سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در برنامه گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

اقدام حزب الله پاسخي به اقدامات هتاکانه اسرائيل است/بازنگري تفکر اسرائيل براي حمله به حزب‌الله

کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با اشاره به پيامدهاي پرواز پهباد حزب الله بر فراز سرزمين‌هاي اشغالي گفت: اقدم حزب الله پاسخي به اقدامات هتاکانه اسرائيل است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفتگوي ويژه خبري شب گذشته(91/7/22) با حضور هادي محمدي کارشناس ارشد مسائل خاورميانه به بررسي پيامدهاي پرواز پهپاد حزب الله در فراز سرزمين‌هاي اشغالي پرداخت.

محمدي در پاسخ به اولين پرسش مجري برنامه که از وي پرسيد "چرا حزب الله در اين شرايط زماني اقدام به رونمايي از اين کار شگفت‌انگيز کرد" گفت: شرايط منطقه‌اي از نظر زماني،‌ سياسي و امنيتي شرايط ويژه‌اي است.

وي با اشاره به اينکه قدرت‌هاي بزرگ و رژيم صهيونيستي نيازمند برجستگي اقتدار خود هستند، افزود: اين نياز در درون رژيم صهيونيستي و قدرت‌هاي بزرگ به حدي احساس مي‌شود که نتانياهو برخلاف رفتاري ديپلماتيک در سخنراني مجمع عمومي سازمان ملل تهران و ايران را تهديد به حمله نظامي مي‌کند.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه خاطر نشان کرد: متاسفانه از سوي دبير کل سازمان ملل اقدام شايسته‌اي براي اين رفتار غير عادي ديده نمي‌شود.

وي افزود: ناتو براي مقابله نظامي در سوريه و ترکيه به تشنج در مرزهاي سوريه دست به اقدامات ويژه‌اي مي‌زند.

* به هم ريختن محاسبات حريف در شرايط فعلي اقدامي هوشمند است

محمدي با بيان اينکه در شرايط فعلي به هم ريختن محاسبات حريف يکي از اقدامات هوشمندانه است، گفت‌: رژيم صهيونيستي نيازمند است تا به افکار عمومي نشان دهداز اقتدار کافي و توانايي برتر در عرصه‌هاي مختلف برخوردار است و با ماهواره‌ها،‌ اقدامات مختلف و با خريدهاي تسليحاتي آنها نشان مي‌دهند که هنوز قدرت برتر منطقه هستند اما در واقع اين قدرت پوشالي است.

* اصل غافلگيري يکي از اصول ثابت اسرائيل است

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه "از سال 2006 تاکنون حزب‌الله لبنان در حوزه نظامي هراز چندگاهي شگفتي به جهانيان نشان مي‌دهد اين امر چه تاثيري بر روي معادلات بين مقاومت اسلامي و رژيم صهيونيستي مي‌تواند بگذارد" بيان کرد: در اصول جنگ رژيم صهيونيستي اصل غافلگيري يکي از اصول ثابت و مهم در اقدامات نظامي و عملي است؛ معمولا اين ماموريت به بخش‌هاي مختلف نظامي واگذار مي‌شود تا آنها بتوانند با اصل غافلگيري ضربات سنگيني را وارد سازند.

وي با اشاره به اينکه مهمترين رکن استراتژي نظامي اسرائيل تکيه بر دکترين نظامي است، گفت: رژيم صهيونيستي قرار بود بعد از جنگ با حزب الله تجارب جديد اندوخته شده خود را در دستور کارهاي جديد قرار دهد.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با اشاره به اهميت جنگ 2006 و تاثير آن در عرصه‌هاي مختلف نظامي افزود: حزب الله با ساده‌ترين روش‌ها به استراتژي حريف و به ستون فقرات که همان نيروي هوايي حريف است حمله کرده تا موازنه قوا را به طرف مقابل تفهيم کند.

محمدي اظهار داشت: اين اقدام حزب الله و مقاومت اسلامي پيام سياسي را براي غرب و رژيم صهيونيستي به دنبال دارد و آن اين است که تمامي سيستم‌هاي دفاعي و دکترين نظامي و امنيتي آنها را به هم مي‌ريزد.

وي در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه " شکستن طلسم نفوذ ناپذير در عرصه فضاي سرزمين‌هاي اشغالي چه تاثيري روي معاملات نظامي بين مقاومت اسلامي و رژيم صهيونيستي خواهد گذاشت" ، گفت: بعد از جنگ 2006 مهمترين مسئله‌‌اي که مقامات نظامي و سياسي اسرائيل بر آن سرمايه گذاري بسياري کرده بودند سيستم گنبد آهني بود، به طوري که ده‌ها ميليارد دلار از هزينه مالي آمريکا و بودجه رژيم صهيونيستي صرف اين سيستم پدافندي شد تا در مقابل اقدامات مقاومت خود را ايمن کنند.

