سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

زاهدان/

نخستین سامانه پایش ریزگردها كشور در زاهدان راه اندازی شد

نخستین سامانه پایش ریزگردها سازمان هواشناسی كشور دیشب در اداره كل هواشناسی سیستان و بلوچستان مستقر در فرودگاه بین المللی زاهدان راه اندازی شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زاهدان، بهره برداری از سه طرح سامانه پایش ذرات معلق PM10 و Pm2.5 ، نخستین سامانه پایش سیار خودكار هواشناسی و مركز كالیبراسیون ادوات و تجهیزات فنی هواشناسی منطقه جنوب شرق كشور به مناسبت هفته كاهش اثرات بلایای طبیعی با حضور دكتر میری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، مدیر كل مدیریت بحران استانداری و جمعی از مسوولان در زاهدان آغاز شد.

مدیر كل هواشناسی سیستان و بلوچستان در حاشیه آیین راه اندازی سه طرح یادشده  گفت: با توجه به اینكه علاوه بر ادارات تابعه هواشناسی استان برخی دستگاههای اجرایی از ادوات هواشناسی استفاده می كنند و از طرفی لزوم كالیبراسیون منظم ادوات برای كاهش خطاهای احتمالی احساس می شد، 

  محمد علی عزیز اوقلی' افزود: كاهش هزینه های انجام كالیبراسیون و جلوگیری از خروج سرمایه و اعتبارات به خارج از استان، كاهش زمان انجام كالیبراسیون و امكان ارائه خدمات به سایر ادارات كل هواشناسی استانهای همجوار از جمله خراسان جنوبی، كرمان و هرمزگان و همچنین سایر ادارات استان از مزایای راه اندازی مركز كالیبراسیون است

وی بیان داشت: سیستان و بلوچستان به عنوان پهناورترین استان كشور با توجه به وضعیت جغرافیایی و توپوگرافی خاص و بعضی محدودیت های موجود امكان احداث ایستگاه هواشناسی سینوپتیك در بعضی نقاط آن وجود نداشته و یا مقرون به صرفه نیست.

 وی افزود: از طرفی در مواقع بحرانی از قبیل بروز زلزله، سیل، توفان، مانورهای نظامی، پژوهش و تحقیق و بسیاری موارد دیگر نیاز به وجود ایستگاه هواشناسی در محل های مختلف و یا اماكن حادثه دیده محسوس بود كه در همین زمینه این اداره كل اقدام به تهیه ایستگاه سیار هواشناسی كرده تا جوابگوی نیاز داخلی استان در زمینه های یادشده باشد.

 وی اضافه كرد: یكی از قابلیتهای این ایستگاه امكان جابجایی و استقرار آن در نقاط مورد نیاز و صعب العبور است كه می توان ارتباط ماهواره ای با مركز سوئیچینگ سازمان هواشناسی كشور برقرار كرد و كلیه سنسورهای لازم برای انجام پایش سمت و سرعت باد، دما، رطوبت، فشار و بارندگی در این ایستگاه تعبیه شده است

مدیر كل هواشناسی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: سامانه پایش M_APM نیز كه امروز راه اندازی شد، ذرات معلق هوا را در زمان واقعی اندازه گیری كرده و وسیله ای كامل برای پایش دقیق و مستمر غلظت ذرات ریز معلق در هوای محیط است.

وی ادامه داد: كاربری آسان، اندازه گیری دقیق و قابل اعتماد از ویژگی های بارز این دستگاه است و از آنجا كه نمونه برداری تحت شرایط واقعی محیط انجام می شود تركیبات آلی فرار و نیتراتها نیز به راحتی اندازه گیری شده و موجب اجتناب از اشتباهات اندازه گیری می شود.

عزیز اوقلی بیان كرد: در این سامانه و با استفاده تجهیزات جانبی نصب شده می توان علاوه بر میزان غلظت ریزگردها در هوای محیط، دما ، سمت و سرعت باد را نیز اندازه گیری كرد.

وی گفت: دومین سامانه پایش ریزگردها نیز بزودی در زابل نصب و راه اندازی می شود. او افزود: دستگاه بویه جدید هواشناسی دریایی در آبهای دریای عمان نیز تا دو هفته آینده در چابهار نصب و راه اندازی خواهد شد.

مدیر كل هواشناسی استان اظهار داشت: اعلام پیش بینی هواشناسی دریایی در مواقع بروز توفانهای حاره ای دریایی مانند گونو، فت، وان و غیره از كاربردهای این بویه است،

عزیزاوقلی گفت: تشخیص طول و ارتفاع موج، پریود موج، حركت جریان باد، سمت و سرعت باد از دیگر توانمندیهای این بویه هواشناسی است.

وی اعتبار هزینه شده برای بویه هواشناسی دریایی را 156 میلیون تومان، دو سامانه پایش ریزگردها در زابل و زاهدان 110 میلیون تومان و ایستگاه سیار هواشناسی را 50 میلیون تومان ذكر كرد و گفت: تجهیزات و ادوات مركز كالیبراسیون نیز با صرف هزینه ای حدود 300 میلیون تومان از اعتبارات ملی سازمان هواشناسی خریداری و نصب شده است./س
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.