به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد به نقل ازروابط عمومي بيمارستان فوق تخصصي رضوي، مانجئو مهتا در نخستين كنگره بينالمللي اضطراب كه در بيمارستان رضوي در حال برگزاري است، اظهار كرد: پژوهشهايي كه در هندوستان پيرامون اضطراب صورت گرفته كمك كرد تا توانستيم كلاسهاي آموزشي و پيشگيري از اضطراب را در سطح مدارس برگزار كنيم.
وي ادامه داد: اين كلاسها در سطح كشور براي كاهش اضطراب در هندوستان بسيار كمك كننده بود و سطح اضطراب تا سطح قابل توجهي كاهش يافت.
مدير دپارتمان اضطراب در هندوستان بيان كرد: در كلاسهاي تعاملات اجتماعي كار گروهي و كنترل احساسات و عواطف به كودكان و نوجوانان آموزش داده شده و در قالب كلاس درس و واحدهايي در مدارس و دانشگاهها به جوانان ارائه ميشود.
مانجئو مهتا افزود: اين كلاسهاي آموزشي در ابتدا در قالب چند جلسه همانديشي و مشاوره در مدارس برگزار شد و كودكان و نوجوانان در اين جلسات به صورت گروهي تمريناتي را انجام دادند كه پس از بررسي معلمان و مفيد بودن كلاسها، دپارتمان تصميم گرفت اين جلسات را به صورت تخصصي و در قالب كلاسها و واحدهاي تحصيلي در نظر گيرد.
وي خاطرنشان كرد: با بررسي كلاسهاي آموزشي متوجه شديم ميزان پرخاشگري و افسردگي كودكان و نوجوانان كمتر شده و از نظر رفتاري مشكلات كمتري در برخورد در جامعه دارند.
مدير دپارتمان اضطراب در هندوستان ادامه داد: تمركز حواس افراد جامعه رابطه مستقيمي با اضطراب آنها دارد و هرچه ميزان اضطراب جامعه كاهش يابد ميزان تمكز افراد در انجام وظايف خود افزايش پيدا مي كند.
مانجئو مهتا بيان كرد: در پژوهشي كه در هندوستان در بين سنين 11 تا 16 سال انجام گرفت از يكصد و 91 نفر تنها كساني توانستند در درك مطالب بهتر از ديگر افراد عمل كنند كه از اضطراب كمتري برخوردار بودند.
وي گفت: 26مدرسه دهلي نو بومي سازي شده و مهارتهاي زندگي به صورت تخصصي آموزش داده شده و بهداشت روان دانشآموزان سنجيده و آموزشهاي لازم به آنها داده ميشود.
مدير دپارتمان اضطراب در هندوستان خاطرنشان كرد: در جلسهاي كه در مركز هندوستان براي 160نفر برگزار كرديم بيشتر افراد از استرسهاي ناشي از مشكلات خانوادگي رنج ميبردند و الگوي سازگاري در برخورد با مسائل نداشتند.
مانجئو مهتا تصريح كرد: كلاسهاي آموزشي اضطراب پس از ارزيابي و با كمك مدارس پيش ارزيابي و پس ارزيابي شده است و براساس نتيجه به دست آمده از نشانههاي مطلوبي برخورردار بوده است.
وي در ادامه اظهار كرد: توانمندسازي كودكان و نوجوانان در برخورد با مسائل و مشكلات و جلوگيري از واكنشهاي عصبي از جمله اهداف كلاسهاي پيشگيري از اضطراب است.
مدير دپارتمان اضطراب در هندوستان عنوان كرد: بايد بتوانيم در راستاي مديريت اضطراب در افراد همايشها و كنگرهها را افزايش دهيم و در رابطه با جلوگيري از آن اقدامات پيشگيرانهاي را به صورت تخصصي انجام دهيم.
مانجئو مهتا با تاكيد بر تمرينات ريلكسيشن و مديتيشن گفت: اين تمرينات در درمان بيماري اضطرب بسيار تاثيرگذار است و بايد از اين تمرينات در جامعه به صورت تخصصي استفاده شود./س