سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد!

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی به انعکاس آن در ادب پارسی، پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران:
آیه 82 سوره توبه

فَلْيَضْحَکُوا قَليلاً وَ لْيَبْکُوا کَثيراً جَزاءً بِما کانُوا يَکْسِبُونَ

اکنون آنها باید خنده کم و گریه بسیار کنند به کیفر اعمالی که می کردند.

*خنده وگریه کنایه از خوشبختی و بدبختی است و هر خردمندی می پذیرد که بهتر است رنج کوتاهی را تحمل کرد و از شادی بی پایان برخوردار شد تا آنکه آدمی به غفلت دوران کوتاهی خنده مستانه کند و از آن پس عمری محروم و در رنج باشد.

*این آیه اشاره ای به کافران دارد که به سبب غفلت و پیروی از هوای نفس زمانی کوتاه می خندند اما باید در انتظار گریه های بسیار باشند و شک نیست که برای برای به دست آوردن خنده پایدار باید رنجها و گریه های کوتاه مدت را از سر گذرانید و بدون آن گریه شخص شایسته خنده های پابدار نیست.

*بعضی از مدعیان دین و دیانت را چنین در خاطر آمده است که مومن بهتر است بیشتر بگرید و کمتر بخندد و به آیه حاضر استناد می کنند در حالی که این آیه قطعا به کافران اشاره دارد و گریستن به معنی غمگین و محزون بودن شأن مومن نیست بلکه نشانه ایمان خنده و شادی است.

*یکی از اوصاف برجسته پیامبر متبسم و گشاده رویی ایشان بوده است.

*شادی حقیقی که ثروت واقعی مومن است بیش از همه در اصحاب علم و هنر و اخلاق یافت می شود: غربیان شعر را محصول شادترین لحظه های شادترین انسانهای عالم دانسته اند و حافظ می فرماید:

کی شعر تر انگیزد خاطر که حزین باشد        یک نکته در این معنی گفتیم و همین باشد

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.