سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گفتگوی بي واسطه مدیرکل هنرهای نمایشی و هنرمندان تئاتر کودک

نشست چشم انداز تئاتر کودک و نوجوان ایران با حضور قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، شهرام کرمی دبیر جشنواره نوزدهم و هنرمندان تئتر کودک و نوجوان شرکت کننده در جشنواره در همدان برگزار شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از روابط عمومی نوزدهمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ، در این نشست که به صورت پرسش و پاسخ هنرمندان و مسئولان تئاتر کودک و نوجوان کشور برگزار شد، مسائل و مشکلات هنرمندان تئاتر در تهران و شهرستان ها مطرح و پیشنهادهای مختلفی برای رشد تئاتر کودک و نوجوان در شهرستان ها و همچنین بهتر شدن جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان ارائه شد.

قادر آشنا در خصوص تشكيل تئاتر شهر همدان و اجراي عمومي آثار نمايشي در آن گفت: موضوع تئاتر شهرستان را از ابتدا مطرح كرديم و مختصات آن نيز تعريف شد. اگر در استان چنين مكاني وجود داشته باشد دو شرط براي آن اعلام شده است اول آنكه در اختيار انجمن هنرهاي نمايشي استان قرار بگيرد و ديگري آن كه مختص اجراي تئاتر باشد.

وي با اشاره به دو استان خراسان رضوي و البرز كه واجد تئاتر شهر شده اند گفت: گرچه در هيچ جايي رديف بودجه براي اين امر در نظر گرفته نشده اما از هر بخش كه بتوانيم به آن كمك مي كنيم. اين اتفاق بايد در همه استان ها بيافتد.دنبال راهكاري براي استان همدان هستيم و آن هم اجراي عمومي است كه بخشي از آن با حمايت ما و بخش ديگر با حمايت استان انجام خواهد شد.

شهرام كرمي نيز در اين خصوص گفت: آمار ها نشان مي دهد كه جمع خوبي از هنرمندان كودك و نوجوان در استان داريم. سال گذشته ايده اختصاص سالن به تاتر كودك و نوجوان را پي گرفتم اما پس از تغيير مديريت ها مسئله شكل گيري انجمن تئاتر كودك و نوجوان را دنبال كردم تا به آغاز كار كانون انجاميد. حتي پيشنهاد دادم كه مي تواند با الگوي يك صنف عمل كند تا مطالبات را به سرانجام برساند.شايد تا كنون در روند اجرايي دستاوردي نداشته اما با پي گيري موفق خواهد بود.

وي با اشاره به يكپارچگي و فعاليت مستمر هنرمندان تئاتر كودك و نوجوان تهران آن را نمونه اي از پيوند نيروهاي فعال براي دستيابي به اهداف خود معرفي كرده و گفت: نبايد منتظر مركز بود. اتفاقات را خانواده تئاتر كودك و نوجوان استان مي اندازد.

در بخش ديگري از اين نشست شرايط اجرا در تالار هنر و كانون از سوي هنرمندان تئاتر استان پرسيده شد كه مدير كل هنرهاي نمايشي پاسخ داد: دنبال اين هستيم كه يك سالن تهران را به اجراي كارهاي شهرستاني اختصاص دهيم اما اولين بحث به اسكان برمي گردد. گروه بايد يك ماه در تهران بماند و اين هزينه بالايي دارد. پيش از هر برنامه ريزي در اين باره بايد فرايند انتخاب آثار و اسكان مشخص شود.

شهرام كرمي در ادامه نقطه ضعف جشنواره نوزدهم را كار نكردن روي تفكيك مخاطبان كودك از نوجوان و مكان يابي صحيح براي بخش خياباني برشمرد و در عين حال آن را الگوي خوبي براي جشنواره هاي ديگر دانسته و پيشنهاد داد رقابت حذف و كمك هزينه 10 برابرشود.

اين نويسنده و كارگردان تئاتر اصحاب مطبوعات و خبرگزاري ها را تنها حاميان جشنواره عنوان كرده و گفت: چون پول نداشتيم تلويزيون براي ما كاري نكرد و غير از رسانه هاي مكتوب و سايت ها حمايت ديگري نداشتيم. از همه شما سپاسگذارم.

تعريف مختصات تئاتر كودك و تئاتر نوجوان براي هنرمندان و مخاطبان و سنجش ظرفيت هاي موجود ميزبان پيش از افزايش بخش هاي جشنواره، ساماندهي به وضعيت صدور پروانه نمايش براي گروه ها، ثبت گروه هاي تئاتر شهرستان در دوره جديد ساماندهي به گروه هاي نمايشي، محدوديت تبليغات تئاتر، انتخاب كارهاي عروسكي در جشنواره تئاتر كودك ، اجراي عمومي آثار در همدان و .... از جمله مباحثي بودند كه در اين نشست از سوي هنرمندان مطرح شد

در بخش پاياني اين نشست كه اجراي آن را بهزاد صديقي برعهده داشت هنرمندان از مديركل هنرهاي نمايشي خواستند تا دبيري سال آينده جشنواره را به شهرام كرمي بسپارد./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.