سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زنجان/

لزوم توجه به زنان باردار وابسته به مواد مخدر

توجه به زنان باردار وابسته به مواد مخدر را در هنگام زایمان جدی بگیرید.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز زنجان كارشناس نوزادان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی استان زنجان و كارشناس ارشد مامایی گفت: در سال های اخیر تعداد مادران باردار وابسته به مواد رو به افزایش بوده و مواردی از مرگ مادران باردار گزارش شده است.

سكاكی افزود: این زنان معمولا برای انجام مراقبت های بارداری به متخصص مراجعه نمی كنند بنابراین برخی مشكلات و عوارض مامایی در آنان شناسایی نمی شود.

وی ادامه داد: افراد وابسته به مواد، نسبت به داروهای مخدر تحمل دارند و آستانه درد آنها نسبت به افراد غیر معتاد پائین تراست لذا در صورت نیاز به سزارین بخصوص در مواردی كه مادر دچار علائم محرومیت شده باشد باید مقدار بیشتری از داروهای مخدر به بیمار تزریق شود كه یكی از اثرات آن تضعیف سیستم تنفسی جنین و نوزاد است.

این كارشناس ارشد مامایی یادآور شد: مصرف مواد مخدر به خصوص مواد افیونی باعث اختلال در حركات دستگاه گوارش و تاًخیر در تخلیه معده می شود و چون حاملگی هم اثر مشابه دارد در نتیجه مجموع این دو عامل احتمال آسپیراسیون را در طی بیهوشی عمومی افزایش می دهند.

سكاكی با بیان اینكه مواد ایجاد كننده وابستگی به شش گروه تقسیم می شوند ادامه داد: موادافیونی، مواد محرك، مواد توهم زا، حشیش و تركیبات مشابه، مواد دخانی و مواد الكلی از جمله مواد وابستگی زاست كه تأثیر سوء بر بارداری و زایمان می گذارند و نیاز به اقدامات حمایتی ویژه دارند.

به گفته وی به منظور آشنایی پزشكان و ماماها با مواد وابستگی زا و نحوه حمایت از مادران وابسته به مواد مخدر، اداره سلامت مادران وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشكی راهنمای كشوری بیمارستانی ملاحظات بالینی هنگام زایمان در مادران وابسته به مواد مخدر را تهیه نموده و دراختیار دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور قرار داده است./س

برچسب ها: زنان ، باردار ، مواد ، مخدر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.