سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همايش امنيت منطقه‌اي در پرتو تحولات جهاني/1

جعفري: مسابقه تسليحاتي از عوامل محوري ناامني در خاورميانه/ نقش‌محوري آمريكا و اسرائيل در اشاعه تسليحات در خاورميانه

عضو هيئت علمي دانشگاه مازندران در همايش امنيت منطقه‌اي در پرتو تحولات جهاني گفت: آمريكا به عنوان يك قدرت بين‌المللي و اسرائيل به عنوان يك قدرت منطقه‌اي به دليل اهداف سياسي، امنيت و اقتصادي در توسعه و اشاعه تسليحات نقش محوري ايفا مي‌كند و خاورميانه هم‌اكنون ركورددار مسابقه تسليحاتي در جهان است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران علي‌اكبر جعفري عضو هيئت علمي دانشگاه مازندران در ششمين همايش سالانه انجمن علوم سياسي ايران اظهار داشت: امنيت منطقه‌اي شرايطي است كه دولت‌هاي متشكل آن از تهديدهاي بالقوه و بالفعل خارجي و نفوذ سياسي و اقتصادي دولت‌هاي بيگانه در امان باشند.

وي افزود: نئورئاليست‌ها بر اين باورند كه سلاح‌هاي هسته‌اي مناسب‌ترين و كارآمدترين سلاح امنيتي است كه به دليل عواقب تخريب و كشتار دسته جمعي بازدارنده و امنيت آفرين است.

جعفري تصريح كرد: منطقه خاورميانه به دليل نفوذ قدرت‌هاي بزرگ جهاني همواره به عنوان پرآشوب‌ترين منطقه جهان از فقدان امنيت و آرامش رنج مي‌برد لذا پديده مسابقه تسليحاتي به عنوان يكي از عوامل محوري ناامني در اين منطقه ژئوپلتيك و مركز ثقل انرژي جهان به حساب مي‌آيد و هر انتقال تسليحاتي عمده به اسرائيل يك خواست جديد تسليحاتي از سوي دولت‌هاي اسلامي براي تسليحات اضافي آمريكا به منظور بازدارندگي و اصل معماي امنيت فراهم مي‌سازد.

عضو هيئت علمي دانشگاه مازندران با اشاره به اينكه ميان همكاري تسليحاتي متحدان استراتژيك (آمريكا-اسرائيل) و منطقه ناامن خاورميانه رابطه مستقيم وجود دارد، گفت:‌ آمريكا به عنوان يك قدرت بين‌المللي و اسرائيل به عنوان يك قدرت منطقه‌اي به دليل اهداف سياسي، امنيت و اقتصادي در توسعه و اشاعه تسليحات نقش محوري ايفا مي‌كند؛ بنابراين به دليل معماي امنيتي در خاورميانه اين منطقه هم‌اكنون ركورددار مسابقه تسليحاتي در  جهان است.

وي افزود:‌دولت‌هاي غيرمردمي عربي منطقه براي استمرار حكومت‌شان به جاي حل بحران مشروعيت به خريد تسليحات بيشتر و نيز پايگاه هاي نظامي مبادرت مي‌ورزند در حالي كه دولت‌هاي منطقه تنها در شرايط همگرايي منطقه‌اي و بدون مداخلات خارجي خواهند توانست به امنيت پايدار نايل آيند.

انتهاي پيام/


 

برچسب ها: جعفری ، آمریکا ، اسرائیل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.