سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

كودكان زير 15 سال نبايد آنتي بيوتيك را به طور خودسرانه مصرف كنند

كودكان زير 15 سال نبايد آنتي بيوتيك را به طور خودسرانه مصرف كنند زيرا عوارض جبران ناپذيري بر روي شنوايي فرد تحميل مي كنند و ممكن است آسيب هاي جدي بر كليه آنها وارد شود.




کارشناس مسئول کنترل عفونت های بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد با اشاره به اینکه بیماران تنها باید با تجویز پزشک از داروهای آنتی بیوتیک مصرف کنند و از مصرف خود سرانه شاین داروها پرهیز کنند اظهار کرد : مصرف نابجای آنتی‌بیوتیک‌ها در دوران کودکی، موجب اختلال در سیستم ایمنی شده و احتمال ابتلای بعدی به بیماری آسم در چنین بچه‌‌‌هایی را سه برابر افزایش می یابد .


دکتر رضا رفائی نژاد با اشاره به اینکه هر دارو در کنار اثرات خوب و مفید، اگر درست مصرف نشود اثرات مضری از جمله بروز حساسیت به پنی سیلین یا نارسایی کلیه، کبد یا کری گوش یا ضایعات پوستی می تواند ایجاد کند خاطر نشان کرد توجه به اهمیت میزان دوز مصرفی، طریقه مصرف و مدت زمان استفاده از دارو ، تجویز مناسبترین داروی آنتی بیوتیک از جمله نکات مهمی است که باید در زمان مصرف آنتی بیوتیک به منظور پیشگیری از بروز آسیبهای آنتی بیوتیکی باید به آن توجه شود.

وی به والدین توصیه کرد از پزشك كودكشان در مورد راههايي كه علائم ناراحت كننده اي چون آبريزش بيني يا خارش گلو را بدون مصرف آنتي بيوتيك برطرف مي كنند سوال کنند.

متخصص بیماری های عفونی با تاکید بر اینکه هرگز از نسخه فرد دیگری حتی در صورت تشابه در بیماری استفاده نکنید تاکید کرد در صورت بروز عوارض جانبی پس از مصرف داروی تجویز شده توسط پزشک، دارو را خودسرانه قطع نکنید، بلکه با پزشک یا داروساز مشورت کنید.

کارشناس مسئول کنترل عفونتهای بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها فقط در پزشکی کاربرد ندارند و امروزه از آنتی‌بیوتیک‌ها به وفور در صنعت دامپروری (گاو، گوسفند، مرغ و...) و شیلات (پرورش ماهی) و پرورش زنبور عسل استفاده می‌شود افزود: آنتی‌بیوتیک‌های موجود در بدن حیوانات نیز گاه به خوبی تجزیه نشده و از طریق گوشت یا شیر آنها وارد بدن انسان و سایر حیوانات می‌شوند.

گفتنی است : مصرف بي‌رويه آنتي بيوتيك مي تواند منجر به عوارض خطرناك و گاه كشنده شود و زمينه ساز شروع مقاومت ميكروبها عليه آنتي بيوتيكها است . بطور مثال مقاومت نسبت به داروهای ضد سل در بیش از ۱۴۰ کشور دنیا گزارش شده است و لذا سازمان جهانی بهداشت سال ۲۰۱۱ را سال مقاومت میکروبی و مصرف منطقی آنتی بیوتیکها نامگذاری کرده است تا مصرف منطقی آنتی بیوتیک از طریق آموزش پزشکان به مردم، ایجاد قوانین برای ممنوعیت فروش آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک و رعایت اصول کنترل و پیشگیری از عفونتها، به عنوان سه راهکار سازمان جهانی بهداشت برای جلوگیری از مقاومت میکروبی انجام شود .نكات مهم قابل توجه در راه كار مقابله با ايجاد مقاومت به آنتي بيوتيكها ، اهمیت میزان دوز مصرفی، طریقه مصرف و مدت زمان استفاده از داروهای آنتی بیوتیک، ارزیابی نیاز به تجویز دارو به عنوان اولین مرحله درمان تجربی بیماری عفونی و تجویز مناسب ترین داروی آنتی بیوتیک به عنوان دومین مرحله بر اساس شواهد باليني و آزمايشگاهي آن ضرورت دارد. /س

برچسب ها: طور ، خود ، سرانه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.