سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/سل مقاوم به درمان؛

عامل اصلی نگران کننده در مبارزه با این بیماری

مسوول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاه، عامل نگران کننده در مورد بیماری سل را افزایش موارد سل مقاوم به درمان های دارویی عنوان کرد و گفت: افزایش مقاومت باکتری سل نسبت به آنتی بیوتیک های تجویز شده به عامل نگران کننده ای در رابطه با درمان این بیماری تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

حسین بیگلری به مناسبت روز ملی سل گفت : سل را از قدیمی ترین بیماریهای واگیردار در دنیامعرفی کرد و اظهار داشت: این بیماری توسط باکتری سل و از راه قطرات و ترشحات تنفسی فرد مبتلا به سل انتقال پیدا می کند.

بیگلری سل ریوی خلط مثبت، سل ریوی خلط منفی و سل استخوان یا سل غدد لنفاوی را اشکال مختلف بیماری سل عنوان کرد و افزود: شایعترین و مهمترین نوع بیماری سل، سل ریوی خلط مثبت می باشد، زیرا این نوع سل تنها نوع سل می باشد که قابلیت واگیر و سرایت دارد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر9 میلیون بیمار مبتلا به سل در دنیا وجود دارد، اظهار داشت: بیشترین بیماران مبتلا به سل درچهار کشور چین، هند، افغانستان و پاکستان زندگی می کنند.

بیگلری افزود: در کشور ایران نیز عمدهمبتلایان در استانهای سیستان و بلوچستان، گلستان و خراسان جنوبی می باشند که این امر به علت همجواری استانهای مذکور با کشورهای افغانستان و پاکستان می باشد.

به گفته بیگلریطبق آمارسال گذشته 10 هزار مسلول در سراسر کشور وجود داشته که 330 مورد آن مربوط به استان کرمانشاه بوده است و درشش ماهه ابتدایی امسال نیز تعداد این مبتلایان نسبت به سال گذشته تفاوت چندانی پیدا نکرده است.

بیگلری شانس بهبودی و موفقیت درمان سل را در استان 85 درصد اعلام کرد و اظهار داشت: تشخیص بیماری سل توسط انجام آزمایش خلط در سه نوبت انجام می گیرد و طول دوره درمان مناسب دارویی این بیماری نیز از 6 تا 9 ماه به طول می انجامد که از هفته دوم به بعد قابلیت سرایت بیماری از بین رفته و باکتری سل غیر قابل سرایت می گردد.

وی با بیان اینکه عامل مرگ بسیاری از بیماران ایدزی بیماری سل می باشد، گفت: در حال حاضر همزمانی بیماری سل با ویروس HIV و افزایش مقاومت دارویی و آنتی بیوتیکی به بیماری سل دو موضوع مهم و مطرح در رابطه با درمان این بیماری می باشند.

مسوول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاهعامل نگران کننده را در مورد بیماری سل افزایش موارد سل مقاوم به درمان های دارویی عنوان کرد و افزود: افزایش مقاومت باسیل سل نسبت به آنتی بیوتیک های تجویز شده به عامل نگران کننده ای در رابطه با درمان این بیماری تبدیل شده است.

به گفته بیگلری در سل مقاوم به درمان با نام علمی MDR-TB شانس موفقیت درمان به نصف می رسد و از طرف دیگر هزینه های درمان این نوع سل چندین برابر هزینه های سل معمولی می باشد.

بیگلری راهکار اصلی را در درمان و کنترل بیماری سل تشخیص به موقع و درمان بیماری سل ریوی خلط مثبت عنوان کرد و افزود:سل ریوی خلط مثبت تنها نوع سل قابل سرایت می باشد.

وی در ادامه انزوای ناشی از بیماری سل و دوری از جامعه را عمده ترین مشکلات بیماران مبتلا به سل عنوان کرد و افزود: با توجه به اینکه بعد از 2 هفته درمان دارویی مناسب قابلیت سرایت و انتقال بیماری از بین می رود، دیگر جای ترسی در برخورد با این بیماران وجود ندارد.

وی تصریح کرد: بیماری سل یک بیماری است که به موقع قابل پیشگیری، قابل تشخیص و قابل درمان می باشد وتحقق آن مستلزم این است که هم پزشکان به پروتکل استاندارد درمان توصیه شده توسط وزارت بهداشت عمل کنند و هم بیمارانبه درمان درست تمکین بیشتری داشته باشند.

مسوول بیماریهای واگیردار مرکز بهداشت استان کرمانشاهبا اشاره به اینکه بیشتر مبتلایان به سل از اقشار ضعیف جامعه می باشند، اظهار داشت: برنامه های تشخیصی و درمانی بیماری سل از طرف وزارت بهداشت بصورت رایگان ارائه می گردد. همچنین سعی شده تا امکان دسترسی مردم به مراکز بهداشتی در هر نقطه ای از کشور وجود داشته باشد.

بیگلری در پایان اظهار داشت: در حال حاضر برنامه کنترل سل در کشور درکلیه دانشگاه ها و بخصوص در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با قدرت در حال پیگیری و تداوم می باشد.

گفتنی است: روز 23 مهر ماه به پاس زحمات و تحقیقات ارزشمند محمد زکریای رازی در زمینه بیماری سل به عنوان روز ملی مبارزه با سل نامگذاری شده است./س


برچسب ها: کرمانشاه ، سل ، مقاوم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.