* سيستم گنبد آهني رژيم صهيونيستي در يک کارکرد حداقلي قرار گرفته است

محمدي خاطر نشان کرد: نهايت کارکرد اين سيستم پدافند ضد موشکي به جايي رسيده است که در يک شعاع نامحدود و در يک کارکرد بسيار حداقلي قرار گرفته است.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه بيان کرد: پهپاد حزب الله از پايگاه‌هاي مقاومت حرکت کرده و در يک جنگ الکترونيکي با سيستم ردي و مقاومتي و همچنين هشدار الکترونيک قرار گرفته است به طوري که بر سيستم اسرائيل غلبه کرد و از لايه‌هاي امنيتي اسرائيل و آمريکا به راحتي عبور کرد و پيروز شد.

* سيستم گنبد آهني فلسفه وجودي خود را از دست داده است

وي با بيان اينکه تکنولوژي پهپاد در بخش‌هاي مختلف پيام‌هاي ويژه‌اي را به رژيم صهيونيستي منقل مي‌کند، اظهار داشت: سيستم گنبد آهني کارکرد و فلسفه وجودي خود را از دست داده و رژيم صهيونيستي اولين مخاطب اين پيام هستند که اين سيستم‌ها به هيچ عنوان امنيت اين رژيم غاصب را تامين نخواهد کرد.

* اقدام حزب الله پاسخي به اقدامات هتاکانه اسرائيل است

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينکه اگر حزب الله تعداد ديگري از اين گونه پهپادها را رونمايي کند چگونه معادلات آينده شکل خواهد گرفت، اظهار داشت: اسرائيل غاصب از ابتدا حق خود مي‌دانست که در آسمان کشورهاي همسايه و يا هر کشور ديگري دست به هرگونه اقدامي بزند مثلا در سوريه در سال‌هاي گذشته مراکزي را بمباران کرد تا در ميان مردم ايجاد وحشت کند بنابراين اقدام حزب الله پاسخي به اقدامات هتاکانه رژيم صهيونيستي است زيرا آنها خود را سر قانون و فرا عرف بين المللي تصور مي‌کردند.

محمدي با اشاره به اينکه مقامات اسرائيل چرا پاسخ نمي‌دهند و يا اينکه چرا واکنش سياسي از خود بروز نمي‌کنند، گفت: آنها در عرصه‌هاي مختلف دچار شوک غافلگيرانه شده‌اند به طوري که نمي‌دانند آيا دکترين نظامي مي‌تواند در مسير گذشته خود حرکت کند و يا اينکه آيا اقدامات پدافندي و سيستم‌هايي که بسيار بر روي آنها هزينه شده مي‌تواند امنيت رژيم صهيونيستي را تامين کند.

وي گفت: مقامات اين کشور براي اين سوال‌ها پاسخي ندارند.

محمدي با اشاره به سکوت مقامات صهيونيستي از اين اقدام حزب الله افزود: آنها به شکل پراکنده صحبت از واکنش مي‌کنند و حرف اساسي در اين زمينه ندارند.

اين کارشناس ارشد مسائل خاورميانه با بيان اينکه اين هواپيما يکي از توانمندي‌هاي ساده حزب الله به حساب مي‌آيد که سيستم‌هاي امنيتي اسرائيل را مختل کرده است ادامه داد: امروزه شاهد سکوت معنادار رژيم صهيونيستي هستيم بنابراين آمريکا و ناتو در بسياري از راهبردهاي خود بايد محاسباتشان را تغيير دهند.

وي با اشاره به اينکه نسل‌هاي گوناگون اين پهپاد در اختيار ايران و حزب الله است گفت: يکي از مهمترين کارکردهاي اين حادثه اين است که اقدام صورت گرفته توسط مقاومت و حزب الله بوده است و همچنين اين موضوع به ساير جريان‌هاي بيداري اسلامي نشان داد که رژيم صهيونيستي اولين خطر است.

* حزب الله در جنگ نامتقارن جديد صحنه را به نفع خود تغيير مي‌دهد

محمدي با اشاره به اينکه حزب الله خود را در کنار موج موشکي که در جنگ 2006 مطرح بود آماده کرده است گفت: حزب الله و مقاومت اسلامي خود را براي موج پهپاد در آسمان رژيم صهيونيستي آماده مي‌کند تا در يک جنگ نامتقارن جديد صحنه را با استفاده از ابتدايي‌ترين ابزارها به نفع خود تغيير دهد.

