سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کيفيت چاي ايراني ناديده گرفته مي شود/ واردات بي رويه موجب بي رونقي چاي ايران شد

رئيس اتحاديه چايکاران کشور با تاکيد بر اينکه نوسانات نرخ ارز در قيمت چاي ايراني هيچگونه تاثيري ندارد گفت: واردات بي رويه و قاچاق چاي خارجي موجب بي رونقي و بي کيفيتي بازار چاي ايراني شده است.

ايرج هوسمي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، دليل اصلي عدم استقبال از چاي ايراني را واردات فوق العاده و قاچاق چاي خارجي دانست و گفت: تغيير ذائقه مصرف کننده عمده ترين دليل عدم استقبال از چاي ايراني شده است.

وي ادامه داد: هزينه هاي بالا و قيمت خريد تضميني پائين عاملي ديگر است که باعث شده کيفيت و مرغوبيت بالاي چاي ايراني در فرآيند استحصال چاي از برگ سبز از بين برود.

رئيس اتحاديه چايکاران کشور تاکيد کرد:‌ قيمت خريد تضميني چاي بسيار پائين است و جوابگوي هزينه هاي کشت و زراعت نيست.

هوسمي اضافه کرد: هزينه هاي بهره برداري از چاي کشت شده از ديگر مواردي است که مورد حمايت مسئولان قرار نمي گيرد از اين رو چاي ايراني نمي تواند در بسته بندي و حفظ کيفيت با چاي خارجي رقابت کند.

وي با بيان اينکه برگ چاي ايراني بالقوه توانايي استحصال چاي باکيفيت را دارد افزود: تعداد کارخانه هاي توليدکننده چاي باکيفيت در کشور که قابليت رقابت با چاي خارجي را دارد بسيار پائين است و همچنين هزينه هاي بالا موجب شده در فرآيند بهره وري، کيفيت برگ چاي ايراني از بين برود.

رئيس اتحاديه چايکاران کشور خاطرنشان کرد: انباشت و دپوي برگ چاي در انبارها و از بين بردن آن به دليل سنواتي؟ بود عامل ديگري است که به امر بي رونقي چاي ايراني دامن زده است.

هوسمي تاکيد کرد: در صورتي که نرخ خريد تضميني برگ سبز چاي متعادل، کارمزد کارخانه متعادل و نظارت دقيق بر فرآوري چاي صورت بگيرد در نتيجه چاي به دست آمده باکيفيت خواهد بود.

وي با بيان اينکه توليد چاي کشور 60 درصد نياز کشور را تأمين مي کند اضافه کرد: در صورت فراهم کردن زيرساخت هاي لازم براي افزايش توليد و حفظ کيفيت برگ سبز چاي در فرآيند بهره وري، کشور از واردات چاي بي نياز خواهد شد./ي
برچسب ها: کیفیت ، چای ، ایرانی ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.