سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

خوزستان/

اروندرود هر روز شورتر می شود/ کشاورزی آبادان در معرض تهدید

اخبار نگران کننده از آبادان در مورد شور شدن رودخانه های بهمنشیر و اروند شنیده می شود به گونه ای که کشاورزان نسبت به آینده خود با دیده تردید نگاه می کنند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران خوزستان ؛ اروند رود از همریزش رودهای دجله، فرات و سپس کارون تشکیل شده است. دجله و فرات پیش از پیوستن به کارون در ۳۷۵ کیلومتری جنوب بغداد به هم می پیوندند.
 
طول اروندرود از قرنه تا ریزشگاه آن در خلیج فارس ۱۹۰ کیلومتر است. ریزشگاه اروند رود در میان شهر اروندکنار و شهر عراقی فاو است. ایران و عراق در ۱۵ اسفند سال ۱۳۵۳ در معاهده ۱۹۷۵ الجزایر ، اروندرود را به عنوان خط مرزی میان دو کشور تعیین کردند.
اروندرود که به غیر از کارون، از دو رودخانه دجله و فرات نیز تغذیه می شد به علت احداث سدهای فراوان در خاک ترکیه بسیار ضعیف و بی آب شده و توان پر آب کردن رودخانه اروند رود را ندارد و این امر نیز مزید بر علت شده که اروند رود با آن آب شیرینش در معرض نابودی قرار بگیرد و به محلی برای حکمرانی آبهای شور خلیج فارس تبدیل شود.

این رودخانه در عین حال یکی از زیبایی های آبادان به شمار می رود که به علت جاری شدن در کنار شهر، باعث ایجاد جلوه ای خاص در آبادان شده است به گونه ای که ساحل سازی این رودخانه یکی از پروژه هایی بوده است که همیشه در دستور کار شهرداران مختلف آبادان قرار داشته هر چند تاکنون فرجام مناسبی پیدا نکرده است.
 
نمایی از اروند رود هنگام حضور راهیان نور

در مدت اخیر و به علت برداشتهای بی رویه از آب رودخانه کارون و اجرای پروژه های انتقال آب، رودخانه اروند به خوبی از منبع اصلیش که رودخانه کارون است تغذیه نمی شود و این امر باعث کاهش آب این رودخانه و غلبه آب شور خلیج فارس بر آب شیرین آن شده به گونه ای که جاری شدن آبهای خلیج فارس به دلیل مد سطح آب بالا آمده و آب شور دریا با پیش روی در اروند و عبور به رودخانه کارون و اروند تمام آبهای رودخانه ها را غیرقابل استفاده می‌کرد.
 
در همین خصوص نماینده مردم آبادان در مجلس با بیان اینکه عدم لایروبی مشکلات زیادی را برای اروندرود ایجاد کرده است، اعلام کرد: با توجه به اینکه آب رودخانه اروند از این سه رودخانه دجله، فرات و کارون، تغذیه می‌شود به دنبال کاهش ورودی آب از این رودخانه ها، اروند در حال شور شدن است.

محمد سعید انصاری به کاهش ورود آب رودخانه دجله، فرات و کارون به اروند اشاره کرد و گفت: آب رودخانه اروند از این سه رودخانه تغذیه می شد که به دنبال کاهش ورودی آب از این رودخانه ها، در حال شور شدن است.

انصاری با این توضیح که آب شور خلیج فارس بر اثر کم آبی اروند رود به بالا دست رفته و از شهرهای آبادان و خرمشهر نیز گذشته، گفت: عدم لایروبی و بستن آب از دجله، فرات و کارون آب اروند را تحت تاثیرقرار داده است.

به گفته انصاری آب رودخانه اروند که در سالهای قبل شیرین و با کیفیت بود کاملا شور شده و برای نخلستانهای منطقه مشکلات زیادی را ایجاد کرده است.
 
نمایی از رودخانه اروند رود

وی شوری آب را جدی ترین خطری دانست که نخیلات و کل کشاورزی آبادان را تهدید می کند، اظهار کرد: به علت برداشت بی رویه از سرچشمه آب در رودخانه کارون به وسیله وزارت نیرو و انتقال آن به سایر شهرها آن هم برای کشاورزی، آب شور خلیج فارس قدرت بیشتری نسبت به آب شیرین پیدا کرده است.
 
این نماینده آبادان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تنها راه نجات کشاورزی و نخیلات آبادان از این وضع مرگبار، ایجاد هماهنگی بین وزارتخانه های نیرو و جهادکشاورزی برای ایجاد یک طرح هماهنگ است که متاسفانه با شرایطی که مشاهده می کنیم امیدی به ایجاد چنین راهکاری نیست.

در همین خصوص سرپرست جهاد کشاورزی آبادان گفت: با توجه به نمونه برداری از آبهای رودخانه های اروند و بهمنشیر، متاسفانه در هنگام مد و آبیاری نخیلات شوری آب بیش از دوهزار میکروموس بوده است.
 
رضا پلنگ زا با بیان اینکه این موضوع اگر توسط مسئولان کنترل نشود زیان و فاجعه بزرگی به وجود خواهد آورد، افزود: از مسئولان شهرستان، استان و کشور می خواهیم که دستورات لازم برای کاهش شوری آب را صادر کنند.
 
وی بالا رفتن شوری آب این رودخانه ها را ناشی از کاهش ورودی آب کارون و دجله و فرات در عراق دانست و گفت: شوری بیش از 20 هزار میکروموس آب رودخانه اروند و  بهمنشیر در سالهای گذشته تمام زیر ساختهای کشاورزی منطقه را از بین برده است
 
 
مدیر جهاد کشاورزی آبادان با اشاره به مشکل کشاورزان اروندکناری و بهمنشیری برای تامین آب زمینهای زراعی گفت: سالهای گذشته برای تامین آب نخلستانهای حاشیه اروند از رودخانه بهمنشیر استفاده می شد که امسال متاسفانه آب هر دو رودخانه برای نخلستانها قابل مصرف نیست و حدود سه میلیون اصله نخل در معرض از بین رفتن قرار دارند.
 
پلنگ زا آب مطلوب برای آبیاری نخیلات را در حد دو هزار تا سه هزار میکروموس دانست و افزود: با شوری آب بیش از دو هزار میکروموس امکان آبیاری نخیلات و میانه کاریهای منطقه ممکن نیست.

نماینده مردم آبادان در مجلس همچنین تاکید کرد: یکی از مشکلات رودخانه اروند لایروبی نشدن آن است و حتی بعد از پایان جنگ که این رودخانه آسیبهای فراوانی را متحمل شد بازهم هیچ توافقی بین ایران و عراق برای لایروبی اروند رود تاکنون صورت نگرفته است.

وی با یادآوری اینکه اروندرود بین عراق و ایران مشترک است، تصریح کرد: در زمان جنگ نزدیک به دو هزار متر پل بر روی این رودخانه زده شد.

انصاری از اروند به عنوان رودخانه خروشان یاد کرد و گفت: قبل از جنگ تحمیلی کشتی های اقیانوس پیما در این تردد می کردند اما در حال حاضر آب رودخانه کم شده و امکان تردد کشتی های بزرگ وجود ندارد. بر اثر جنگ تحمیلی و عدم تردد قایقها از گذشته، کف رودخانه بالا آمد و در خیلی از نقاط لایروبی صورت نگرفته است./س
برچسب ها: کشاورزی ، معرض ، تهدید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.