سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

سل هر 10 ثانيه جان يك نفر را مي‌گيرد

مديرگروه بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خوزستان گفت: در يك نظرسنجي كه بين مردم انجام شده اين سوال كه " سل بهتر است يا آسم؟" مطرح شد و بدون استثنا همه آسم را بيماري بهتري مي‌دانند، اين در حالي كه آسم نوعي بيماري است كه تا پايان عمر همراه فرد است ولي بيماري سل در خوزستان 85 تا 90 درصد قابل درمان است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان؛دكتر پيمان پرچمي در نشست خبري كه امروز برگزار شد، اظهار كرد: در نظرسنجي كه از شهروندان اهوازي انجام شد نيمي از افراد گفته‌اند كه سل را نمي‌شناسند و عده‌اي نيز گفته‌اند مگر هنوز سل وجود دارد؟! 

 وي افزود: اين نظرسنجي‌ها نشان مي‌دهد كه تا چه حد مردم از سل بي‌اطلاع هستند كه در اين شرايط نقش رسانه‌ها بسيار مهم است و بايد به شناخت مردم از بيماري‌ها بيشتر اهميت بدهند.

 پرچمي عنوان كرد: در كشورهاي ديگر افراد مهم و تاثيرگذار جامعه مانند هنرمندان، ورزشكاران و افراد مذهبي به كمك انگ‌زدايي از سل آمده‌اند كه در ايران نيز بايد اين كار انجام شود.

 

وي ادامه داد: اين افراد پنج نشانه سل با عنوان سرفه بيش از دو هفته، تب، كاهش وزن، خستگي و بي‌حوصلگي و خلط خوني را به مردم شناسانده‌اند.

 

مديرگروه بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خوزستان بيان كرد: باكتري سل در همه سنين مشاهده مي‌شود. يك سوم افراد به باسيل ‌سل آلوده هستند و كساني كه نقص سيستم ايمني دارند به اين بيماري دچار مي‌شوند.

 

وي تصريح كرد: درجهان هر يك ثانيه يك نفر به باسيل سل آلوده مي‌شود،  هر چهار ثانيه يك نفر سل فعال مي‌گيرد و هر 10 ثانيه يك نفر به خاطر سل از بين مي‌رود.

 

مديرگروه بيماري‌هاي واگير مركز بهداشت خوزستان گفت: كافي است فردي كه به سل مبتلا مي‌شود تا دو هفته از ماسك استفاده كند و پس از آن دفع باكتري نخواهد داشت. اين باكتري اگر 5 تا 15 دقيقه در برابر نور خورشيد قرار گيرد از بين مي‌رود و در مناطقي كه نور خورشيد كم است زياد ديده مي‌شود.

 

وي افزود: اگر سيستم ايمني نقص داشته باشد، باكتري فرصتي براي بروز مي‌يابد. ايمني سلولي نيز به شدت به پروتئين وابسته است در حالي كه امروزه مردم به سمت مصرف فست‌فودها مي‌روند كه سرشار از كربوهيدرات و چربي است و پروتئين بسيار كمي دارد./س

 
برچسب ها: سل ، جان ، می گیرد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.