سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گلستان /

سایت میگوی گمیشان استان گلستان در راه توسعه

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران از توسعه سایت میگوی گمیشان تا ده برابر فعلی خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران  گرگان ؛ "غلامرضا رازقی" گفت: سایت میگوی گمیشان می تواند تا ده برابر ظرفیت فعلی توسعه می یابد و از 4 هزار هکتار کنونی به 40 هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به این که‌ میگوی پرورشی در گلستان کار نو و جدیدی است افزود: این طرح سال گذشته به عنوان پایلوت در استان اجرا شد که نشان داد قابلیت و ظرفیت بسیار خوبی در این بخش وجود دارد.

وی اقلیم گلستان برای پرورش میگو را بسیار مناسب ارزیابی کرد و افزود: امسال هم این کار در سطح وسیعی انجام شد و با یک رشد 20 درصدی شاهد تولید بسیار خوبی بوده ایم و پیش بینی می کنیم این در سال آینده به 3 برابر برسد.

به گفته وی، در اراضی که در حال مطالعه و اخذ مجوزهای لازم هستیم با کمک ارگان هایی مثل محیط زیست و سایر دستگاهها بتوانیم آینده بسیار خوبی را برای میگوی گلستان در پایان برنامه پنجم داشته باشیم.

وی توسعه سایت پرورش میگو در منطقه گمیشان را موجب رونق استان برشمرد و یادآور شد: استان گلستان و منطقه گمیشان ظرفیت فوق العاده ای در پرورش میگو دارد که توجه به آن می تواند برای آینده منطقه و اشتغال تاثیر گذار باشد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران توسعه سایت پرورش میگو را نیازمند عزم ملی همه مسئولان و مردم عنوان کرد و خاطرنشان کرد: خوشبختانه تاکنون وزارت جهاد کشاورزی و استانداری و مسئولین استانی همکاری خوبی در این زمینه داشته اند.

رازقی با اشاره به برنامه های ملی پرورش میگو در کشور تصریح کرد: در سطح کشور نیز در زمینه تولید میگو از برنامه جلوتر هستیم بطوریکه بر اساس برنامه پنجم قرار بود 10 هزار تن میگو تا پایان این برنامه تولید کنیم که تولید امسال ما به 13 هزار تن رسیده است.

معاون ووزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران گسترش فعالیت های در بخش میگو را رونق اقتصادی کشور تاثیر گذار دانست و افزود: میگو هم نیاز داخلی و مورد توجه مصرف کنندگان و برنامه ریزان و شیلات ایران است و هم در بخش صادرات بازار خوبی دارد.

رازقی با بیان این که دنیا میگوی ایران را می پسندد گفت: اکنون یک کیلوگرم میگو معادل 5 تا 8 دلار فروخته می شود.

وی افزود: میگوی ایران هم اکنون به کشورهای آسیایی شرقی و اروپایی مثل فرانسه، آلمان، اسپانیا صادر می شود .

وی تاکید کرد: بسته حمایتی میگو یکی از طرح های بسیار خوبی بوده که در حال اجرا می باشد و 100 میلیارد تومان برای سود سررسید و پس از سررسید در اختیار بانکها قرار گرفت که تولید کنندگان میگو به هر دلیل بدهکاری داشتند بتوانند بدهکاری خود را پرداخت کنند و مجددا وارد میگوی پرورشی شوند و مزارعی هم که از قبل احیاء نشده بود احیا شود.

وی افزود: امسال هم شاهد تولید میگوی پرورشی در تمام سواحل جنوب هستیم و علتی هم که از برنامه پنجم در سال دوم عبور کردیم این بود که بسته حمایتی میگو باعث دلگرمی و احیاء مجدد میگو در سراسر کشور شد.

معاون وزیر جهادکشاورزی و رییس سازمان شیلات ایران با بیان اینکه میگو نیز مانند هر تولید دیگر فرایندی دارد که شامل مراکز تکثیر، خوراک آن، صنایع فراوری و بازار می باشد، از توجه جدی به همه این فرایندها خبر داد و افزود: با توجه به ظرفیت های خوبی هم که داریم می توانیم ان شاء.. تا پایان برنامه پنجم به 8 برابر هم برسیم یعنی در پایان برنامه به 48 هزار تن تولید برسیم.

وی همچنین گلستان را استانی مستعد در بخش خاویار گلستان خواند که از قدیم الایام شرایط خوبی در زمینه خاویار داشته است. وی اظهار داشت: ممنوعیت صید تجاری ماهیان خاویاری نیز با هدف بازسازی ذخایر و انجام کار تحقیقیاتی در این زمینه اجرا شده است و شیلات ایران نیز به همه تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است.

رییس سازمان شیلات ایران با ابراز نگرانی نسبت به صید غیرمجاز ماهیان استخوانی در دریای خزر ، خواستار مشارکت جدی مردم و فرهنگ سازی در بخش صیانت از منابع دریای خزر شد./س

برچسب ها: میگو ، گمیشان ، گلستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.