سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

ازبین رفتن هنرچاقوسازی بدون حضور جوانان

اگر جوانان‌ به هنر چاقوسازی توجه نکنند،این هنراز بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران مرکز زنجان رییس اتحادیه چاقوسازان زنجان گفت: هنر ساخت چاقوی زنجان درحال اضمحلال بوده و تنها چند تن از استادكاران قدیمی و جوانان علاقه‌مند در این هنر باقی مانده‌اند.

رابط با اشاره به اینکه باید شرایط تدریس این هنر قدیمی در دانشگاه های هنر فراهم شود،افزود: ورود فکرنو و جدید برای نوآوری برای این رشته ضروری است و این موضوع نیاز به همت جوانان و دانشگاهیان دارد.

وی با تاکید بر ضرورت توجه مسئولان میراث فرهنگی در حفظ و نگهداری دانش و هنرهای بومی،تصریح کرد: متاسفانه در چند سال گذشته شاهد این موضوع هستیم که استادکاران در هر رشته‌ای به خاطر کهولت سن کنار رفته و کسی نیز وجود ندارد که راه این افراد را ادامه دهد، در نتیجه در آینده مشاهده خواهیم کرد که برخی هنرهای قدیمی ایرانی فقط در موزه ها وجود دارد.

این فعال صنفی درادامه بااشاره به روش‌های نوین و پرسكاری ساخت چاقو در زنجان،ادامه داد: درروش سنتی فلز پس از خروج از كوره چكش كاری، آتش كاری و سوهانكاری انجام می شود که این كار باعث دوام و تیزتر شدن تیغه می‌شود در حالی‌که در چاقوهای پرسی این امر صادق نیست.

رابط با اشاره به كمبود تنوع در محصولات تولیدی در بازار چاقوی زنجان،خاطر نشان کرد: ایجاد تنوع نیاز به نوآوری دارد و ایجاد نوآوری بدون ورود نیروهای جوان و مبتكرامكان پذیر نیست./س

برچسب ها: جوانان ، چاقو ، سازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.