سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

تحقیق بر روی دو گیاه استراتژیک چله داغی و قره قاط در آذربایجان شرقی

رئیس پژوهشکده گیاهان دارویی جهاددانشگاهی گفت: با تحقیق بر روی دو گیاه استراتژیک چله داغی و قره قاط در آذربایجان شرقی این استان بخشی از قطب گیاهان دارویی می شود.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز ،نقدی امروز در بازدید اعضای ستاد گیاهان دارویی جهاددانشگاهی از مرکز پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی با اعلام این خبر افزود: دهه بعد دهه کشاورزی است و همین امر می تواند محرک ما در قرار دادن تحقیقات پژوهشی در زمینه گیاهان دارویی در صدر برنامه های پژوهشی باشد.

وی ضمن قدردانی از عملکرد و اقدامات موفق معاونت پژوهشی جهاددانشگاهی استان در حیطه گیاهان دارویی بیان کرد: با توجه به سیاستهای جهاددانشگاهی در ایجاد مراکز تحقیقاتی گیاهان بومی دارویی در سطح کشور درصددیم تا با انجام تحقیقاتی ویژه بر روی قابلیتهای هر منطقه، اسنادی را جهت آغاز فعالیت برروی گیاه مختص آن منطقه، آماده کنیم .

وی برگزاری گارگاههای آموزشی طب سنتی و گیاهان دارویی در مراکز پژوهشی جهاددانشگاهی را گامی موثر در راستای تحقق برنامه های آتی در این مراکز دانست.

دکتر حسینی مشاور معاون پژوهشی جهاددانشگاهی نیز در این بازدید یک روزه با تاکید بر فعالیت بیش از پیش واحدهای تحقیقاتی جهاددانشگاهی درحوزه گیاهان طبی و دارویی گفت: برای تحقق این امر باید سرمایه گذاریهای جدی توسط مسئولین مرتبط صورت گیرد تا محققین ما بتوانند بدونه دغدغه وارد کارهای پژوهشی گردند.

فرشبافیان رئیس جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی همچنین در این دیدار ضمن برشمردن استعدادهای بالقوه مرتبط با گیاهان دارویی استان گفت: آذربایجان شرقی به علت شرایط جوی و اقلیمی خاص و طبیعت ویژه ای که دارد دارای سوابقی روشن در پرورش محصولات کشاورزی بخصوص گیاهان دارویی می باشد.

وی با اشاره به فعالیتهای پژوهشی گیاهان دارویی جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی و اعلام آمادگی این مرکز در تحقق اهداف پژوهشی جهاددانشگاهی بیان کرد: امروز تاثیر اثر شفا بخش گیاهان دارویی بر هیچکس پوشیده نیست و همین امر به تنهایی کافیست تا هر آنچه می توانیم در راستای تحقیق و پژوهش در این زمینه انجام دهیم ومطمنا آذربایجان شرقی با قابلیتهای ویژه خود می تواند به قطب پرورش گیاهان استراتژیک دارویی تبدیل شود.

لازم به ذکر است: گیاه چله داغی از خانواده نعناع بوده و در ارتفاعات منطقه دماوند و آذربایجان شرقی می‌روید. از ریشه آن برای درمان بیماری روماتیسمی و دردپا استفاده می‌شود و در دانشکده داروسازی دانشگاه علوم پزشکی تبریز داروی آرموآرتروز از آن تهیه شده است.

همچنین گياه قره قات در ایران در دو نوع اردبیلی و کلیبری می باشد و از گياه قره قات بطور سنتی برای درمان فشارخون استفاده می گردد/س

 

برچسب ها: تحقیق ، گیاه ، استراتژیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
علی شکری
۱۵:۴۴ ۲۶ مهر ۱۳۹۳
سلام واقعا کار خوبی میکنین.ممنونم ازتون