سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

گزارشی از وضعیت صنایع دستی و گردشگری خوزستان از زبان مدیر کل

مدير كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري خوزستان در هتل نيشكر اهواز در زمینه اهداف، دستاوردها و عملكرد صنایع دستی در سال 91 ـ 88 به خبرنگاران گزارش داد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،پرويز پورفرخي در خصوص اصلي‌ترين محورها در صنایع دستی با هدف توسعه و ارتقا آن اظهار كرد: در راه‌اندازي و گسترش كارگاه‌هاي آموزشي اشتغال‌زايي صنايع دستي به رشد 160 درصد نسب به مدت مشابه در سال رسيد‌ه‌ايم و سالانه به طور متوسط بيش از 400 هزار نفر ساعت آموزش دوره‌هاي 150 ساعته مي‌‌دهند. همچنين در زمینه پژوهش در رشته‌های با مزيت بالا و رشته‌هاي داراي قدمت 10 پژوهش عمده انجام شده و پنج اثر ملي صنايع دستي و فرهنگ مربوط به آن به ثبت آثار ملي رسيده است.

وي افزود: كسب مهارت و صدور مجوزات تاسيس كارگاهي با روش نوين‌ انجام شده است. همچنين بيمه صنعتگران و هنرمندان صنايع دستي به 2000 نفر در پايان سال 91 مي‌رسد كه در این خصوص سهم دولت 20 درصد و سهم هر صنعت‌گر هفت درصد است.

پورفرخي بيان كرد: اولين اتحاديه متشكل از صنعت‌گران رشته‌هاي مختلف صنايع  دستي با هدف رونق، توليد و فروش محصولات تشكيل شده و اعزام صنعت‌گران جهت عرضه و فروش نمايشگاهي انجام گرفته است.

مدير كل ميراث فرهنگي خوزستان گفت: راه‌اندازي بازارچه‌هاي نوروزي و فصلي و نمايشگاه ملي در بهمن 91 در دست اقدام است. همچنین كسب نشان مرغوبيت بين‌المللي و اولين جشنواره مهر اصالت در استان و روش‌هاي نوين بسته‌بندي و كارگاه‌هاي آموزشي مرتبط با آن.

پورفرخي توضيح داد: از ديگر محورهاي اصلي كه با كمك صنعت‌گران، اساتيد و هنرمندان تعريف و اجرا شده این است که تاکنون 5600 پرونده دریافت تسهیلات پشتیبانی تشکیل شده که به 40 مورد تسهیلات پرداخت شده است و بر اساس تعهد بانک‌ها تا پایان سال 91 به کلیه پرونده‌ها تسهیلات پرداخت خواهد شد.

وي درباره صادارت كالا بيان كرد: صادرات كالا از طريق بخش خصوصي در قالب 25 صادر كننده حقيقي و حقوقي صورت گرفته و در شش ماه نخست 91 بيش از 125درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال 90 داشته ‌است. انشا‌الله امسال ركورد تاريخي صادرات صنايع دستي در استان به بالاترين حد خود خواهد رسيد.

او اضافه كرد: همچنين گسترش صنايع دستي و مهارت‌هاي هنرمندان مربوط به آن اصلي‌ترين راه ايجاد كسب و كار خرد و مشاغل خانگي است. در 2 سال اخير با برنامه‌ريزي در سطح استان توانسته‌ايم نزدیک به 13 هزار مشاغل خانگي را ايجاد كنيم. 5600 پرونده تسهيلاتي به بانك‌ها داده شد كه 40 درصد معادل ريالي قريب 4/5 ميليارد تومان پرداخت شده و مابقي تا پايان سال در تعهد بانك‌ها بايد پرداخت شود.

وي ادامه داد: صنايع دستي گذشته از جنبه فرهنگي، معرفی آداب و سنن بومي استان خوزستان در ابعاد اقتصادي به گسترش كسب و كار خرد با ارزش افزوده بالا منجر مي‌شود. به عنوان مثال اگر يك ليف 50 سانتي‌متری درخت نخل‌ که قادر به تبديل شدن به ماكت كوچك‌ يك شتر است به قيمت 2000 به فروش برسد در حالت عادي دور ريخته يا آتش‌ زده مي‌شود ارزش افزوده آن چند درصد است؟ اين نمونه‌اي از توانايي در اين بخش است.

