سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

اهواز چشم‌انتظار بازاري در شأن خود براي فروش ماهي

خوزستان به دليل موقعيت استراتژيك و دريايي خود يكي از مهمترين استان‌هاي ساحلي كشور و حتي جهان است كه هم‌جواري آن با آب‌هاي آزاد موجب شده تا شغل بسياري از افراد به ماهيگيري و فروش ماهي اختصاص داشته باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ،ماهي يكي از نعمت‌هاي الهي است كه در خوزستان توليد مي‌شود و يكي از محصولاتي است كه در اين استان به وفور يافت مي‌شود؛ ماهي اهميت بالايي هم در سبد غذايي خانوار و هم در ايجاد فرصت‌هاي شغلي براي مردم استان دارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) منطقه‌خوزستان، استقبال مردم براي مصرف آبزيان دريايي و صادرات آن به خارج از كشور روز به روز در حال افزايش است و به همين علت نيازمند ايجاد و ساماندهي اماكني براي عرضه آبزيان دريايي به صورت كاملا بهداشتي و استاندارد هستيم.

بازار عرضه ماهي و ميگوي خوزستان كه يكي از قطب‌هاي آبزي‌پروري و توليد آبزيان است، استانداردهاي لازم براي عرضه اين محصولات را ندارد؛ به‌گونه‌اي كه ماهي و ماهي‌فروشي در اين بازار به يكي از معضلات آزاردهنده ساكنان شهر به خصوص ساكنين مجاور اين بازار تبديل شده است.

نامناسب‌ بودن اين بازار و قرار گرفتن آن در محل پر رفت و آمد شهر موجب ايجاد بويي نامطبوع‌ در منطقه‌ شده است؛ از سوي ديگر عدم وجود بازار مناسب و بهداشتي و با ظرفيت كافي، موجب شده بعضي از ماهي‌فروشان در برخي نقاط شهر اقدام به دست‌فروشي كرده كه اين امر در روند عرضه تاثير منفي مي‌گذارد.

بازار ماهي‌فروشان اهواز سال‌هاي زيادي است كه با چنين مشكلاتي روبه‌رو است و در اين گزارش به پي‌گيري‌هاي اين موضوع از مسئولان پرداخته شده است.

در اين خصوص مصطفي كناركوهي، مديركل دامپزشكي خوزستان گفت: بازار ماهي‌فروشان اهواز استانداردهاي لازم را ندارد و مكان‌هاي عرضه آبزيان در اين بازارچه غير بهداشتي است.

وي افزود: عرضه محصولات و تاييد سلامت آن‌ها بر عهده دامپزشكي است اما غيربهداشتي بودن محيط عرضه ربطي به ما ندارد و دستگاه‌هاي مربوطه بايد به فكر محيط بهداشتي براي محصولات دريايي باشند.

مديركل دامپزشكي خوزستان تصريح‌كرد: روزانه نظارت كامل و دقيقي روي محصولاتي كه در اين بازار عرضه مي‌شود داريم و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان برخوردي قانوني مي‌شود.

كناركوهي اظهارداشت: بازار ماهي‌فروشان استاندارد نيست و دستگاه‌هايي كه متوليان بازار هستند بايد استانداردهاي لازم را براي آن فراهم كنند. با توجه به توليد زياد آبزيان در استان، بازاري كه مي‌تواند در شان استان بايد بايد مجهز به سيستم حمل و نقل مناسب باشد و چنانچه اين موارد از سوي سازمان‌هاي متولي انجام شود، كيفيت عرضه بسيار خوب خواهد ‌شد.

حال به سراغ متولي توليد آبزيان استان مي‌رويم؛ رحيم مغينمي، مديركل شيلات خوزستان با بيان اين‌كه آماري در خصوص عرضه ماهي در بازار ماهي‌فروشان در دست نيست، گفت: تجارت آبزيان به‌‌طور كلي توسط بخش‌خصوصي، اتحاديه‌ها‌ و تعاوني‌هاي صيادي فعال پيگيري مي‌شود و نظارت بهداشت عرضه آبزيان بر عهده سازمان داپزشكي است.

