سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجلس در هفته‌اي که گذشت؛

از لغو استيضاح وزير ورزش تا طرح سوال از رئيس جمهور

لزوم بازنگري در مبادلات ارزي تا بازديد اعضا کميسيون فرهنگي از سايت هسته‌اي نطنز تا لغو استيضاح وزير ورزش تا توقف فاز دوم هدفمندي يارانه ‌ها تا دعوت از سفراي سوريه ،ترکيه و قطر در کميسيون امنيت ملي تا آغاز مجدد تحقيق و تفحص از دانشگاه پيام نور و جمع آوري امضا در صحن علني بهارستان براي سوال از رييس جمهور از مهمترين مسايل پارلمان در هفته اخير بود.

بهارستان نشين‌ها پس از يک هفته تعطيلات حوزه انتخابيه، هفته پرکاري را پشت سر گذاشتند؛ از لغو استيضاح وزير ورزش گرفته تا ديدارهايي با وزراي اطلاعات و ارشاد جهت ثبات بازار مکاره ارز  و بررسي خدمات سازمان حج و زيارت و در نهايت جمع امضا براي طرح سوال از رئيس جمهور ولي شايد اين طرح سوال نيز همچون لغو ديگر استيضاح‌ها از وزراي کشاورزي،صنعت،معدن و تجارت و آموزش و پرورش منتفي شود.



لزوم بازنگري در مبادلات ارزي/ به جاي كالاهاي وارداتي از محصولات توليدي حمايت شود


ايرج نديمي نماينده لاهيجان، سياهكل در مجلس، با بيان اينكه حجم بالايي از ارز موجود در كشور در جهت واردات كالاهاي لوكس هدر مي‌رود، گفت: ما اكنون و در شرايط فعلي از ارز نامحدود برخوردار نيستيم؛ در حال حاضر كشور در جنگ اقتصادي به سر مي‌برد و ضروري است كه در مديريت شيوه استفاده از منابع ارزي كشور بازنگري شود.

 اين عضو كميسيون اقتصادي با اشاره به سوء‌استفاده دلالان و واسطه‌گران از كالاهاي وارداتي كه به آن ارز تعلق مي‌گيرد، تصريح كرد: بهتر است به جاي حمايت ارزي و ريالي از كالاهاي وارداتي كه مورد سوء‌استفاده واسطه‌گران قرار مي‌گيرد از محصولات توليدي حمايت شود؛ براي مثال بهتر است به جاي حمايت ارزي از واردات كاغذ از محصولات توليد شده اين حوزه حمايت شده و به آنان ارز تعلق گيرد.

 اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از سایت هسته‌ای نطنر بازديد کردند

اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس اين هفته علاوه بر بازدید از از سایت هسته‌ای نطنز در مراسم افتتاحیه جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان نيز شرکت کردند.


استيضاح وزير ورزش در اولويت كار نمايندگان نيست/ مخالفت فراكسيون ورزش با استيضاح عباسي


عضو هيئت‌رئيسه فراكسيون ورزش و جوانان مجلس گفت:‌ در شرايط فعلي كه مشكلات اقتصادي و نوسانات ارز در كشور از اولويت رسيدگي بيشتري برخوردار است، نبايد وقت مجلس را با استيضاح وزير ورزش و جوانان که اولويتي براي مردم و نظام ندارد، گرفت.

حسين گروسي نماينده مردم شهريار و ملارد در مجلس از مخالفت فراكسيون ورزش مجلس با استيضاح محمد عباسي خبر داد و گفت: اين فراكسيون با استيضاح وزير ورزش و امور جوانان در شرايط فعلي كشور مخالف است.


عضو هيئت‌رئيسه فراكسيون ورزش مجلس خاطرنشان كرد:‌ با توجه به موفقيت‌هاي كسب‌شده در مسابقات المپيك و پارالمپيك لندن كه باعث ايجاد نوعي شادي و نشاط در بين قشر جوان كشور شد، نبايد به اين مسائل دامن زده شود چرا كه استيضاح وزير ورزش و جوانان هيچگونه تغييري در برنامه‌هاي اين حوزه نخواهد داشت.


