سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

صنعت گردشگری روستایی کلید رونق اقتصادی

صنعت گردشگری روستایی به عنوان یکی از منابع مهم درآمدی برای کشورهای پیشرفته و در حال توسعه همواره مورد توجه بوده و به عنوان یکی از منابع اصلی اشتغال و رونق اقتصادی به شمار می رود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، توجه به این صنعت به عنوان یکی از راه های برون رفت کشور از تحریم اقتصادی و کاهش وابستگی اقتصاد به نفت می تواند مطرح باشد که این مهم نیازمند برنامه ریزی، فرهنگ سازی و مدیریت فرهنگی از سوی مسوولان مربوطه است.
تاریخچه گردشگری روستایی
گردشگری روستایی در قرن هجدهم در اروپا و در کشور انگلستان برای حضور در تفرجگاه ها و امکان تفریحی مورد توجه قرار گرفت که با گذر زمان و در قرن بیستم و آسانی جا به جایی راه ها دستیابی به روستاها بیشتر شد.
این امر باعث استقبال مردم از گردشگری روستایی و رونق آن شد، به نحوی که رشد چشمگیر گردشگران برای حضور در مناطق روستایی باعث توسعه این صنعت شد.
گردشگری روستایی نوعی فعالیت‏ فرهنگی اقتصادی محسوب می شود که توسعه روستایی، افزایش درآمد برای روستائیان علاوه بر کشاورزی و دامداری را به همراه دارد.
چالش های پیش روی صنعت گردشگری روستایی
سرپرست میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ساوه گفت: رونق و گسترش صنعت توریسم روستایی منبع مهمی برای رشد اقتصادی در مناطق روستایی به شمار می رود.
محسن نبوی با اشاره به اینکه این مهم می تواند در اشتغال پایدار، توسعه اجتماعی و اقتصادی و معرفی صنایع دستی موثر باشد، افزود: فراهم نبودن زیر ساخت های لازم برای توسعه این صنعت، آسیب به محیط زیست را به دنبال دارد.
وی گفت : نبود راه دسترسی مناسب و اماکن اقامتی و پذیرایی مطلوب از مهمترین چالش های فرا روی توسعه صنعت گردشگری در روستاهای این شهرستان است.
وی بیان کرد: برای رفع این مشکل باید دستگاه های مربوطه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع فواید گردشگری روستایی
کار آفرینی یکی از دستاوردهای مهم اجرای پروژه های گردشگری به ویژه گردشگری روستایی به شمار می رود که می تواند باعث ایجاد فرصت شغلی برای روستائیان شود.
یک کارشناس فرهنگی در ساوه گفت : این شهرستان با در اختیار داشتن ده ها روستای خوش آب و هوا، برخوردار از تفرجگاه های طبیعی و بکر، آثار تاریخی و مذهبی، رونق صنعت گردشگری بسیار حائز اهمیت است.
محمد شرافت ایجاد اشتغال پایدار و پشتوانه اقتصادی علاوه بر سایر درآمد و فعالیت های روستائیان، آشنایی با آداب و سنن مختلف، غذاهای محلی، سنتی و خرید محصول ها و تولیدهای دامی و کشاورزی را از مهمترین فواید توسعه این صنعت عنوان کرد./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.