سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بهرام امير احمديان در همايش جغرافياي سياسي کاربردي:

روابط ايران و پاکستان وزنه مهم و استراتژيک در منطقه

استاديار جغرافياي سياسي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران: روابط ايران و پاکستان به دليل اهميت مرزهاي ايران با افغانستان از يک سو و مرز پاکستان با افغانستان از سوي ديگر وزنه مهمي است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، بهرام امير احمديان استاديار جغرافياي سياسي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در نشست سياست خارجي و ژئوپلوتيک از همايش جغرافياي سياسي کاربردي درباره سخنراني‌هاي صورت گرفته در نشست اظهار داشت: در ارتباط با موضوع نگرش سيستمي به عنوان رويکرد جغرافيايي براي پرداختن به ژئوپلوتيک منطقه‌اي بهتر است که بدانيم اين به همان معناي خرده سيستم‌ها در سيستم جهاني است.

وي افزود: دبير کل سازمان ملل در سفر اخير خود به ايران در دانشکده روابط بين الملل وزارت امور خارجه گفت که عنوان صحيح شعر سعدي در ورودي سازمان ملل بني آدم اعضاي يک پيکرند نه يکديگرند و اين يعني همان خرده سيستم‌ها در سيستم جهاني که هر خرده سيستمي در اين مجموعه نقش خاص خود را دارد.

امير احمديان درباره موضوع فضاي دو قطبي و توازن استراتژيک در جنوب آسيا ميان چين- پاکستان و با هند- آمريکا تصريح کرد: هندوستان بر روي اين موضوع بسيار حساس است که چرا ايران روابط با پاکستان را ترجيح مي‌دهد اما بايد گفت روابط ايران و پاکستان وزنه مهمي در منطقه است زيرا اهميت مرزهاي ايران با افغانستان از يک سو و مرزهاي پاکستان با افغانستان به نام پشتونستان از سوي ديگر اين موقعيت استراتژيکي را ايجاد کرده است.

استاديار جغرافياي سياسي دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: پاکستان مايل است تا در افغانستان حکومت ديني شکل بگيرد و انديشه‌هاي اسلامي بر ملي‌گرايي غلبه يابد زيرا در اين صورت دايه حاکميت افغانستان بر پشتونستان به پايان خواهد رسيد.

وي افزود: پرداختن به مسئله هندوستان و پاکستان و موازنه قوايي که همراه با چين صورت مي‌گيرد از اهميت فوق العاده‌اي برخوردار است لذا جايگزين شدن خط لوله گاز پاکستان- چين به جاي ترکمنستان، پاکستان،‌ هندوستان و چين در همين راستا بوده است.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.