سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحليل فارن پاليسي از خط قرمزهاي صهيونيستها عليه ايران؛

"خط قرمزهايي بر روي شن" / ايران براي خط قرمزهاي اسرائيل تره هم خورد نمي‌كند

پايگاه اينترنتي فارن پاليسي، با انتشار يادداشتي در مورد خط قرمزهايي كه رژيم اسرائيل بارها براي ايران كشيده و جمهوري اسلامي هرگز به آنها توجهي نكرده، اين خط قرمزها را "خط قرمزهايي بر روي شن" توصيف كرده است

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران ؛ فارن پاليسي در اين يادداشت كه به قلم "گراهام اليسون" نويسنده و مدير مركز بلفر در بخش علوم و امور بين الملل دانشگاه هاروارد، نوشته شده است به مسئله "خط قرمز" مورد نظر اسرائيل بر سر راه فعاليت هسته اي ايران پرداخته و عنوان كرده است؛ با توجه به اينكه اسرائيل از 15 سال قبل تاكنون بارها براي ايران خط قرمز كشيده و ايران هرگز بي توجهي به اين خطوط قرمز نداشته است، اسرائيل براي ايران هيچ اعتباري ندارد و خط قرمزهايش "خط قرمزهايي بر روي شن" است.
در اين يادداشت آمده است؛ بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل براي ترسيم يك خط قرمز جهت توقف پيشرفت هسته اي ايران، در تلاش بوده است. وي ماه گذشته در حمله به سياست هاي آمريكا در يك برنامه تلويزيوني، تاكيد كرد كه اوباما بايد براي متوقف ساختن ايران وارد عمل شود.
نتانياهو گفت؛ "شما بايد اكنون آن خط قرمز را در برابر ايران قرار دهيد."
او با آگاهي از خودداري اوباما، رئيس جمهور آمريكا را با اين جملات به چالش كشيد كه؛ "آنهايي كه در جامعه بين الملل از قراردادن خط قرمز در مقابل ايران خودداري مي كنند، حق ندارند در برابر ايران چراغ قرمز بگذارند."
نتانياهو سپس در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، نقاشي از يك بمب را در دست گرفت و خط قرمزي بر روي آن كشيد.
ياس و نااميدي نخست وزير اسرائيل از اينجا ناشي مي شود كه او مي داند اسرائيل و ايالات متحده با مشاركت يكديگر، خط قرمزهايي را عليه ايران كشيده اند و گفته اند؛ به ايران هرگز اجازه داده نخواهد شد از اين خطوط قرمز عبور كند، اما در عين حال شاهد عبور ايران از آن خط قرمزها بوده اند.
نتانياهو در سخنراني خود در جمع نمايندگان كنگره در سال 1996 كه اولين دور نخست وزيري خود را تجربه مي كرد، هم از اين خط و نشانها کشيده بود.
پس از آنكه ايران غني سازي اورانيوم را شروع كرد، ايهود اولمرت در سال 2006 خط قرمز جديدي را براي برنامه هسته اي ايران كشيد.
اين وضعيت كاملا روشن است. هرگاه ايران از يك خط قرمز عبور كرده است، اسرائيل خط قرمز ديگري را تعيين كرده است. از تبديل اورانيوم تا توليد اورانيوم كمتر غني شده (كمتر از 5 درصد)، تا مقداري اورانيوم كمتر غني شده، تا توليد مقادير فراوان، تا غني سازي بيشتر از 5 درصد تا سطح اورانيوم 20 درصد غني شده، تا راه اندازي سانتريفيوژهاي غني سازي اورانيوم به ميزان 20 درصد در تاسيسات زيرزميني فردو، صداي هشدارهاي اسرائيل بلندتر شده، اما هيچ اثري نداشته است.
نويسنده اين يادداشت، در پايان عنوان كرده است كه اين ماجراي خط قرمز ما را به ياد داستان "چوپان دروغگو" مي اندازد.
بدون ترديد، هشدارهاي قبلي اعتبار اسرائيل را از بين برده است. تهديدات انجام نشده، لزوما بازدارندگي را از بين مي برد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.