استعلام کميسيون صنايع از ميزان تخصيص ارز مرجع به واردات خودروهاي لوکس

علي علي‌لو نماينده مردم شبستر در مجلس افزايش واردات کالاهاي غيرضرور و خودروهاي لوكس با نرخ ارز مرجع به کشور را ناشي از بي‌مديريتي‌ها خواند و گفت: افزايش واردات کالاهاي غيرضرور به کشور، جفا در حق اقتصاد و صنعت اين مرز و بوم است.

وي در ادامه با اشاره به قرار گرفتن در سال توليد ملي و حمايت از کار و سرمايه ايراني و همچنين تأکيد مقام معظم رهبري بر پيش گرفتن اقتصاد مقاومتي در اقتصاد کشور، افزود: تحقق اقتصاد مقاومتي که درسال جاري بايد پايه‌هاي آن گذاشته شود با بدسليقگي مديران تحقق نمي‌يابد لذا اگر واردات کالاهاي لوکس با نرخ ارز مرجع به کشور نسبت به سال گذشته افزايش را نشان دهد بايد مديران مسئول جوابگو و توبيخ شوند.

عضو کميسيون صنايع با بيان اينکه اين کميسيون قطعا استعلام‌هايي را در خصوص ميزان واردات کالاها و خودروهاي لوکس با ارز مرجع از نهادهاي مربوطه خواهد داشت، تصريح کرد: براين اساس نيز طرح تحقيق و تفحص از کمرگ توسط تعدادي از نمايندگان تهيه شده که ميزان واردات خودروها و کالاهاي لوکس با استفاده از ارز مشخص خواهد شد.

جلسه علني مجلس با طرح فوريت استيضاح وزير ورزش آغاز شد

جلسه علني (يكشنبه) مجلس درحالي آغاز شد كه طرح استيضاح وزير ورزش و جوانان در دستور كار نمايندگان قرار داشت و همچنين بررسي تقاضاي اعلام وصول مجدد طرح الحاق يك بند به ماده واحده قانون بودجه سال 1391 كل كشور در اجراي ماده 133 آيين‌نامه داخلي، گزارش كميسيون انرژي درمورد لايحه اصلاح قانون عضويت دولت جمهوري اسلامي ايران در مجمع بين‌المللي انرژي، گزارش كميسيون اقتصادي در مورد طرح الحاق كميته امداد امام خميني به فهرست نهادها و موسسات مشمول ماده 172 قانون ماليات‌هاي مستقيم مصوب 1371 گزارش كميسيون اجتماعي درمورد طرح بيمه بيكاري و حمايت از بيماران متقاضي كار اعاده شده از شوراي نگهبان و... از جمله برنامه‌هاي روز يکشنبه نمايندگان بود.

پرونده استيضاح وزير ورزش با قهرماني عباسي بسته شد/ جاي خالي دور افتخار


درحالي استيضاح وزير ورزش و جوانان در 90 دقيقه پس گرفته شد برخي از نمايندگان با اين موضوع مخالف هستند.

لاريجاني: حاضرم روزي دوجين فحش بخورم تا مسايل حل شود

علي لاريجاني رئيس مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني ( يكشنبه) در پاسخ به اخطار بهروز نعمتي نماينده اسدآباد كه خطاب به هيئت رئيسه گفت" شما بايد نسبت به سخنان رئيس‌جمهور در نشست خبري خود كه همه قوا و از جمله مجلس را مسبب اصلي مشكلات دانست، واكنش نشان مي‌داديد"، اظهار داشت: مجلس با توجه به شرايط حساس كشور با طمأنيه عمل مي‌كند و شرايط اقتصادي كشور به گونه‌اي است كه نبايد آن را متلاطم كرد.

 لاريجاني در ادامه سخنان به نشست خبري اخير رئيس‌جمهور اشاره كرد و گفت: اما اينكه گفته مي‌شود در نشست خبري اخير رئيس‌جمهور مطالبي مطرح و به ساير قوا توهين شده است و به رئيس مجلس فحش داده‌اند تا مسائل حل شود، ما آمادگي داريم روزي دوجين فحش دهند تا مسائل حل شود.


تصويب دو فوریت طرح تمدید قانون مدیریت


جلسه علنی (یکشنبه ۱۶ مهر) مجلس شورای اسلامی، طرح دو فوریت تمدید مهلت اجرای آزمایشی قانون مدیریت خدمات کشوری مورد موافقت نمایندگان قرار گرفت.
 این طرح با ۱۵۷ رأی موافق، ۱۸ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع به تصویب رسید.

