سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشاور سابق وزارت امور خارجه آمريکا:

اسرائيل درباره ايران اغراق مي‌کند/ آمريکا عقدۀ مداخله دارد

مشاور سابق وزارت امور خارجه آمريکا گفت: اسراييل با هدف توجيه حمله به ايران، در مورد تهديد ايران عليه خودش اغراق مي کند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران، "جان اسپوزيتو" در گفتگو با شبکه تلويزيوني راشا تودي روسيه گفت:وقتي نتانياهو طوري اقدام مي کند که نشان دهد اسرائيل با خطر نابودي روبرو است، تا بتواند يک حمله پيشگيرانه را توجيه کند، باورش سخت خواهد بود که بگوئيم نتانياهو واقعا فکر مي کند که ايراني ها به چنين خطري دست مي زنند! آنها ثابت کرده اند هيچگاه آغازکننده جنگ نيستند مگر آنکه با تجاوز روبرو شوند.

مجري گفت: آيا فکر مي کنيد بين کاخ سفيد و تل آويو بر سر ايران شکاف و اختلاف وجود دارد ؟
جان اسپوزيتو پاسخ داد: پيچيده است. به نظر من  تکبري که نتانياهو دارد به شدت افزايش يافته و باعث شده است که وي براي دولت آمريکا خط و نشان بکشد و بگويد که بايد درباره ايران خط قرمز تعيين کند. فکر مي کنم اوباما به علت انتخاباتي که در پيش است خيلي با دقت و احتياط عمل کرده است. اوباما به صراحت بيان کرد که تمايل ندارد تهديد مداخله نظامي را مطرح کند. اين مسئله باعث آزردگي نتانياهو شده است. نتانياهو مي خواهد به دنيا بگويد که اسرائيلي ها آماده حمله اند و اين حمله با حمايت کامل آمريکا محقق خواهد شد.نتانياهو مي خواهد به آمريکا فشار وارد کند.

وي درباره کاهش جايگاه آمريکا در ميان کشورهاي اسلامي گفت: اگر به آمار منتشر شده از کشورهاي اسلامي، براي مثال آماري که موسسه گالوپ منتشر کرد و به 35 کشور اسلامي مربوط مي شود، نگاهي  داشته باشيد، مشخص خواهد شد که اکثريت مسلمانان از سياست خارجي مداخله گرانه آمريکا انتقاد مي کنند. اين سياست خارجي به ترويج حقوق بشر براساس معيارهاي دوگانه مربوط مي شود. زماني که باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در قاهره سخنراني کرده بود ميزان محبوبيتش در کشورهايي مثل مصر افزايش يافت. اما آنچه که در طول فعاليت دولت باراک اوباما رخ داد اين بود که انتظارات از آمريکا افزايش يافت اما برآورده نشد و ميزان محبوبيت وي شروع به افول کرد.

وي افزود: اوباما اين حس را ايجاد کرد که چه درباره فلسطين و چه درباره  اسرائيل مي خواهد سياستي متفاوت از جرج بوش رئيس جمهور پيشين آمريکا داشته باشد اما واقعيت اين است که بسياري از سياست هاي دولت باراک اوباما به طرق مختلف شبيه سياست هاي دولت جرج بوش است.

مجري گفت: من اخيرا گفتگويي را در فاکس نيوز تماشا مي کردم که موضوع آن اين بود که آيا آمريکا بايد از مداخله در امور  کشورهاي منطقه و جهان دست بر مي دارد؟ اما به نظر مي رسد که آمريکا عقده مداخله داشته باشد.

اين استاد دانشگاه گفت: بعد از جنگ ويتنام احساس مي شد که آمريکايي ها از جنگ خسته اند و از تلفات انساني خسته شده اند و  مي خواهند روي اقتصاد خود سرمايه گذاري کنند. سياستمداران آمريکايي نگران پيروز شدن در انتخابات اند. آنها مي دانند که بسياري از مردم آمريکا ديگر خواستار مداخله بيشتر نيستند چون ديگر نمي خواهند شاهد کشته شدن شمار بيشتري از آمريکايي ها باشند. ضمن آنکه آمريکا مشکلات زيادي در داخل دارد پس چرا بايد پول هاي زيادي در جنگ ها خرج شود؟.

وي افزود: آمريکا بايد ائتلاف هاي جديدي ايجاد کند و به فکر بازگشت به ذهنيت دوران جنگ سرد نباشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.