سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

همايش انديشمندان علوم انساني بررسي كرد؛

امنيت منطقه‌اي در پرتو تحولات جهاني

همايش خانه انديشمندان علوم انساني با حضور تعدادي از اساتيد دانشگاهي به بررسي امنيت منطقه‌اي در پرتو تحولات جهاني پرداخت.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، ششمين همايش سالانه انجمن علوم سياسي ايران در خانه انديشمندان علوم انساني تحت عنوان امنيت منطقه‌اي در پرتو تحولات جهاني و تحليل علمي خاورميانه برگزار شد.

داود سيرحي عضو هيئت علمي دانشگاه تهران در بررسي تحولات خاورميانه و گرايشات جديد در اخوان المسلمين اظهار داشت: اخوان المسلمين جنبش جديد اسلام‌گرايي در منطقه به حساب مي‌آيد و با توجه به اينكه در كشورهاي عربي دو جريان بزرگ سلفی، وهابيت و اخوان را شاهديم اكنون جوانان براي خروج از استبدادي كه اين جريانات در كشورهاي عربي حاكم كرده‌اند به فكر تغيير مسير افتاده‌اند و اكنون شاهديم كه در مصر محمد مرسي به عنوان دبير حزب عدالت و آزادي اكنون رئيس جمهور منتخب جوانان مصري است.

وي در ادامه اسلام‌گرايي را به عنوان يكي از كانون‌هاي اصلي تحولات اخير دانست و ادامه داد: تولد و توليد شبكه مفاهيم در ساختار اخوان‌المسلمين كه اكنون به نام حزب عدالت و آزادي از آن نام مي‌بريم را بايد مدنظر قرار دهيم.

عضو هيئت علمي دانشگاه تهران با بيان اينكه اخوان‌المسلمين هم‌اكنون دچار تغيير در مفاهيم اساسي خود شده است گفت: قرآن دعوت به اسلام، امت به عنوان منبع قدرت اجرايي و اعتقاد به تشكل جاي خود را به مفاهيم ديگري همچون شريعت، شورا، امت به عنوان منبع قدرت و حاكميت و در نهايت اخلاق مبتني بر شريعت داده‌اند.

اين استاد دانشگاه با اشاره به اينكه اخوان با عبور از بعضي از واژگان همچنان توانايي تئوري‌سازي را در مفاهيم دارد، خاطرنشان كرد: عبور از واژه‌هاي قديمي از جمله اقداماتي است كه اين حزب مي‌تواند براي تطبيق خود با دوره جديد انجام دهد كه مي‌توانيم در ادبيات جديد حزب عدالت و آزادي به مفاهيمي همچون حزب و ملت، تعامل با غرب، دموكراسي، ملي‌گرايي به جايي مفاهيمي كه در گذشته در حزب اخوان‌المسلمين از آن استفاده مي‌شد از جمله جهاد، استعمار، دولت اسلامي و غرب‌گرايي استفاده كرد.

سيرحي در ادامه با بيان اينكه آيا اخوان پتانسيل اين مسئله را دارد كه اين موج عظيم را از تشكل‌هاي عالمي كه شبكه‌هاي اقتصادي بسيار قوي دارد با دولت‌هاي ملي نهادينه كند را با نمي‌دانم پاسخ داد و در ادامه افزود: اخوان در حال حاضر هنر همزمان زيستن سياست ديني را توليد مي‌كند.

در ادامه قدير نصري عضو كميته جامعه‌شناسي انجمن علوم سياسي با بررسي حكمراني آناترونيستي به عنوان الگوي مفهومي براي فهم ماهيت تغيير در جهان عرب پرداخت و خاطرنشان كرد: براي يافتن پاسخ چنين موضوعي بايد به نظريه آناترونيستي (زمان پريش) رجوع كرد و معناي اصطلاحي آنرا به شيوه‌اي از مملكت‌داري دانست كه ترتيبات تاريخي و ادارك و يافت زمانه خود دچار تاخر است.

وي در ادامه با اشاره به بخشي از سخنان دیکتاتور سابق لیبی يادآور شد: زماني كه قذافي ديكتاتور ليبي در حال حكمراني بر مردم كشورش بود با بيان جملاتي همچون مشكل حل مسكن ليبي در سه دقيقه و يا نابودي آمريكا در 24 ساعت در واقع به زمان پريشي خود دامن مي‌زد.

عضو كميته جامعه‌شناسي انجمن علوم سياسي در پايان خاطرنشان كرد: ملت در اين كشورها با وجود چنين حاكماني احساس حقارت مي‌كنند و حكام را شايسته حكمراني بر خود نمي‌دانند در نتيجه اقدام به شورش مي‌كنند. 

 ابراهيمي‌فر عضو هيئت علمي دانشگاه تهران مركز در ادامه با بررسي مسائل جنسيتي در جامعه اطلاعاتي در منطقه خاورميانه بيان داشت:‌ يكي از ابزارهاي مهم بيداري اسلامي نقش فناوري ارتباطي و اطلاعاتي است كه زنان به عنوان يكي از عناصر اين عرصه مي‌توانند نقش‌آفريني كنند.

اين استاد دانشگاه گفت: از جمله دستاوردهاي اطلاعاتي فناوري اطلاعات درخاروميانه كاهش فقر، غلبه بر انزواي زنان، رساي صداي زنان، بهبود حكمراني و پيشبرد برابري جنسيتي است.

وي افزود: زنان به دليل نقش‌هاي اجتماعي و فرهنگي بيشتر از مردان به مسائل اقتصادي اجتماعي آشنايي دارند اما با اين حال در جوامع نقش آنها بسيار كمرنگ‌تر از مردان است.

ابراهيمي‌فر در ادامه علت ناكارآمدي زنان در عرصه فناوري را محدوديت زنان در سطح ملي و فردي دانست و افزود: عوامل مختلفي در عرصه سياستگذاري از جمله فساد و تمركز قدرت، فقدان برابري، غفلت از ارزش‌هاي اسلامي و فقدان حكومت قانون و دموكراسي از موارد حائز اهميت در اين عرصه است.

اين استاد دانشگاه محدوديت‌هاي فردي زنان را در فقدان سواد، عدم تسلط به زبان خارجي، فقدان مهارت كامپيوتري و ... عنوان كرد.

اين كارشناس سياسي در پايان راهكار مناسب براي زنان براي ورود به عرصه اطلاعات و فناوري را اينگونه عنوان كرد: ايجاد حساسيت در سياست‌گذاران به مسائل جنسيتي در حوزه جامعه اطلاعاتي و ديگري ايجاد حساسيت در حاميان رفع موانع جنسيتي به سياست‌هاي تصميم‌گيران در اين حوزه است.

انتهای پیام/

پ2


 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.