 توقف فاز دوم هدفمندي يارانه‌ها به منزله عدم پرداخت يارانه نقدي به مردم نيست

حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم رئيس كميسيون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به نابه‌ساماني‌هاي حوزه اقتصادي کشور گفت: طبق آمار و اطلاعات، هيچ نگراني براي تامين ارز و تامين مايحتاج زندگي مردم وجود ندارد و اين اطمينان خاطر پديد آمده که اين ارز مي‌تواند به صورت مستقيم به بازار عرضه شود.

 رئيس کميسيون برنامه و بودجه همچنين به واردات کالاهاي لوکس با استفاده از ارز مرجع اشاره کرد و اظهار داشت: نبايد انتظار داشت كه بانک مرکزي براي واردات برخي کالاهاي لوکس مثل ماشين‌هاي گران‌قيمت ارز با نرخ مرجع ارائه كند چرا که کالاهاي لوکسي که از ساير کشورها وارد مي‌شوند و ارز مرجع تنها بايد براي كالاهاي ضروري در نظر گرفته شود.

طرح تحقيق و تفحص از بانك مركزي تسليم هيئت‌رئيسه شد

 محمدرضا پورابراهيمي نماينده مردم كرمان و راور در مجلس از ارائه طرح تحقيق و تفحص از بانك مركزي به هيئت‌رئيسه مجلس خبر داد و گفت: اين طرح با امضاي 42 تن از وكلاي ملت تقديم هيئت رئيسه شده تا پس از تصويب در صحن علني در دستور كار وكلاي ملت قرار گيرد.

وي در ادامه به محورهايي از اين طرح اشاره كرد و افزود: بحث تخصيص ارزهايي كه از ابتداي سال جاري با نرخ مرجع اعتبار داده شده، موضوع اعطاي مجوز به موسسات مالي و اعتباري كه برخي از آنها به شدت مشكلاتي را براي نظام اقتصادي كشور فراهم آورند، مشكلات موجود در حوزه نظام بانكي كشور از جمله افزايش نرخ سود سپرده بانكي و امثالهم، عدم دقت در حوزه مديريت جامع ارزي و كاهش ارزش پول ملي كشور از جمله محورهاي اين طرح است.

 دعوت از سفراي سوريه، تركيه و قطر براي حضور در جلسه كميسيون امنيت ملي

سيدحسين نقوي حسيني سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس با اشاره به حضور علي‌اكبر صالحي وزير امور خارجه در نشست عصر (يكشنبه) كميسيون امنيت ملي مجلس گفت: پس از توضيحات صالحي و ارائه گزارش مبسوطي پيرامون موفقيت‌هاي جمهوري اسلامي در برگزاري اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران، برگزاري نشست سه ‌جانبه در مصر پيرامون سوريه، سفر به سوريه و مذاكرات با مقامات سوري و شركت در مجمع عمومي سازمان ملل متحد، نمايندگان نقطه نظرات و سوالات خود را پيرامون مسائل مطرح شده ارائه كردند.

طرح سوال از رئيس‌جمهور با 102 امضا تسليم هيئت رئيسه مجلس شد

نماينده مردم ساري ‌در مجلس از تقديم طرح سوال از رئيس‌جمهور با 102 امضا به هيئت رئيسه مجلس در نشست علني امروز بهارستان خبر داد.


عضو كميسيون عمران در خصوص اينكه در مجلس هشتم شاهد بي‌ثمر بودن طرح سوال از رئيس‌جمهور بوديم و نمايندگان پاسخ‌هاي احمدي‌نژاد را توهين‌آميز تلقي کردند، تصريح كرد: نمي‌توان اين موضوع را عطف به‌ماسبق كرد چرا كه در حال‌ حاضر آيين‌نامه داخلي مجلس اصلاح شده و قطعا مانند گذشته نيست لذا رئيس‌جمهور بايد پاسخ‌هاي قانع‌كننده به نمايندگان ارائه دهد.

فرصتي براي آزمون و خطا وجود ندارد/حفظ وحدت لازم است  

مهدي سنايي نماينده نهاوند در مجلس به ضرورت حفظ وحدت در شرايط فعلي اشاره کرد و گفت: مهم‌ترين مسئله  در شرايط حال حاضر که تحريم‌ها و فشارهاي خارجي در حال تشديد است، حفظ وحدت داخلي است.
 
