سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بمناسبت روز ملي كاهش بلاياي طبيعي ؛

نظام طبیعت فاجعه نمی آفریند

نظام طبیعت هيچگاه فاجعه نمی آفریند بلكه فاجعه اصلی در سستی ضعف مدیریت بحران است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، هفته سوم مهر ماه مقارن است با هفته کاهش اثرات بلایای طبیعی ولی بیستم مهر ماه را روز ملی کاهش بلایای طبیعی نامگذاری کردند.
گفتنی است، سالانه شاید میلیون ها نفر تحت تاثیر بلایای طبیعی مثل سیل، زلزله، طوفان قرار می گیرند و متأسفانه تعدادشان هم رو به رشد هست.
حسینعلی مهجوری کارشناس محیط زیست در این خصوص گفت: کلیه پدیده های طبیعت از یک نظم خاصی پیروی می کنند. سیل، زلزله، خسوف، طوفان و ... حوادث و پدیده هایی هستند که معلولند و به زبان دیگر نتیجه روابط و قوانین حاکم بر اجزا و عناصر طبیعت و ارتباط متقابل آنهاست.وی افزود: ایران فقط یک درصد جمعیت جهان را داراست حال آنکه شش درصد تلفات بلایای طبیعی جهان به ایران تعلق دارد.
وی ادامه داد: زلزله بم با قدرت کمتر از 6.5 ریشتر، بم را ویران و چند هزار کشته بجای می گذارد و همزمان با این حادثه، زلزله 8 ریشتری ژاپن فقط یک کشته بر جای می گذارد، ژاپنی که شهرهایش پر جمعیت تر از شهرهای ایران است. 
* سیل بلای طبیعی نیست 
جنگل را سدهای طبیعی در برابر سیل می دانیم، در صورتی که برداشت بی رویه و تجاوز به حریم و حرمت جنگل، پدیده های سیل را به ارمغان می آورد.
مهجوری تصریح کرد: از یک طرف فشار جمعیت و مجوز برای سکونتگاه و دست اندازی ها، به زمین و از طرف دیگر تخریب پوشش گیاهی، که حدود 20 درصد از آب باران توسط شاخ و برگ و تنه درختان گرفته می شود.
وی با بیان اینکه سیل را نمی توان بلای طبیعی به حساب آورد، گفت: سیل کنش متقابل و قانونمند کوهها در برابر بهره برداری بی رویه انسان، کاربری نادرست اراضی و استفاده های خود ستیز انسان از منابع طبیعی است.
این کارشناس محیط زیست خشکسالی را هم یکی از بلایای طبیعی دانست و اظهار داشت: خشکسالی نتیجه برداشت بی رویه از آبهای زیر زمینی است. حدود یک سوم جمعیت جهان وابسته به آب زیرزمینی هستند و بیش از 70 درصد منابع آب زیر زمینی مصرف کشاورزی می شود.
وی خاطر نشان کرد: ساخت و ساز در حاشیه رودخانه ها، برداشت شن و ماسه از رودخانه ها و ساحل دریاها، نابودی معاون، سنگها و دهها نمونه مشابه حاصل دست اندازی انسان به طبیعت و ایجاد بلای طبیعی است./عط
گزارشی از: هراتیان
برچسب ها: مدیریت ، بحران ، فاجعه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.