سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/بارزترین خصلت رسول چیست؟

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه 128-129 سوره توبه
لَقَدْ جاءَکُمْ رَسُولٌ مِنْ أَنْفُسِکُمْ عَزیزٌ عَلَیْهِ ما عَنِتُّمْ حَریصٌ عَلَیْکُمْ بِالْمُؤْمِنینَ رَئُوفٌ رَحیمٌ (128) فَإِنْ تَوَلَّوْا فَقُلْ حَسْبِیَ اللّهُ لا إِلهَ إِلاّ هُوَ عَلَیْهِ تَوَکَّلْتُ وَ هُوَ رَبُّ الْعَرْشِ الْعَظیمِ (129)

(ای مردم) شما را رسولی آمد از میان خودتان که رنج و محنت شما سخت بر او گران می آید و بسیار مشتاق و حریص بر هدایت شماست، و با مونان رئوف و مهربان است. (128) پس (ای رسول ما)، اگر مردم از تو روی گرداندند بگو یاری خدا مرا کافیست که هیچ خدایی غیر از او نیست، من بر او توکل کردم و او پروردگار عرش عظیم است(129)

*رسول کیست و بارزترین خصلت او چیست؟ آن خصلتِ عزیز و کریم این است که رسول الهی چندان رئوف و مهربان است و چندان شفقت بر خلق دارد که نمی تواند رنج ومحنت آنها را تحمل نماید. نمی تواند که مردم به سبب جهل و تعصبات و خودخواهی ها دائما به یکدیگر ستم می کنند.

*بنابر این با شور و اشتیاق مردم را به شادی و سعادت که نخستین شرط آن صلح و دوستی و دانش و فضائل اخلاقی است دعوت می کند و غیر از رسول هر مومن حقیقی دیگری هم این خصلت را خواهد داشت.

*فرمان امر به معروف و نهی از منکر که برای همه مردمان آمده است در بیان همین خصلت است که باید اهل ایمان مراقب یکدیگر باشند و خوبیها را به هم معرفی کنند و به انجام آن تشویق نمایند.

*همسران باید یکدیگر را به انجام کارهای نیکو و پرهیز از هر آنچه زشتی و نادرستی است و دون شأن انسان است سفارش کنند و دعوت نمایند.

*یک جامعه با ایمان یک خانواده بزرگ است که بزرگ تران پدران و مادرانند و کوچکترها خواهران و برادرانند و همه باید به فکر هم باشند و در خدمت هم.

*فرمان دیگر خداوند این است که ای رسول اگر مردمان دعوت نورا که ورود به حیات معنوی تازه و ضیافت برخورداری از جمیع نعمتهای الهی است نپذیرند دلگیر مباش و دلتنگ مشو که تو را نیازی به ایشان نیست.

گر شود بیمار دشمن با طبیب      ور کند کودک عداوت با ادیب
   در حقیقت دشمن جان خودند      راهِ عقل و جانِ خود را خود زدند
(مثنوی)

*مومنان نیز در کار امر به معروف و نهی از منکر باید از همین سیرت رسول پیروی کنند یعنی دعوت را عرضه کنند و از رد و قبول خلق فارغ باشند.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.