سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد /

ضرورت کنترل و مدیریت منابع و چاه های آب، با نصب کنتورهای هوشمند

مدير امور آب شهرستان شهرکرد، از نصب 530 دستگاه کنتور هوشمند آب و برق، بر روي چاه هاي آب استان چهارمحال و بختياري خبر داد و گفت: هدف از نصب و راه اندازي اين کنتورها، کنترل و جلوگيري از اضافه برداشت چاه ها، با توجه به افت مستمر سطح ايست آبي در دشت هاي استان است.

مهندس هاشم فاطمي، در گفتگو باخبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد ؛ با بيان اينکه بيش از 90 درصد آب شرب مصرفي در سطح استان چهارمحال و بختياري، از منابع آب زيرزميني و چاه ها تأمين مي شود، و با ابراز نگراني درخصوص کاهش سطح اين آب ها، هشدار داد و تاکيد کرد؛ برداشت بي رويه از منابع آب، صدمات جبران ناپذيري به اين منابع ارزشمند ملي وارد کرده است، به گونه اي که در حال حاضر، از ده دشت اصلي استان، چهار دشت ممنوعه، و بقيه نيز با سطح ايستايي روبرو هستند.

وي، هشدار داد: ادامه روند کنوني برداشت بي رويه آب از اين چاه ها، باعث فرونشست، مرگ تدريجي و از دست دادن ذخاير ارزشمند آبهاي زير زميني شده، و در آينده اي نه چندان دور، با بحران کم آبي شديد ( از نظر کمي و کيفي ) و همچنين فرونشست سطح چاه هاي استان و در نتيجه خشکسالي، که خود، مادر تمامي بحران هاي طبيعي است، روبرو خواهيم شد.

فاطمي، يکي از اقدامات موثر در اين راستا را نصب کنتورهاي هوشمند آب و برق، و همچنين نظارت هوشمندانه بر برداشت آب از اين چاه ها عنوان کرد و گفت: هم اکنون، 4 هزار و دويست حلقه چاه در زمينه کشاورزي، صنعت و آب شرب در استان چهارمحال و بختياري وجود دارد که تعداد زيادي از چاه هاي آب کشاورزي، به دليل برداشت بي رويه خشک شده است. 

مدير امور آب شهرستان شهرکرد، آموزش کشاورزان در اين زمينه را نیز مؤثر دانست و افزود: بخش اعظم مصرف آب استان در بخش کشاورزي است که با توجه به ماده 12 قانون توزيع عادلانه آب، بهره برداران ملزم به نصب ابزار سنجش و اندازه گيري و مديريت منابع آبي و چاه ها هستند./س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.