرد قضايي قرار گيرند. اكثر آنان به اين دليل كه احتياط ها و دقت هاي لازم را در حين كار رعايت مي‌كنند، اين احتمال را بعيد مي دانند و نسبت به آن احساس خوش آيندي ندارند ولي امروزه ديگر نمي توان چنين اطميناني داشت و شكايت بيماران امر چندان بعيدي نيست بلكه در تمام مواردي كه بيمار با نتيجه نامطلوب يا غير منتظره روبه رو شود، امكان شكايت از پزشك وجود دارد.

دبير علمي كنفرانس تروماتولوژي قانوني در رشته جراحي عمومي در ادامه با اشاره به مباحث ارائه شده در اين كنفرانس تصريح كرد: در اين كنفرانس مباحثي همچون‌آناتومي رژيونال شکم، اتوپسي قانوني شکم، تکنيک هاي متداول جراحي در شکم حاد، کمپليکاسيون ها در جراحي شکم حاد، مسائل قانوني درهرني ها، برخورد از نظر روان‌پزشکي با بيماران ترومايي، قصور پزشکي در رشته جراحي عمومي، حدود اختيارات جراحان عمومي در درمان بيمار و اورژانس‌هاي پزشکي قانوني ارائه مي‌‌شود.

به گفته وي كنفرانس مذكور داراي امتياز بازآموزي با سقف دو و نیم، ويژه متخصصان پزشكي قانوني، جراحی عمومی، طب اورژانس، پزشکی ورزشی، پزشكان عمومي، كارشناسان پرستاري و مامايي است./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.