سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اردبیل/

شیر برای دختران خوب‌تر است

نتیجه یک تحقیق نشان داد، زنان مسنی که در دوران کودکی، روزانه کمتر از یک لیوان شیر مصرف می‌کرده اند، استخوان‌های سست و شکننده‌تری داشته‌اند و احتمال شکستگی استخوان در آن‌ها دو برابر زنانی بوده است که در دوران کودکی روزانه یک لیوان شیر مصرف کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / اگر چه کلسیم از غذاهای دیگر نیز علاوه بر شیر تأمین می‌شود، اما شیر کماکان عمده‌ترین منبع تأمین کلسیم بدن است. این روزها کارشناسان تغذیه درباره کمبود مصرف شیر زیاد هشدار می‌دهند.

شیر، عمده‌ترین منبع تأمین کلسیم بدن است، چون فقط تعداد اندکی از افراد در طول روز به میزان کافی پنیر یا مواد کلسیم دار غیر لبنی مانند برگ کلم یا کلم بروکلی مصرف می‌کنند، طوری که کلسیم مورد نیاز آن‌ها را تأمین کند.

برای کمبود مصرف شیر، دلایل متفاوتی بیان می‌شود. مصرف شیر در بعضی افراد، نفخ یا اسهال ایجاد می‌کند به خصوص در مصرف شیر با معده خالی این حالت بیشتر ایجاد می‌شود. توصیه کارشناسان به این گونه افراد این است که شیر را همراه با خوراکی‌های دیگر میل کنند.

مصرف شیر را با مقدار کم شروع کنند و مصرف آن را به طور تدریجی افزایش دهند. در این صورت، به مصرف شیر عادت می‌کنند و مشکلی نخواهند داشت. توجه به کودکان در ارتباط با تأمین کلسیم مورد نیاز آنان، به دلیل نقش آن در سلامت استخوان‌ها بسیار ضروری است.

کودکان 4 تا 8 ساله، روزانه به 800 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند، که این نیاز در نوجوانان 13 تا 18 ساله 1300 میلی‌گرم و در افراد 19 تا 50 ساله، روزانه 1000 میلی‌گرم است.

افراد بالای 51 سال نیز به روزانه 1300 میلی‌گرم کلسیم نیاز دارند. بر اساس یافته‌های دکتر الکساندر دوآن - که مدیر موسسه ملی سلامت کودکان است - بدون شیر در رژیم غذایی روزانه، تقریباً غیرممکن است مقدار کلسیم مورد نیاز بدن جذب شود. یک بررسی در اواسط دهه 1990، نشان داد فقط 13.5 درصد دختران و 36 درصد پسران، در سنین 12 تا 19 سال کلسیم کافی دریافت کرده‌اند./س

برچسب ها: اردبیل ، مصرف ، شیر ، دختران
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.