سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فریبندگی اينترنت باعث گسست رابطه‌های خانوادگی می‌شود

کارشناس فضای مجازی گفت:تکيه بيش از حد به استفاده از اينترنت، منشأ ايجاد اختلالاتى نظير اعتياد اينترنتى،اختلال در فعاليت هاى زندگى، جدايى از جامعه، طلاق، شکست هاى تحصيلى و مشکلات مالى است .

 به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ، ستوان دوم زهرا نوروزی ، در خصوص فعالیت بخش مشاوره غرفه پلیس فتا واقع در نمایشگاه رسانه های دیجیتال، گفت : در این غرفه مشاوره های انتظامی و حقوقی در خصوص وقوع جرایم در فضای سایبری داده می شود و اکثر مراجعه‌کنندگان،خانواده‌هایی می‌باشند  که دغدغه استفاده از اینترنت را دارند هستند.
وی با اشاره به حضور افرادی از سن 6 تا 50 ساله در غرفه مشاوره، افزود: خانواده‌ها باید بدانند که فضای مجازی علاوه بر اینکه ابزاری برای سهولت فعالیت‌ها به حساب می آید، ممکن است همان قدر نیز زمینه تهدیدات و آسیب پذیری را برای خانواده‌ها بوجود آورد.
نوروزی با اشاره به اینکه والدین برای نظارت بر فرزندان می‌‌توانند از نرم افزارهای امنیتی رایانه‌ای استفاده کنند، تصریح کرد: ورود به دنیای اينترنت، باعث بروز آزادی‌های فکری، تحقيقاتی، آموزشی، تفريحی و شغلی شده است و تجارت الکترونيک، خدمات بهداشتی و پزشکی راه دور و خدمات تلفن بين المللی از طريق اينترنت جای اشکال سنتی آنها راگرفته است،البته این تسهیلات در شرایطی که هدایت نشده و بدون برنامه ریزی و فرهنگ سازی استفاده شود ،ممکن است تهدیدات جدی را متوجه کاربران کند.
وي در ادامه به چالش های رفتاری در خانواده که نتیجه استفاده از اینترنت است پرداخت و افزود: اعتياد به اينترنت يا وابستگى رفتارى به اينترنت، صرف نظر از اينکه آن را بيمارى يا آسيب روانى يا معضل اجتماعى بدانيم، پديده اى است مزمن، فراگير و عودکننده که با صدمات جسمانى، مالى، خانوادگى، اجتماعى و روانى همراه است و شخص وابسته متعاقب وابستگى به آن دچار افت جدى در کارکردهاى فردى و اجتماعى مى گردد.
وی افزود : تکيه بيش از حد به استفاده از اينترنت، منشأ ايجاد اختلالاتى نظير اعتياد اينترنتى، افزايش اضطراب، منفى کارى، پنهان کارى، اختلال در فعاليت هاى زندگى، جدايى از جامعه، طلاق، شکست هاى تحصيلى و مشکلات مالى است و همچنین افسردگى، نوميدى، سرخوردگى، از خود بيگانگى، گناهکارى، شرمسارى و خشم نیز مى توانند از علايم هشدار دهنده استفاده آسيب زا از اينترنت باشند.
نوروزی  خاطرنشان كرد انجام فعالیت های فرهنگى يکى از بهترين راهکارهاى چگونه استفاده کردن از اينترنت است و ايجاد وب‌سايت‌هاى جذاب و ديدنى، آگاهى دادن به خانواده ها با تشکيل کارگاه‌هاى آموزشى، معرفى و شناساندن سايت هاى مفيد و ارزشمند به کاربران و از همه مهم تر نقش صدا و سيما و مطبوعات و محققان در بيان تأثيرات مثبت و منفى و آگاهى دادن به خانواده ها در نوع استفاده و هوشيار نمودن والدين در برخورد با مسائل جانبى اينترنت است./ف
برچسب ها: اینترنت ، کارشناس ، فضا ، مجازی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.