سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

تاثیر منفی تماشای تبلیغات تلویزیونی بر اشتها و رشد کودکان

بر اساس مطالعات انجام شده تبلیغ مواد غذایی ، تنقلات و فست فودها تاثیر منفی بر رشد و اشتهای کودکان دارد .




به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دراین مطالعه که توسط محقق دانشگاه علوم پزشکی مشهد صورت گرفته این طور نتیجه گیری شده است که مشاهده تبلیغات تلویزیونی مرتبط با مواد غذایی ، علاوه بر اینکه بر باورهای کودکان در مورد تغذیه و انتخاب آنها از مواد غذایی تاثیر می گذارد ، باعث افزایش اشتها و تمایل آنها به مصرف میان وعده های غیر مفید می شود .

دراین مطالعه مشخص شد تماشای تبلیغات تلویزیونی خوراکی های صنعتی و تنقلات واقعا در افزایش احساس گرسنگی در کودکان تاثیر گذار است .به ویژه اگر کودکان زمان زیادی را به تماشای تلویزیون اختصاص دهند ، این احساس در آنها تشدید می شود ، علاوه براین این آگهی ها تمایل کودکان را به خوردن غذاهای چرب و شیرین افزایش می دهد .

بر این اساس دریافت کم مواد غذایی ابتدا موجب کاهش وزن کودک می شود و اگر این کم غذایی ادامه یابد به تدریج کودک خود را با این وضع منطبق می کند .یعنی قد و قامت او کوچک می شود تا بتواند با غذای کم به بقای خود ادامه دهد به همین دلیل کوتاه قدی تغذیه ای به عنوان یک شاخص توسعه در جهان مطرح است .

تنقلات غذایی کم ارزش نظیر چیپس ، پفک ، نوشابه مواد مغذی را برای رشد کودک ندارد و حس سیری کاذبی که این مواد ایجاد می کنند موجب محروم شدن کودک از غذاهای اصلی و مواد مغذی و در نهایت موحب بروز لاغری و سوء تغذیه وی می شود و از طرفی مصرف مداوم این مواد می توان سبب بروز چاقی در کودک شود مصرف تنقلات تجاری کم ارزش به دلیل زیادی نمک ، چربی و شکر زمینه ساز بیماریهای مزمن از جمله قلبی و عروقی ، چاقی و فشار خون در دوران بزرگسالی می شود .

دراین مقاله توصیه شده است : تغذیه مناسب و استفاده از میان وعده با ارزش غذایی نظیر شیر، میوه ، نان و پنیر، انواع مغزها در برنامه غذایی کودک موجب رشد مناسب او می شود و از بروز سوء تغذیه و عوارش جبران ناپذیر در کودکان جلوگیری می شود./س   

برچسب ها: تبلیغ ، مواد ، غذایی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.