پورفرخي با اشاره به بيمه صنعتگران و هنرمندان گفت: بيمه صنعتگران و هنرمندان و اساتيد صنايع دستي خوزستان از جمله شاخصه‌هاي مهم توسعه و ارتقا محسوب می‌شود. این مهم با هدف‌گذاري و برنامه‌ريزي و در پي نيازي كه احساس مي‌شد براي اولين بار در خوزستان جامعه عمل پوشيده و با تلاش بي‌وقفه امسال به مرز 2000 نفر بيمه شده خواهد رسيد. در این بین سهم بيمه شده هفت درصد و سهم دولت 20 درصد است و فرصتي بسيار مناسب ايجاد كرده‌ايم که به پايداري اشتغال هنرمندان و صنعتگران خوزستاني منجر مي‌شود.

پورفرخي درباره صادرات در شش ماه نخست امسال بيان كرد: اين صادرات امسال به ميزان 5/2 ميليون دلار مي‌رسد و با پيش‌بيني موجود تا پايان سال با كمك بخش خصوصي به 2 برابر اين رقم خواهد رسيد.

مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع  دستي خوزستان اظهار كرد: تاكنون از رشته‌هاي صنايع دستي و آداب و فرهنگ مربوطه به آن پنج مورد به ثبت آثار ملي رسيده‌اند كه مي‌توان به رشته‌هاي بوريابافي، كپوبافي، خراطي چوب و عبابافي اشاره كرد. همچنين تاكنون چهار نشان مرغوبيت كالا در سطح ملي و يك نشان مهر اصالت يونسكو در سطح بين‌المللي براي خوزستان در 2 سال اخير و براي اولين بار كسب شده است. همچنین سفال‌گر موزه شوش جناب مهرداديان داراي برند توليد محصولات تاريخي و باستان‌شناسي سفال شوش موفق به كسب رتبه برتر و نشان ملي كارآفرين برتر شده است.

پورفرخي خاطرنشان كرد: در مدت 2 سالانه اعزام صنعتگران به نمايشگاه‌هاي متعدد كشوري بيش از 21 مورد به هدف معرفي خوزستان و آداب و سنن بومي و شناسايي بيشتر صنايع دستي استان در سطح ملي و بين‌المللي نايل شديم كه صنعتگران از محل فروش و عرضه محصولات توانستند با هر اعزام اغلب معادل فروش ساليانه خود را داشته باشند. ما نیز توانسته‌ايم كمك شاياني به پايداري شغل آنان و پشتباني از توليدات آنها بکنیم.

پورفرخي درباره ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري استان خوزستان گفت: استان خوزستان با جاذبه‌هاي بسيار فراوان از جمله تنوع اقليمي، تنوع فرهنگي و قومي گسترده، وجود صنايع دستي گوناگون،‌ وجود جاذبه‌هاي طبيعي مانند رودها، تالاب‌ها، كوه‌ها، دشت‌ها، پوشش گياهي، درياچه‌هاي پشت سد، تفريح‌گاه‌هاي طبيعي، ساحل و دريا، وجود آثار باستاني قابل توجه به ويژه وجود آثار باستاني كه ثبت جهاني شده‌اند، وجود آثار به جا مانده از دوران هشت سال دفاع مقدس، وجود شهرهايي با جاذبه‌هاي بافت تاريخي و همچنين وجود جاذبه‌هاي صنعتي و نيز استفاده از فرصت موجود منطقه آزاد تجاري اروند در استان و غيره از پتانسيل بالايي براي جذب گردشگر و در نتيجه ظرفيت‌هاي بسيار بالا و متنوعي جهت سرمايه‌گذاري در صنعت گردشگري استان برخوردار است.

پورفرخي با توجه به جاذبه‌هاي گردشگري موجود در استان خوزستان تصريح كرد: انواع گردشگري در استان را مي‌توان به هفت صورت همچون گردشگري تاريخي ـ هنري، گردشگري فرهنگي ـ مذهبي، گردشگري طبيعي ـ آبي ـ ورزشي، گردشگري دفاع مقدس، گردشگري تجاري ـ صنعتي، گردشگري خاص و گردشگري علمي اشاره كرد. در تمامي اين زمينه‌ها پتانسيل سرمايه‌گذاري وجود دارد.

