سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ولایتی در همایش خانواده و دانشگاه:

اخلاق نيك و رقيق‌القلب بودن الفباي پزشكي است

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي گفت: پزشكي كسب و كار نيست و پزشك بايد رقيق‌القلب و نيك‌سرشت باشد، از صميم دل براي مريض كار كند و در قيد و بند مسائل مالي هنگام مراجعه بيماران نباشد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، علي‌اكبر ولايتي در همايش خانواده و دانشگاه كه صبح امروز پنج شنبه در دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي برگزار شد، ضمن عرض تبريك به خانواده دانشجويان پذيرفته شده در اين دانشگاه اظهار داشت: در درجه اول به خاطر عنايت فرزند صالح شكرگذار خداونديم ولي از آن مهمتر تلاش براي حفاظت آينده اين عزيزان است چرا كه حفظ موفقيت به دست آمده براي ما والدين بسيار مهم است و والدين و اساتيد محترم باید بدانند در دوره‌اي كه پيش رويمان است فرزندان امانت در دست‌هايمان هستند تا صالح، پرورش علمي و معنوي يابند و خادم جامعه شوند.

رئيس بيمارستان مسيح دانشوري گفت:‌ حوزه سلامت و پزشكي براساس گفته اخويني (يكي از بزرگان تاريخ پزشكي) در كتاب هدايت المتعلبين پزشكي را اين طور تعريف كرده است: پزشكي پيشه‌اي است كه تندرستي را نگه دارد و چون رفته بود با علم و عمل باز آرد. اين تعريف بسيار جامع و كامل است چرا كه اصل و هدف حفظ و پيشگيري از بدن است.

استاد دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با اشاره به سابقه پزشكي در ايران تصريح كرد: دانشگاه جندي شاپور در سال 271 ميلادي توسط ايرانيان تاسيس شد؛ ما چنين سابقه‌اي در پزشكي داريم اما از طرف ديگر با وجود سابقه و پرونده درخشان علمي اعلام مي‌كنيم كه از نظر اسلامي شفاي مريض به دست خداوند است و در احتجاج حضرت ابراهيم در قرآن آمده كه ايشان خدا را معرفي و ويژگي‌هاي ايزد دانا را بازگو مي‌كنند و نعمت‌هاي پروردگار را مي‌شمارند.

وی ادامه داد: حضرت ابراهيم هنگامي كه وارد بحث مريضي مي‌شوند، مي‌فرمايند: بعد از مريضي شفا به دست خداوند است و حضرت علي (ع) در اين رابطه خطاب به پزشكان زمان خود مي‌فرمايند: شفا به دست خداست و وظيفه شما حكيمان رفتار درست با بيمار است.

ولايتي با تاكيد بر اينكه بايد همه پزشكان با بيماران رفتار خوبي داشته باشند، گفت:‌ پزشكي كسب و كار نيست و پزشك بايد رقيق‌القلب و نيك‌سرشت باشد و از صميم دل براي مريض كار كند و در قيد و بند مسائل مالي هنگام مراجعه بيماران نباشد چرا كه بيماران ابتدا به پزشكي مراجعه مي‌كنند كه به او اعتماد داشته باشند و در صورت جلب اعتماد مي‌توانند داروهاي او را طبق دستور مصرف كنند.

مشاور مقام معظم رهبري در امور بين‌الملل  اظهار داشت: استاد ما مرحوم دكتر قريب وقتي از كنار كودكان مريض رد مي‌شد به ما شاگردانش مي‌گفت ثواب ريخته شده را جمع كنيد؛ هنگامي كه سوال مي‌كرديم چطور؟ در پاسخ مي‌گفت: از كنار تخت اين بچه‌هاي مريض با لبخند رد شويد كه اين لبخند شما خود ثواب است.

وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت:‌ ما مشاهده مي‌كنيم در گذشته حكيمان به علم فلسفه نيز آگاهي داشته‌اند كه رفع اطباي عالم شيخ‌الرئيس ابوعلي‌سينا كه در جهان در فلسفه و طب حرف اول را مي‌زند و كتاب شفا و قانون وي 600 سال است در دانشگاه‌هاي جهان تدريس مي‌شود، پس پزشك بايد علاوه بر حكيم بود فلسفه نيز بداند.

رئيس بيمارستان مسيح دانشوري گفت: پزشكي مثل معادن و راه و ساختمان نيست چرا كه ما در اين رشته با انسان سر و كار داريم و بايد متوجه اين مطلب باشيم كه روح بيمار از جسم او مهمتر است بنابراين فرزندان دانشجوي ما بايد اين مسئله مهم را درك كنند و ياد بگيرند چگونه بايد با بيماري كه بي حوصله و تنگ خلق است رفتار كنند.

ولايتي تصريح كرد: اگر نيم‌نگاهي به طب پزشكي در گذشته داشته باشيم متوجه مي‌شويم كه با پزشكي معمول امروز دنيا تفاوت‌هاي بسياري دارد بنابر گفته بزرگان كه پزشك را حكيم مي‌ناميدند ما نيز بايد بدانيم پزشكي همان فلسفه و اخلاق است.

وي در پايان خاطرنشان كرد: هيچ صنفي مثل پزشكي و روحانيت مورد اعتماد و اعتقاد مردم نيست چرا كه زن‌ها و مردها مطلب و يا رازهايي را پنهاني با طبيبان خود در ميان مي‌گذارند از اين رو طبيب بايد امين مردم، نيك نفس و داراي اخلاق خوش باشد كه اين از قدم‌هاي نخستين و الفباي پزشكي است.

انتهای پیام/

پ2

 

برچسب ها: ولایتی ، همایش ، خانواده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.