وي افزود: به جز بازار ماهي‌فروشان اهواز در شهرهاي اهواز و خرمشهر، بازارچه‌هاي عرضه آبزيان در حال فعاليت هستند و همچنين با هماهنگي و همكاري شوراي دزفول و شهرداري اهواز، امكان ساخت بازارچه جديد عرضه بهداشتي آبزيان طبق استانداردهاي جهاني در حال پيگيري است.

مديركل شيلات خوزستان با اشاره به انواع ماهي پرورشي كه در خوزستان توليد مي‌شود، خاطرنشان‌كرد: گونه‌هاي ماهي پرورش توليدي استان شامل شيربت، بني، گطان، غنزه، كپور، فيتوفاگ، بيگ‌هد، آمور و ماهيان سردآبي قزل‌آلا و ماهيان خاورياي است.

مغينمي تصريح‌كرد: خوزستان در توليد ماهيان پرورشي گرمابي در رتبه سوم كشوري قرار دارد و سال گذشته بيش از 28 هزار تن انواع ماهي در استان توليد شد.

وي ادامه‌داد: سال‌گذشته 32 هزار و 500 تن انواع آبزيان به كشور‌هاي عراق، كويت و ويتنام صادر شد و در سه ماهه اول امسال نيز 7 هزار و 500 تن ماهي صادر شد. همچنين ميزان صادرات ‌آبزيان به استان‌هاي ديگر 4 هزار و 291 تن است. ميزان مصرف سرانه آبزيان در استان نيز 17 كيلوگرم است.

بازار ماهي‌فروشان اهواز بايد در شان اين كلان‌شهر باشد؛ اين گفته سيدمصطفي موسوي، رييس اتحاديه آبزي‌پروران خوزستان است. وي معتقد است بازار ماهي‌فروشان اهواز يكي از بازارهاي بزرگ فروش آبزيان در كشور است كه عرضه آن هم جنبه داخلي و هم صادراتي دارد و يكي از معدود بازارهايي است كه صادرات به خارج از كشور به‌طور مستقيم از آ‌ن انجام مي‌شود.

وي افزود: وضعيت بازار ماهي‌فروشان اهواز مناسب نيست و از نظر استاندارد وضعيت بهداشتي مطلوبي ندارد؛ از نظر وسعت نيز جوابگوي نيازهاي توليدي عرضه‌كنندگان نيست، يعني كمتر از ظرفيت توليد آبزيان استان است. از سوي ديگر يكي از الزامات بازار ماهي‌فروشان آمارگيري ورود و خروج آبزيان به بازار است تا در عرضه و تقاضا آبزيان تعادل ايجاد شود در حالي كه هيچ دستگاه اجرايي متولي آن نيست و هيچ‌گونه آمار دقيقي از واردات و صادرات آبزيان از اين بازار در دست نيست.

رييس اتحاديه تعاوني آبزي‌پروران خوزستان اظهارداشت: از نظر محيطي اين بازار در شهر قرار دارد و فاضلاب آب به طور مستقيم وارد رودخانه مي‌شود كه موجب آلودگي بيشتر آن شده است.

موسوي بر لزوم احداث يك بازار مناسب با وضعيت قابل قبول و متناسب با ظرفيت توليدي استان در حاشيه شهر براي ماهي‌فروشان تاكيد و خاطرنشان‌كرد: با توجه به اين‌كه آبزيان يكي از صادرات عمده و اصلي خوزستان است، بايد بازاري با ظرفيت مناسب در اهواز ايجاد شود.

از سوي ديگر محمدجواد بهتاش، كارشناس اقتصاد كشاورزي درخصوص برنامه‌ريزي جهت عرضه توليدات كشاورزي، عنوان‌كرد: نمي‌توان بدون توجه به شرايط عرضه دست به توليد زد؛ زيرا وقتي سياست‌گذاري و برنامه صحيح و مشخصي براي توليد نباشد نمي‌توان روند عرضه توليد را دنبال كرد.