*پهباد حزب الله از دژهاي ناتو، اسرائيل و آمريکا عبور کرد

در ادامه اين برنامه ژنرال الياس فرحات کارشناس نظامي بيروت طي گفتگوي زنده تلفني در پاسخ به پرسش اول مجري برنامه که از وي پرسيد "اين اقدام حزب الله چه تاثيري بر روي معادلات منطقه‌اي و بين المللي مي‌تواند بگذارد" گفت: حزب الله به عنوان بخشي از مقاومت؛ اين پهپاد را در زمان مناسبي رونمايي و استفاده کرد.

وي با اشاره به ا ينکه اقدام حزب الله مي‌تواند نيروهاي اسرائيلي و هم پيمانان آن را مورد تهديد قرار دهد، افزود: اين پهباد 75 کيلومتر وارد خاک اسرائيل شد و هيچ کدام از رادارهاي اسرائيلي وآمريکايي نتوانستد اين هواپيما را مورد شناسايي قرار دهند.

فرحات افزود: اين هواپيما از دژهاي متعدد ناتو، آمريکا و اسرائيل عبور کرد و بسياري از پايگاه‌هاي نظامي اسرائيل را مورد شناسايي قرار داد.

اين کارشناس نظامي بيروت با بيان اينکه موشک‌هاي زمين به هواي اسرائيل نتوانست اين هواپيما را مورد شناسايي قرار دهد، اظهار داشت: پهپاد لبنان شناسايي گسترده‌اي را انجام داده است.

 ژنرال فرحات در ادامه افزود: اسرائيل نظاميان خود را از انتشار هرگونه اطلاعاتي در اين زمينه ممنوع کرده است.

وي با بيان اينکه انشاالله در آينده با افزايش تعداد هواپيما بر فراز اسرائيل مواجه خواهيم بود، گفت: اسرائيل ناتوانايي تکنولوژيکي خود را در کنترل اين گونه هواپيماها به صورت عمومي اعلام کرده است.

* اسرائيل در برابر چالش بزرگي قرار دارد

به گفته اين کارشناس نظامي بيروت اسرائيل در برابر چالش بزرگي قرار دارد به طوري که بايد تمام برنامه‌هاي خود را از جمله حمله به ايران و حمله به مقاومت به تاخير اندازد.

ژنرال الياس فرحات در پاسخ به پرسش ديگر مجري برنامه مبني بر اينکه اگر رژيم صهيونيستي دست به يک ماجراجويي جديدي بزند وضعيت جنگ بعدي چگونه خواهد شد گفت: حزب الله با ابزار جديدي وارد معادلات نظامي جديدي خواهد شد.

وي افزود: بعد از جنگ 2006 گزارشي از سوي اسرائيل براي ايجاد گنبد آهني ارائه شد به طوري که بالغ بر 600 ميليون دلار هزينه براي تاسيس اين گنبد آهني تخصيص داده شده بنابراين آمريکا اين هزينه را متقبل شد تا هيچ هواپيمايي وارد اسرائيل نشود.

* ورود پهپاد به اسرائيل نشانه از بين رفتن گنبد آهني است

وي با اشاره به اينکه ورود اين هواپيما نشانه اين است که 80 درصد برآوردها ناکارآمد و 20 درصد کارايي داشته است گفت: اين هواپيما از طريق دريا وارد اسرائيل شد به طوري که اين نشانه از بين رفتن گنبد آهني با تمام تجهيزات است.

اين کارشناس نظامي بيروت خاطر نشان ساخت: اسرائيل ظاهرا تاکنون حزب الله را ناچيز مي‌دانست اما با اين اقدام حزب الله نشان داد که دهها از اين گونه هواپيما را در اختيار دارد.

وي با بيان اينکه اسرائيل در هر گونه تفکري براي حمله به حزب الله بايد بازنگري کند، گفت: هرگونه جنگي بين اسرائيل و لبنان، ديگر محلي از رعب ندارد و مسئله ميدان‌هاي نفتي که اسرائيل ادعاي مالکيت آنها را داشت از بين رفته است.

فرحات در پاسخ به پرسش ديگري اظهار داشت: جنگ غزه به افسانه قدرت شگفت ناپذير اسرائيل پايان داده است و هواپيماهاي بدون سرنشين مي‌تواند نقاط مختلف اسرائيل را بمباران کنند و وارد پايگاه‌هاي اقتصادي و سياسي آنها شود.

* جنگ آينده جنگ هواپيماهاي بدون سرنشين است

اين کارشناس نظامي بيروت با بيان اينکه جنگ آينده جنگ هواپيماهاي بدون سرنشين است، گفت: اسرائيل ديگر براي مقابله با اين گونه اقدامات ناتوان است.

وي با بيان اينکه برتري اسرائيل و آمريکا پايان يافته است ادامه داد: تمام حساب‌ها و محاسبات به نفع مقاومت عوض شده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: اسرائیل ، پهباد ، حزب الله
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.