وي با اشاره به مهمترين استراتژي‌هاي اداره كل در جهت جذب سرمايه‌گذاران در صنعت گردشگري استان خوزستان خاطرنشان كرد: از مهمترين اين استراتژي‌ها مي‌توان تبليغات موثر و برنامه‌ريزي شده، آموزش مديران و پرسنل شركت‌هاي ارایه دهنده خدمت گردشگري، استفاده از ظرفيت دانشگاه‌ها و مراكز علمي و NGOها، آموزش جوامع محلي در چگونگي پذيرش و برخورد با گردشگران، معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در سه سطح سرمايه‌گذاري كوچك، متوسط و بزرگ، تلاش در جهت برقراري مديريت يكپارچه در بين سازمان‌ها و ارگان‌هاي دولتي مرتبط با صنعت گردشگري، ساخت بدنه موفق‌ گردشگري استان و استفاده از سياست‌هاي حمايتي دولت در بخش گردشگري مانند بهبود زيرساخت‌هاي گردشگري، فراهم کردن اين زيرساخت‌ها و برقراري سياست‌هاي تشويقي موثر که مي‌توان سرمايه‌گذاري بیش‌تري را در صنعت گردشگري جذب کرد را نام برد.

او درباره فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري اظهار كرد: تعداد فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري داراي مطالعه و آماده سرمايه‌‌گذاري 42 مورد است كه شامل 29 مورد منطقه نمونه گردشگري نيز هست و از مهمترين آنها مي‌توان به مواردي همچون منطقه نمونه گردشگري انشان ايذه و دهدز، هتل پنج ستاره اهواز، منطقه نمونه گردشگري دشت بزرگ، مجتمع گردشگري تنگ عقیلی شوشتر، دهكده تفريخي توريستي زراس، مجتمع گردشگري امام‌زاده عبدالله باغملك، منطقه نمونه گردشگري اروند كنار آبادان، مجتمع آب‌درماني گلگير مسجدسليمان، منطقه نمونه گردشگري كرخه، منطقه نمونه گردشگري مال‌آقا، منطقه نمونه گردشگري ساحلي هنديجان، مجتمع گردشگري تالاب شادگان و مجتمع آب‌درماني گراب بهبهان اشاره كرد.

مدير كل ميراث فرهنگي، گردشگري و صنايع دستي خوزستان درباره افتتاح فاز يك مركز تفريحات آبي (جت اسكي) در بلوار ساحلي اهواز توضیح داد: به منظور ايجاد نشاط و شادي در بين جوانان استان مركز تفريحات آبي شهر اهواز در ساحل زيباي كارون به كمك بخش خصوصي راه‌اندازي مي‌شود. همچنين براي توسعه اين طرح تسهيلات لازم در اختيار بخش خصوصي كه مجري طرح است قرار خواهد گرفت.

پورفرخي درباره مجموعه تفريحي ورزشي كارتينگ بيان كرد: امروزه احداث مجموعه‌هاي تفريحي، ورزشي فوق مهيج در كشور در قالب مجموعه‌هاي تخصصي بر مبناي ورزش‌های فوق مهيج موتوري و غيرموتوري منطبق بر تكنولوژي و استانداردهاي روز دنيا در سطوح مقدماتي و پيشرفته با در نظر داشتن جنبه‌هاي تفريحي و آموزشي و همچنين قرار دادن خانواده‌ها به عنوان گروه هدف و مخاطبان اصلي مجموعه و همچنين ارتقای سطح ورزش و توريسم ورزشي و ميزباني و برگزاري مسابقات تفريحي، استاني، كشوري، منطقه‌اي و بين‌المللي به عنوان يكي از ستون‌هاي پيشرفت و همچنين رشد سلامت و نشاط جامعه در نظر گرفته مي‌شود. اين پروژه توسط شركت سرزمين آفتاب در آبادان احداث خواهد شد و هم‌اکنون در حال طي كردن مراحل صدور مجوز و معرفي جهت تسهيلات است. مبلغ تسهيلات جهت اجراي فاز يك شامل پيست استاندارد و مجموعه رستوران سنتي و مدرن 28000 ميليون ريال است.

وي درباره احداث پارك آبي نیز گفت: 2 پروژه پارك آبي در استان موجود است که پروژه اول در اهواز است و آماده بهره‌برداري است منتها منتظر دريافت استانداردهاي لازم براي شروع فعاليت است. دومين پروژه در آبادان احداث خواهد شد كه در جلسه كارگروه اين پروژه مصوب شد و در حال معرفي به بانك جهت دريافت تسهيلات است.

همچنین در اين نشست تعدادي از صنعتگران درباره عملكردشان در سال اخير صحبت كردند و در پايان از فردوسي روشن‌زاده به عنوان صادر كننده نمونه صنايع دستي قدردانی شد./س
برچسب ها: گزارش ، وضعیت ، صنایع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.