وي افزود: وقتي برنامه‌اي براي بازاريابي توليد نباشد نمي‌توان محل‌هاي توليد و عرضه را مشخص كرد، در نتيجه شرايط فيزيكي عرضه توليدات نامطلوب مي‌شود.

اين كارشناس اقتصاد كشاورزي تصريح‌كرد: از آنجايي كه توليد و شرايط عرضه آبزيان سازمان يافته نيست، نمي‌توان از فروشندگان انتظار داشت وضعيت فروش و عرضه را سروسامان دهند.

بهتاش بيان‌كرد: از آن‌جايي كه بازار ماهي‌فروشان اهواز سازمان متولي ندارد، ماهي به دست واسطه‌ها و دلالان به شكل‌هاي مختلف و غيربهداشتي و در بعضي مواقع به شكل قاچاق عرضه مي‌شود؛ در نتيجه ما بايد منشا سياست توليد آبزيان در خوزستان را دنبال كنيم.

وي يادآورشد: زماني كه بازار متولي نداشته باشد، توليد و عرضه به دست عده‌اي واسطه مي‌افتد و نمي‌توان از آن‌ها انتظار داشت كه بازار را ساماندهي كنند. در نتيجه وضعيت عرضه ماهي كه از لحاظ تغذيه‌اي مهم و در خوزستان كه هزاران كيلومتر با مرزهاي آبي ارتباط دارد به شكل نامناسب و نامطلوب است.

شهروندان اهوازي نيز در رابطه با بازار ماهي‌فروشان حرف‌هاي بسياري داشتند؛ غيرقابل تحمل بودن بوي تعفن حاصل شده از فاضلاب ماهي و ميگويي عرضه شده در بازار به ويژه در فصل تابستان براي ساكنان منطقه، عدم رسيدگي سازمان‌هاي مربوطه به اين بازار، عرضه آبزيان در مكاني غيربهداشتي كه سلامت شهروندان را به‌خطر انداخته و مشخص نبودن نهادي كه وضعيت بازار را كنترل و براي ساماندهي آن برنامه‌‌ريزي كند، كوچك بودن فضاي بازار كه موجب شده بعضي فروشندگان ماهي‌هاي خود را روي زمين و در محل عبور قرار داده و موجب سد معبر مي‌شوند از جمله مواردي بودن كه مردم در مورد اين بازار بيان كردند.

اگر تاكنون شما نيز گذرتان به بازار ماهي‌فروشان افتاده، متوجه شده‌ايد كه محيط آن وضعيت مناسبي از نظر بهداشتي ندارد و بايد براي ساماندهي هرچه زودتر آن اقدامات لازم از سوي سازمان‌هاي مربوطه انجام شود؛ زيرا اين بازار در شان مردم خوزستان نيست و بايد به جمع‌آوري و به‌سازي اين مكان هرچه سريعتر انجام شود.

متاسفانه اهواز در حال حاضر فقط يك بازار عرضه ماهي دارد. اين ظرفيت محدود عرضه پاسخگوي حجم زياد تقاضاي شهروندان براي خريد ماهي و ميگو و همچنين تامين كننده فرصت‌هاي شغلي كافي در اين زمينه نيست به عبارت ديگر شرايط به گونه‌اي است كه بين عرضه و تقاضاي آبزيان دريايي در شهري با اين جمعيت و ميزان توليد زياد آبزيان توازن و تعادل مناسبي وجود ندارد.

احداث بازاري با وسعت بيشتر در خارج از شهر بر اساس ميزان توليد آبزيان، در به‌سازي و سالم سازي شهري بسيار موثر است و توجه به زيرساخت‌هاي بهداشتي همچون پاكيزگي محيط، دفع مناسب زباله و پسماندهاي ماهي و ميگو در بازار ماهي‌فروشان نقش مهمي در پيشگيري از بروز انواع بيماري‌ها خواهد داشت؛ از سوي ديگر وسعت بيشتر موجب عرضه ماهي به ميزان بيشتر و با توجه به ميزان توليد آبزيان در سطح استان خواهد شد./س
برچسب ها: اهواز ، انتظار ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.