سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افسردگي مادران در دوران بارداري و تاخير در تكلم كودك

پژوهشگران اعلام کردند افسردگي مادران در دوره بارداري تکلم کودک را به تاخير مي اندازد.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛به گفته پروفسور ژانت وِرکِر متخصص روانشناسي در دانشگاه بريتيش کلمبيا در ونکوور کانادا، در صورتيکه افسردگي مادران در دوره بارداري درمان نشود، يادگيري زبان و تکلم توسط کودک با تاخير صورت مي گيرد.

وي در اين حال تصريح کرد درمان افسردگي دوران بارداري با داروهاي ضد افسردگي اس اس آر آي (مهارکننده هاي باز جذب سروتونين)، تمرکز کودک را بر نشانه ها و آواهاي زبان مادري بيشتر مي کند و آغاز به تکلم را تسريع مي بخشد.

سروتونين هورمون تعديل کننده روحيه، اشتها و تنظيم کننده خواب است و طبق باورها، با احساس خوشبختي و خوشنودي ارتباط دارد.

ورکر در اين حال افزود: «در فرهنگ ما باور بر اين است که هرچيزي سريعتر اتفاق افتد، بهتر است، اما بايد گفت تسريع روند تکلم کودک به معناي بهتر بودن شرايط نيست.»

تحقيقات پيشين نشان دادند نوزاد زناني که در دوره بارداري داروهاي اس اس آر آي مصرف مي کنند، با سرهاي کوچکتري نسبت ديگر نوزادان متولد مي شوند.

به گفته ورکر، اهميت اين تحقيقات در اين موضوع است که نشان مي دهد بيماري و شيوه درمان مادر هر دو در وضعيت نوزاد تاثير گذارند و از اين رو پزشکان بايد پيش از تجويز هر گونه دارو براي زنان باردار، عواقب آن را به خوبي بسنجند.

به گزارش پايگاه اينترنتي «هلث دي نيوز»، داروهاي پروزاک، لکزاپرو، پاکسيل و زولُفت از نمونه داروهاي ضد افسردگي اس اس آر آي متداول محسوب مي شوند./ع

برچسب ها: تکلم ، مادر ، بارداری ، درمان ، اشتها
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.