سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فارس/

حضور موفق شیراز در کنگره دانشجویان علوم پزشکی کشور

دستاوردهای دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در سیزدهمین کنگره سالیانه دانشجویان علوم پزشکی کشور حضوری موفق داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس سیزدهمین کنگره سالیانه دانشجویان علوم پزشکی کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی بابل 18 الي 21 مهر ماه برگزار شد که در این میان 9 نفر از دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز به ارایه مقالات خود پرداختند.
 مریم دهقان خلیلی از دانشجویان کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این کنگره موفق به احراز کسب سخنرانی برتر در بخش ابداعات و اختراعات شد و همچنین از میان چهار داور منتخب کمیته تحقیقات دانشجویی کشوری از شیراز، دکتر علیاصغر کریمی، مدیر پژوهشی کمیته تحقیقات دانشجویی علوم پزشکی شیراز، به عنوان داور منتخب کنگره انتخاب شد.
غرفه کمیته تحقیقات دانشجویی دانشگاه های علوم پزشکی شیراز و علوم پزشکی فسا در این کنگره به عنوان غرفه های برتر در زمینه اطلاع رسانی به مخاطب برگزیده شدند.
هر بیمار مسلول در صورت عدم تشخیص، می تواند 10 تا 15 نفر از اطرافیان نزدیک خود را آلوده کند
هر بیمار مسلول در صورت عدم تشخیص، می تواند سالانه 10 تا 15 نفر از اطرافیان نزدیک خود را آلوده کند بنابراین اولین قدم در برخورد با یک بیمار مبتلا به سل، بیماریابی فعال در اطرافیان اوست.
پزشک هماهنگ کننده سل شهرستان شیراز با بیان این مطلب، گفت: بیماری سل یک مشکل عمده جهانی است، اگرچه این بیماری کاملا قابل درمان و پیشگیری است اما سالانه حدود 9 میلیون نفر به سل فعال مبتلا شده و حدود 1.5تا 2 میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.
دکتر فاطمه خاوندگاران با اشاره به اینکه روز 24 مارس هر سال روز جهانی سل نام داردو در ایران نیز 23 مهر ماه روز ملی مبارزه با سل نامیده شده، افزود : سل یک بیماری عفونی مسری است که توسط باکتری مایکوباکتریوم توبرکلوزیس ایجاد می شود. میکروب سل می تواند هر عضوی از بدن را درگیر کند ولی اکثرا ریه ها مبتلا می شوند. بر اساس ارگان درگیر سل را به دو دسته ریوی و خارج ریوی تقسیم می کنند.
وی اظهار داشت: شایعترین راه انتقال میکروب سل از راه تنفس است، فرد مبتلا به سل ریوی اسمیر مثبت از طریق سرفه، عطسه و یا حتی صحبت کردن قطرات ریز حاوی میکروب ها را در هوای اطراف خود پخش می کند و در صورت استنشاق این ذرات معلق توسط فردی که در ارتباط نزدیک با بیمار است، میکروب وارد ریه های وی می شود.
دکتر خاوندگاران بیان کرد: میکروب سل گاهی سال ها به صورت نهفته در بدن باقی می ماند و در صورت وجود شرایط مناسب مانند ابتلا به بیماری هایی که منجر به ضعف سیستم ایمنی می شوند، دوباره فعال شده و ایجاد بیماری می کند.
وی گفت: نشانه های بیماری سل بسته به عضو درگیر می تواند متفاوت باشد، علائم عمومی در انواع سل ریوی و خارج ریوی عبارتند از تب، کاهش اشتها، کاهش وزن، ضعف عمومی و بی حالی، تعریق شبانه و خستگی زودرس. در سل ریوی که بیش از 80 درصد موارد سل را تشکیل می دهد شایعترین علامت، سرفه پایدار 2 هفته یا بیشتر معمولا همراه با خلط و گاه خلط خونی است و ممکن است تنگی نفس و درد قفسه سینه نیز وجود داشته باشد. در سل خارج ریوی هر عضوی از بدن مبتلا باشد علائم خاص خود را بروز می دهد.
دکتر خاوندگاران افزود: اولین روش انتخابی تشخیص بیماری سل ریوی، آزمایش خلط است. در این روش از افراد مشکوک، 3 نمونه خلط در عرض 2 تا 3 روز جمع آوری و مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی بیان کرد: بعد از تشخیص بیماری، فرد تحت درمان دارویی قرار می گیرد که شامل چند دارو است،درمان سرپایی سل 100درصد رایگان و درمان بستری آن از پوشش نسبتاً رایگانی برخوردار است، اگر داروها به روش صحیح و کامل مصرف نشوند، میکروب سل به داروها مقاوم خواهد شد که در این صورت به راحتی قابل درمان نیست و درمان آن نیازمند صرف وقت و هزینه گزافی خواهد بود./ب

برچسب ها: موفق ، شیراز ، دانشگاه ، پزشکی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.