سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افزايش شكاف قيمت نفت بين بازارهاي اروپا و آمريكا

تفاوت قيمت در بازارهاي نفت خام بين اروپا و آمريکا افزايش يافته است به گونه اي که فاصله قيمت بين هربشکه نفت خام برنت که از درياي شمال استخراج مي شود و هربشکه نفت خام سبک آمريکا روز چهارشنبه به بيش از بيست و دو دلار رسيد. اين فاصله حدود يک سال قبل از اين هم بيشتر بود.

به گزارش سرويس بين‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري آلمان، ناظران اين تفاوت را ناشي از عواملي خاص در داخل آمريکا و خارج از اين کشور مي دانند. مازاد عرضه در آمريکا همچنان زياد است که اين مسئله قيمت نفت را زير فشار قرار مي دهد در حالي که نگراني ها در اروپا از خطرات سياسي در منطقه خليج فارس موجب افزايش قيمت نفت در اين قاره شده است. علاوه بر اين، بازار نفت به طور کلي تحت تاثير سياست مالي بانک هاي مرکزي قرار دارد.
هم اکنون بهاي هربشکه نفت (159 ليتر) برنت درياي شمال حدود 114 دلار است. اين قيمت بسيار کمتر از قيمت نفت در زمان بحران مالي سال 2008 است که طي آن بهاي هربشکه نفت به 140 دلار رسيد ولي قيمت نفت برنت تابستان امسال حدود 25 درصد افزايش يافته است. بهاي هربشکه نفت خام غرب تگزاس نيز به حدود 92 دلار مي رسد که بسيار کمتر از قيمت نفت شمال است.
تفاوت قيمت نفت در بازارهاي دو سوي اقيانوس اطلس يک سال قبل از اين هم بيشتر بود. در اوايل سال 2011 قيمت هر دو نوع نفت خام تقريبا برابر بود اما در اواخر سال اين تفاوت قيمت به بشکه اي 25 دلار رسيد.
اوجن فاينبرگ کارشناس مواد خام در بانک کامرتس بنک در توضيح علت اين تفاوت قيمت، شرايط آمريکا و اروپا و منطقه خليج فارس را مطرح مي کند. فاينبرگ پائين تر بودن قيمت نفت خام آمريکا را افزايش عرضه آن مي داند به گونه اي که آمريکا در شانزده سال اخير هيچ گاه به اندازه کنوني نفت توليد نکرده است.
اما اوضاع در اروپا کاملا تفاوت دارد به گونه اي که عمليات تعمير و نگهداري که از چند هفته پيش در تاسيسات
نفتي درياي شمال آغاز شده موجب کاهش عرضه نفت برنت شده است. مهم تر از اين ها، خطرات سياسي در منطقه خليج فارس است که اروپا بخش مهمي از نفت خام خود را از آنجا دريافت مي کند. اين خطرات به مناقشه بر سر برنامه هسته اي ايران يا جنگ داخلي در سوريه يا اوضاع متشنج در ليبي مربوط مي شود و اين نگراني در اروپا وجود دارد که تشديد اين خطرات موجب کاهش عرضه نفت شود.
سياست مالي انبساطي بانکهاي مرکزي اکثر کشورهاي بزرگ که مقدار زيادي نقدينگي روانه بازار کرده اند نيز
به افزايش سرمايه گذاري در بخش مواد خام و افزايش قيمت نفت منجر شده است. عرضه اين مقدار نقدينگي همچنين نگراني از افزايش تورم را در پي داشته است به همين علت سرمايه گذاران ترجيح مي دهند پول خود را صرف خريد مواد خام مانند طلا يا نقره و همچنين سرمايه گذاري مالي در بازار نفت کنند.
فاينبرگ کارشناس آلماني معتقد است تفاوت قيمت نفت در آمريکا و اروپا تا زماني ادامه خواهد يافت که برخي خطرات غيرمنتظره که عرضه نفت را با تهديد مواجه مي کند برطرف شده باشد. فاينبرگ پيش بيني کرد به علت تلاش هاي کنوني براي افزايش ظرفيت خطوط انتقال نفت در آمريکا، عرضه نفت خام در آمريکا در سال 2013 بيشتر شود.

برچسب ها: بین الملل ، اروپا ، آمریکا ، نفت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.