سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تلاش براي حل بحران ماداگاسكار

روساي جمهور و نخست وزيران کشورهاي عضو سازمان بين المللي فرانکوفوني که در نشستي در کينشازا، پايتخت جمهوري دموکراتيک کنگو، گردهم آمده اند خواستار تلاش بيشتر اين سازمان براي پايان دادن به بحران سياسي ماداگاسکار شدند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه؛ سران کشورهاي سازمان فرانکوفوني در بيانيه اي مشترک ضمن ابراز خرسندي از تشکيل کميسيون انتخابات مستقل و همچنين تصويب جدول زماني انتخابات ماداگاسکار که به تاييد جامعه بين المللي هم رسيده است، از مقامات ماداگاسکار خواستند براي اجراي کامل و دقيق نقشه راهي که براي حل و فصل بحران اين کشور تهيه شده است، بيشتر بکوشند.
سازمان کشورهاي فرانسوي زبان در اين بيانيه از تمام طرفهاي دخيل در بحران سياسي ماداگاسکار خواست براي برگزاري انتخابات آزاد، شفاف، معتبر و دموکراتيک تدابير لازم را اتخاذ کنند.
ماداگاسکار از اواخر سال 2008 که مارک راوالومانانا رئيس جمهور وقت اين کشور توسط اندري راجولينا، شهردار وقت انتاناناريوو سرنگون شد، با بحران سياسي عميقي روبرو است. از آن زمان راجولينا به عنوان رئيس جمهور ماداگاسکار منصوب شد تا اداره امور اين کشور را در دوره انتقال بر عهده بگيرد. در نقشه راهي که براي حل و فصل بحران ماداگاسکار تهيه شده است تقسيم قدرت و برگزاري انتخابات پارلماني و رياست جمهوري پيش بيني شده است. در اين طرح با بازگشت مارک راوالومانانا که در آفريقاي جنوبي در تبعيد به سر مي برد، موافقت شده است.
همچنين؛ سازمان کشورهاي فرانسوي زبان در بيانيه خود بر ضرورت اجراي کامل قانون عفو عمومي در ماداگاسکار تاکيد کرده و از دولت انتقالي اين کشور خواسته است براي آرام کردن تنشهاي سياسي و تقويت روند آشتي ملي اقدامات لازم را انجام دهد.
در اين بيانيه آمده است؛ با توجه به وخامت اوضاع اقتصادي و سياسي ماداگاسکار ضرورت بازگرداندن آرامش و ثبات به اين کشور و فراهم کردن شرايط جذب کمکهاي بين المللي، بيشتر از هر زمان ديگر احساس مي شود.
گفتني است؛ عضويت ماداگاسکار در سازمان کشورهاي فرانسوي زبان، به علت بحران سياسي اين جزيره بزرگ در سال 2009 به حال تعليق درآمد. نشست سران اين سازمان که قرار بود در آن سال در ماداگاسکار برگزار شود، در نهايت در سال 2010 در سوئيس برگزار شد.
برچسب ها: بحران ، ماداگاسکار ، کنگو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.