سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

کشورهای اسلامی به لحاظ جغرافیایی در مناطق مهم و تاثیر گذار جهان قرار دارند

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: ریشه علم جغرافیا در جهان اسلام به ویژه در اختیار دانشمندان ایرانی است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، محمدی زاده در پنجمین کنگره جغرافیدانان جهان اسلام در این دانشگاه با اشاره به پیشینه فعالیت­های جغرافیدانان کشورهای اسلامی اظهار داشت: دانشمندان اسلامی با اقدامات ارزشمند خود همانند تألیف اولین اطلس دقیق علمی زمین و کیهان ، دانشنامه راه های جهان اسلام، بحث کرویت زمین و گردش آن در فضا، محاسبه قطر زمین، تعیین قبله شهرها در توسعه این رشته نقش برجسته ای داشته اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با اشاره به نقش علم جغرافیا در ابعاد مختلف زندگی بشر خاطرنشان کرد: نگاه به تاریخ همواره یک حقیقت را بیان می کند و آن این است که انسان به جغرافیا در عرصه های مختلف توجه داشته است و این علم تأثیرگذاری خود را به خوبی نشان داده است.

معاون رییس جمهوری با بیان اینکه کشورهای اسلامی به لحاظ جغرافیایی در مناطق مهم و تاثیر گذار جهان قرار دارند گفت: کشورهای جهان اسلام به لحاظ داشتن پیوند های دینی و اشتراکات زبانی، فرهنگی، فکری و ارتباطات استراتژیک می توانند در معادلات قدرت جهانی تاثیر گذار باشند

معاون رییس جمهور اهمیت محیط زیست و موضوع پایداری را یادآور شد و گفت: با تلاش دولت و همکاری مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم توسعه به این موضوع و نقش آن در حفط تعادل بین انسان و محیط توجه شده و خوشبختانه در سیاست­های عمومی راهبردی نظام و نیز منویات مورد تاکید مقام معظم رهبری در عرصه محیط زیست نیز این مسئله در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به گستردگی فضای کار جغرافیا اشاره کرد و گفت: جغرافیدانان اکنون باید مدیریت در حوزه جغرافیا را برای بهبود زندگی مردم در دستور کار خود قرار دهند چرا که آنان توان بهره گیری بهتر از طبیعت را داشته و صلاحیت مدیریت بر آن را دارند

مهندس محمدی زاده ارتباط محیط زیست با جغرافیا را یادآور شد و گفت: جغرافیدانان این توان را دارند تا از محیط زیست بدون برهم زدن اکوسیستم از آن بهره ببرند.

رییس سازمان محیط زیست کشور توسعه متوازن را یک ضرورت جدی خواند و گفت: برای نمونه مشکل دریاچه ارومیه در نتیجه یک غفلت 50 ساله بوده که این دریاچه اکنون فقط دارای 6 میلیارد مترمکعب ذخیره آبی است.

محمدی زاده مجموعه ای از عوامل مختلف از جمله تغییرات آب و هوا، بهره وری نامناسب از طبیعت، تغییر اقلیم، افزایش مصارف، تغییر کاربری ها، مدیریت نادرست منابع آب آثار زیانبار خود را را برروی این دریاچه گذاشته و موجب عدم تعادل در محیط شده است گفت: در نیم قرن گذشته 60میلی متر کاهش بارندگی در حوزه این دریاچه رخ داده است و حیات تنها موجود زنده آن آرتمیا به خطر افتاده و در نهایت تمام اکوسیستم منطقه را تحت الشعاع خود قرار داده است.

وی به افزایش سطح زیر کشت آبریز دریاچه از 320 هکتار به 700 هکتار، افزایش تولید محصولات کشاورزی از 2 میلیون تن به 8 میلیون تن ، مدیریت بیش از 2 میلیارد مترمکعب آب در پشت سدها اشاره کرد و گفت: انواع محصولات کشاورزی در منطقه تولید می شود ولی این تولید به بهای ایجاد تغییر در محیط جغرافیای حوزه دریاچه ارومیه اتفاق افتاده است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه دولت تمام تلاش خود را برای نجات دریاچه ارومیه به کار بسته است،

تغییر روش­های آبیاری، محدودیت سدسازی، از رده خارج کردن سدهای در حال اجرا، جابجایی حوزه های آبی، بارورسازی ابرها را از جمله روش های مختلف به کار گرفته شده در این زمینه عنوان کرد و گفت: تازمانی که نتوانیم تمام ذی نفعان را برای حراست از این دریاچه به عنوان ذخیره گاه زیست کره به میدان بیاوریم موفقیتی به دست نخواهد آمد.

وی از جغرافیدانان خواست تا با حضور در این عرصه به ایفای نقش بپردازند.

پنجمین کنگره بین المللی جغرافیدانان جهان اسلام روزهای 18 تا 20 مهر در دانشگاه تبریز برگزار می شود./س

 

برچسب ها: لحاظ ، جغرافیایی ، مناطق
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.