سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ناامیدی راي‌دهندگان آمریکایی از عملکرد اوباما

چهار سال پس از روی کارآمدن باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا، بسیاری از رای دهندگانی که در سال دوهزار و هشت به وی رای داده بودند، از سیاستهای او در این مدت به شدت سرخورده شده اند.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی فرانس24، در حال حاضر وضع اقتصاد آمریکا بسیار وخیم است، میزان بیکاری بالا است و بدهی کشور به ارقام سرسام آوری رسیده است.

در چهارم نوامبر دو هزار و هشت، آمریکاییها به سبب روی کارآمدن نخستین رئیس جمهور سیاهپوست تاریخ آمریکا به وجد آمده بودند و امید زیادی به تغییرات داشتند. اوباما پس از آغاز فعالیت، اصلاحات خود را آغاز کرد. وی به دنبال کنترل بازار بورس آمریکا، بستن زندان گوانتانامو، پایان دادن به جنگ بود اما ابتدا همه وقت و نیروی خود را صرف بیمه خدمات درمانی کرد که بیمه درمانی را برای همگان میسر می سازد.

در این بین وی مطلب اصلی یعنی بحران اقتصادی را نادیده گرفت و دهها هزار آمریکایی بیکار از بی اعتنایی وی به اوضاع ناامید شدند.

مارک کندی تحلیلگر سیاسی و استاد علوم سیاسی گفت: «تنها مشکل مردم وضع اشتغال بود اما آنان رئیس جمهوری را دیدند که به دنبال اصلاح بیمه خدمات درمانی بود و اکنون او بهای این فاصله بین انتظارات جامعه و عملکرد خویش را می پردازد.»

وجهه اوباما کمی بعد تغییر کرد. او به رغم کسب جایزه صلح نوبل دستور اعزام سی هزار سرباز دیگر را به افغانستان صادر کرد. در برابر بحران؛ برنامه ای به ارزش ششصد میلیارد یورو به تصویب رساند که تاثیر کمی بر بهبود اوضاع داشت ضمن آن که بر بدهی های کشور نیز افزود. سرخوردگی حتی در بین پر و پا قرص ترین هواداران او نیز مشهود بود.

در یکی از برنامه های تلویزیونی یکی از هوادارنش در سال دوهزار و ده خطاب به اوباما گفته بود: «من واقعاخسته شده ام تا این قدر از شما و دولت شما دفاع کنم. من به مرد تغییرات رای دادم و امروز عمیقا سرخورده شده ام.»

همچنین اقدامات بین المللی اوباما موجب سرخوردگی شده است. اوباما دست دوستی به سوی ایران دراز کرد و با مسلمانان جهان رویه ای آشتی پذیر در پیش گرفت.

وی در چهارم ژوئن دو هزار و نه در قاهره گفته بود من اینجا حضور یافته ام تا از آغاز عصر جدیدی بین مسلمانان و آمریکا خبر دهم.

چهار سال بعد خاورمیانه در جوش و خروج به سرمی برد. گفتگو با ایران قطع شده است و فقدان رهبری آمریکا پس از وقوع انقلابهای عربی، از انتقادهای مهمی است که به اوباما وارد شده است.

کشته شدن بن لادن اندکی به سیاستهای اوباما اعتبار داد اما حضور ضعیف وی در مناظره با میت رامنی طعم تلخی را در بین هواداران اوباما ایجاد کرده است در حال حاضر میزان محبوبیت رامنی از اوباما بیشتر شده است. اوباما بیش از سه هفته وقت دارد آمریکاییها را متقاعد کند دوباره به او اعتماد کنند.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.