عضو کميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس با بيان اينکه انسجام در برنامه ريزي‌ها بسيار حائز اهميت است،‌ اظهار داشت: اگر پيشتر فرصتي براي آزمون و خطا وجود داشت در شرايط فعلي ديگر فرصتي براي آزمون و خطا وجود ندارد و بايد مسئولان تصميمات کارشناسي و با دقت اتخاذ کنند.


آمانو بر پايه اطلاعات سازمان‌هاي جاسوسي، براي مذاكرات ايران و 1+5 مانع‌تراشي نکند

سخنگوي كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي گفت:‌ بازگويي گزارشات غيرموثقي كه از سوي سازمان‌هاي جاسوسي موساد و سيا تهييه مي‌شود از سوي آمانو، در واقع مانع‌تراشي براي به ثمر نرسيدن مذاكرات ايران و 1+5 است.

مواضع هسته‌اي ايران تغييرناپذير است؛از مواضع خود عقب نشيني نخواهيم كرد  

 
محمد‌صالح جوکار نماينده مردم يزد و صدوق در مجلس به موضع‌گيري ايران در خصوص پرونده هسته‌اي ايران اشاره کرد و گفت: جمهوري اسلامي ايران تحت هيچ شرايطي از موضع‌ هسته‌اي خود عقب نشيني نکرده و همانند گذشته با تمام قدرت از حق مسلم ملت ايران دفاع خواهد کرد.  

عضو کميسيون امنيت‌ملي و سياست‌خارجي مجلس با بيان اينکه با فشار برخي کشور‌ها پرونده هسته‌اي ايران سياسي شده است، گفت: آن‌چه‌که مسلم است آمريکا و برخي کشورهاي غربي درصددند تا با اعمال فشار و تهديد مسير روند رو به جلوي پرونده هسته‌اي را تغيير دهند.
 
 
تحقيق و تفحص از "دانشگاه پيام نور" مجددا كليد خورد  
 
 رحمت الله نوروزي نماينده مردم علي آبادکتول در مجلس، با اشاره به مطرح شدن طرح تحقيق و تفحص از دانشگاه پيام نور در جلسه سه‌شنبه (18مهرماه) كميسيون گفت:‌ اين طرح حدود يك ماه پيش از طرف نمايندگان مجلس مطرح شد اما به دليل  توافقاتي بين رئيس دانشگاه پيام نور و نمايندگان مبني بر رسيدگي و بررسي نكات مطرح شده از سوي مسئولان دانشگاه، پيگيري آن منتفي شد.  

نماينده علي آبادکتول با بيان اينكه دانشگاه پيام نور بايد به وظايف قانوني خود عمل مي‌كرد گفت: مكاتبات و تعاملات لازم با دانشگاه پيام نور انجام شده و بحث تحقيق و تفحص به صورت جدي تا رسيدن به نتيجه از طرف نمايندگان پيگيري خواهد شد.  

بودجه‌نويسان سال آينده، به بخش خصوصي توجه كنند

عضو كميسيون برنامه،‌بودجه و محاسبات مجلس گفت: تسري‌گري دولت به بودجه بايد تا حد امكان كم شود تا بخش خصوصي بتواند فعاليت خود را به درستي آغاز كند.

سازمان محيط زيست در عمل به وظايف خود نمره قابل قبولي دريافت نکرده است

عضو کميسيون کشاورزي گفت: سازمان محيط زيست در انجام وظايف خود کوتاهي کرده و متاثر از فشارهاي خارج از سازماني، در حفاظت از محيط زيست احمال داشته است.


طرح نمايندگان براي تدوين مدل جديد نظام بودجه نويسي در كشور/ كاهش محدوديت‌هاي دولت در نظام بودجه جديد

عضو كميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از نظام بودجه نويسي فعلي در كشور از تهيه طرحي براي تدوين مدل جديدي از نظام بودجه نويسي خبر داد.

مردم زلزله‌زده آذربايجان شرقي تا پايان مهر اسکان موقت خواهند يافت

سخنگوي کميسيون عمران مجلس گفت: مردم زلزله زده آذربايجان شرقي تا پايان مهر ماه اسکان موقت خواهند يافت و زير سقفي گرم خواهند رفت چرا که کميسيون عمران معضلات اين منطقه را همواره در دستور کار خود قرار داده است.

گزارش از: فاطمه همتي‌آذر

انتهاي پيام/
برچسب ها: پارمان ، استیضاح ، وزیر
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.