سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری وبا مرگ آور ولی قابل پیشگیری است

انتقال بيماري وبا از طريق دست هاي آلوده و استفراغ بيماران و ملافه ها و لوازم آلوده، همچنين آب آلوده به مدفوع، سبزي و ميوه هاي خام آلوده يا شسته شده با آب آلوده توسط دست يا مگس امكان پذير است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از وبدا؛دکتر حسن برزگری، متخصص طب اورژانس ضمن بیان این مطلب گفت: وبا بیماری است که توسط باکتری ویبریوکلرا ایجاد می شود و از طریق نوشیدن آب آلوده و یا خوردن ماهی نپخته یا صدف وارد بدن می شود. در ایران، سبزی های آلوده، شایع ترین راه انتقال وبا می باشد.

دکتر حسن برزگری گفت: وبا یک بیماری اسهالی حاد است که می تواند طی چند ساعت با از دست دادن آب و املاح بدن، باعث مرگ شود.

این متخصص طب اورژانس افزود: علائم این بیماری غالباً 24 تا 48 ساعت بعد از اینکه باکتری وارد بدن انسان شد، به صورت اسهال شبیه آب برنج و کف آلود و استفراغ ظاهر پیدا می کند.

وی ادامه داد: اگرچه بیماری وبا می تواند مرگ آور باشد اما به آسانی قابل پیشگیری است.

رئیس بخش اورژانس مرکز آموزشی درمانی گلستان خوزستان ادامه داد: مصرف آب سالم و تصفیه شده و در صورت عدم دسترسی جوشاندن و ضدعفونی کردن آب، پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات آلوده و شستن و ضدعفونی کردن آنها قبل از مصرف، پرهیز از مصرف مواد غذایی در رستوران هایی که از نظر بهداشتی مورد تأئید نیست، شستن دست ها با آب و صابون بعد از رفتن به دستشویی بخصوص افرادی که در رستوران ها و اماکن عمومی مشغول به کار هستند و دفع صحیح فضولات انسانی، در کنترل و پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

عضو هيئت علمي دانشگاه خاطر نشان ساخت: در افرادی که علائم این بیماری در آنها بروز پیدا کرده است استفاده از مایعات بخصوص محلولO.R.S باید سریعاً شروع شود و بیمار فوراً به مراکز درمانی مراجعه کرده و از مصرف خودسرانۀ داروها اکــیداً خودداری کند.

برزگری گفت: در کودکان شیرخوار، شیر مادر در جلوگیری از دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن)، بسیار کمک کننده بوده و به هیچ وجه شیر مادر نباید قطع شود.

وی در پايان افزود: به تازگی از سوی مسئولین بهداشتی کشور، خبری مبنی بر انتشار این بیماری در کشور عراق منتشر شده است که لازم است مسافرین به کشور عراق، مراقبت های لازم را انجام دهند و همچنین با توجه به مرزی بودن استان خوزستان، می بایست دقت و مراقبت بیشتری در مصرف مواد غذایی داشته باشیم./ح
برچسب ها: وبا ، سبزی ، باکتری ، آب آلوده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.