سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

"وبـا" مرگ‌آور ولی قابل پیشگیری است

رئيس بخش اورژانس بيمارستان گلستان اهواز گفت: با توجه به شيوع بيماري وبا در كشور عراق، مسافران و زائراني كه قصد عزيمت به اين كشور را دارند به نكات بهداشتي توجه داشته باشند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛دکتر حسن برزگری در گفت‌وگو با خبرنگاران خوزستان، اظهار كرد: وبا يك بیماری است که توسط باکتری "ویبریوکلرا" ایجاد می‌شود و از طریق نوشیدن آب آلوده و یا خوردن ماهی نپخته و يا صدف وارد بدن می‌شود و در ایران نيز مصرف سبزی‌های آلوده، شایع‌ترین راه انتقال وبا است.

وي افزود: وبا یک بیماری اسهالی حاد است که می‌تواند در چند ساعت با از بين بردن آب و املاح بدن، موجب مرگ شود. علائم این بیماری معمولا 24 تا 48 ساعت پس از اینکه باکتری وارد بدن انسان شد، به صورت اسهال کف‌آلود و استفراغ ظاهر مي‌شود.

برزگري تصريح كرد: اگرچه بیماری وبا می‌تواند مرگ‌آور باشد، ولي به آسانی هم قابل پیشگیری است.

اين متخصص طب اورژانس خاطرنشان كرد: استفاده از آب سالم و تصفیه شده و در صورت عدم دسترسی جوشاندن و ضدعفونی کردن آب، پرهیز از مصرف میوه و سبزیجات آلوده و شستن و ضدعفونی کردن آنها قبل از مصرف، پرهیز از مصرف مواد غذایی در رستوران‌هایی که از نظر بهداشتی مورد تأئید نیستند، شستن دست‌ها با آب و صابون بعد از رفتن به دستشویی، به‌خصوص افرادی که در رستوران‌ها و اماکن عمومی مشغول به کار هستند و دفع صحیح فضولات انسانی، در کنترل و پیشگیری از این بیماری بسیار حائز اهمیت است.

وی ادامه داد: در افرادی که علائم این بیماری در آنها بروز پیدا مي‌كند نيز استفاده از مایعات به‌خصوص محلول O.R.S مفيد است و بیمار بايد به سرعت به مراکز درمانی مراجعه کرده و از مصرف خودسرانه داروها نيز خودداری کند. در کودکان شیرخوار، شیر مادر در جلوگیری از دهیدراتاسیون (از دست دادن آب بدن) بسیار کمک کننده است و به هیچ وجه شیر مادر نباید قطع شود.

برزگري گفت: به تازگی از سوی مسئولان بهداشتی کشور خبری مبنی بر انتشار این بیماری در کشور عراق منتشر شده است که لازم مسافران و زائراني كه قصد عزيمت به عراق را دارند مراقبت‌های لازم را انجام داده و همچنین با توجه به مرزی بودن استان خوزستان، لازم است در مصرف مواد غذايي دقت و مراقبت بيشتري صورت گيرد./س


برچسب ها: وبا ، مرگ ، پیشگیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.