سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/ در آستان قدس رضوی؛

مرمت اثر منحصر به فرد خطی و هنری«خمسه نظامی»

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت : کتاب خطی ارزشمند«خمسه نظامی» که جزء آثار هنری قرن نهم هجری قمری می باشد دراداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی آستان قدس رضوی مرمت شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، سید محمد رضا فاضل هاشمی با بیان این مطلب گفت: دیوان خمسه (نظامی) که در تاریخ 867 هجری قمری کتابت شده است از نظر خط، تذهیب، تشعیر، کاغذ و جلد سازی درنوع خود نفیس و منحصر به فرد می باشد.

فاضل هاشمی خاطر نشان کرد: خمسه نظامی به خط نستعلیق 20 سطری بر روی کاغذ نخودی کتابت شده است.

وی به تذهیب بسیار زیبای این اثر فرهنگی و هنری اشاره کرد و افزود: دراین اثر هر منظومه دارای یک سرلوح و دو صفحه تذهیب و تشعیر و جداول به زرولاجورد می باشد.

رئیس اداره مخطوطات کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی افزود: این اثر نفیس ادبی توسط دو کارشناس این اداره به مدت دوماه مرمت گردید همچنین جلد این کتاب خطی با گلهای زرین تذهیب شده است.

فاضل هاشمی با بیان اینکه برای مرمت خمسه نظامی از روش های سنتی و علمی استفاده شده است افزود: از ابتدای سال تاکنون فعالیت های ارزنده ای مانند مرمت 150 نسخه کتاب خطی، مرمت400 برگ سند تاریخی، و آسیب شناسی1500 نسخه کتاب خطی و چاپ سنگی در اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی انجام شده است.

گفتنی است اداره حفاظت و مرمت آثار فرهنگی سازمان کتابخانه ها،‌ موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی، با در اختیار داشتن 10 کارگاه مرمت نظیر کتب واسناد خطی، ‌نقاشی، ‌چوب، ‌سفال، ‌فلز، منسوجات، فرش‌ و آزمایشگاه و با وجود استادکارانی ماهر، ‌در بسیاری موارد از برجسته ترین مراکز مرمتی کشور به شمار می آید.

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.