سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

حجت‌الاسلام پورمحمدي:

رويكرد فعلي سازمان بازرسي حفظ موقعيت سازمان، كمك به دولت و رفع مشكلات كشور است

رئيس سازمان بازرسي كل كشور گفت: سازمان بازرسي كل كشور رويكرد فعلي خود را بر حفظ موقعيت سازمان، كمك به دولت و رفع مشكلاتي گذاشته كه بر كشور عارض شده است. جهت‌گيري‌هاي مديران سازمان نيز بايد در اين راستا قرار بگيرد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام پورمحمدي در دومين نشست فصلي مديران اين سازمان كه صبح امروز در محل سازمان بازرسي كل كشور برگزار شد، با تشريح شرايط كشور، منطقه و جهان اظهار داشت: ما به عنوان مسلمان مورد تعرض شديد مستكبرين هستيم و صحنه‌هايي كه هر روز مشاهده مي‌شود حكايت از هجمه پي در پي و بي‌وقفه عليه اسلام دارد. آنچه به عنوان قرآن سوزي و اهانت به وجود پيامبر مكرم اسلام(ص) شاهد بوديم و همچنان ادامه دارد، يك سناريوي ظاهرا تاليف شده و مستمر است.
 
توهين به پيامبر اسلام يك سناريوي از پيش طراحي شده است

وي افزود: علي رغم پيامد‌هاي منفي كه اين توهين‌ها به دنبال داشته و موجب افزايش حساسيت‌ها و تشديد درگيري‌ها و اختلافات شده ولي توقفي در آن ديده نمي‌شود. از حدود دو سال و نيم پيش كه در آمريكا قرآن سوزي داشتند و به اسلام اهانت كردند تا روزهاي اخير كه در آن كشور عليه اسلام فيلم ساخته و به دنبال آن، كاريكاتورهاي توهين آميز در فرانسه و نروژ منتشر شد، همه نشان دهنده آن است كه اين مسايل يك موضوع طراحي شده است و مي‌خواهد دوام داشته و اين اصطكاك را روز به روز تشديد كند. بنابراين بايد نقشه دشمن در اين زمينه را پيش بيني كرد تا آن طور كه مي‌شود براي آن تدبير كرد.

حجت الاسلام پورمحمدي دامه داد: از سوي ديگر ما به عنوان ايراني مورد هجوم شديد هستيم. دشمني‌ها نسبت به جايگاه انقلاب اسلامي در حال افزايش است و تحريم‌ها و فشارهاي پي در پي عليه ملت ما اعمال مي‌شود. حتي اخيرا اتحاديه اروپا اعلام كرد كه ظرف هفته آينده صادرات محصولات صنعتي به ايران و خريد گاز از ايران را خودداري خواهند كرد. هر چند الآن گازي به اروپا صادر نمي‌شود ولي مي‌خواهند فضا و بستر آن را هم از بين ببرند. عوارض اين فشارها در كمبود كالاها، مشكل نقل و انتقالات پولي و ارزي و گراني‌ها نمايان است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: حمله ديگري متوجه ما است كه ضلع سوم اين درگيري است كه مبارزه با تفكر شيعي و اهل بيت(ع) است. آدم‌هاي كوته بين، متعصب، لجوج و پركينه، ما را به عنوان كانون تشيع مورد هجمه قرار داده و در پاكستان، لبنان، عراق، عربستان، بحرين، سوريه و. . . جامعه شيعي را مورد تعرض جدي قرار داده‌اند.

وي افزود: همه اين سه حوزه روي جغرافياي ايران متمركز است؛چه حملاتي كه متوجه پيامبر(ص) و ايران به عنوان كانون اسلام مورد هدف قرار گرفته شده است، چه حملاتي كه خاص ايران است و چه حملاتي كه به ايران به عنوان نقطه ثقل تشيع وارد مي‌شود. اين درگيري در حال تشديد و تزايد و يك پيوند نوشته و نانوشته است.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با بيان اين‌كه بخشي از حملات دشمن هر روز تشديد مي‌شود، افزود: در همين ايام شوراي همكاري خليج فارس با آمريكا يك بيانيه مشترك عليه ايران دادند و بحث جزاير را بار ديگر مطرح كردند. از طرف ديگر نسبت به سوريه نيز به صورت مشترك عليه ما عمل مي‌كنند. جبهه استكبار و جبهه منطقه‌اي و ضد تشيع در سوريه دارد تفاهمات خود را افزايش مي‌دهند. در عراق همچنان اين تفاهمات بين اين گروه‌ها شكل گرفته و در حال افزايش است.
 
با تمام ظرفيت تحولات منطقه را به نفع خود رقم بزنيم

حجت الاسلام پورمحمدي گفت: اين شرايط براي امت اسلامي، جهان تشيع و براي ايران خطير است و به دنبال آن تحولات بزرگي خواهد بود. مهم آن است كه بازي گران اين صحنه را شناخته و از تمام ظرفيت‌هاي خود خوب استفاده كرده و تا آنجا كه مي‌توانيم تحولات را به نفع خود رقم بزنيم. ميدان اين جدال نيز بزرگ، سخت، پركشمكش، پر حادثه و پر پيامد خواهد بود. پيامدهاي آن هم همواره قابل پيش بيني نيست و به سير تحولات بستگي دارد. در اين وضعيت كه جهان اسلام، تشيع و ايران مورد هجوم است، آيا همه عمليات به اصطلاح، فعال و اكتيو است يا عمليات منفعل و براي فرار از مشكلات نيز مطرح است؟!
 
اين طور نيست كه هميشه ما در موضع ضعف باشيم / كشمكش‌ها، ضعف‌ها و دغدغه‌هاي دشمن قابل توجه است

وي يادآور شد: اين وضعيت دلايل متعدد مي‌تواند داشته باشد ولي بايد اين دلايل را فهميد؛ چرا كه در انتخاب هدف و راه بسيار موثر است. بايد زمينه‌هاي شكل‌گيري اين فضا را مورد توجه قرار داد. يعني اين طور نيست كه هميشه ما در موضع ضعف باشيم؛ آنان نيز داراي ضعف‌ها و مشكلات جدي هستند. اين كشمكش‌ها، منازعات، ضعف‌ها و دغدغه‌هايي كه درون خودشان است قابل توجه است و نمي‌توان بدون توجه به اين ضعف‌ها تحليل درستي ارائه داد.

رئيس سازمان بازرسي كل كشور تصريح كرد: ما بايد خيلي مراقبت كنيم. شرايط ما شرايطي است كه اجازه خطا نمي‌دهد؛ اجازه اشتباه نداريم. فرصت‌ها، غير قابل تكرار و غيرقابل تجديد و غيرقابل جبران است. اگر يك تشخيص و يك اقدام بد و ناصحيح انجام دهيم معلوم نيست بشود آن را جبران كرد. اين‌كه مقام معظم رهبري به پيچ تاريخي و حساسيت آن اشاره مي‌كنند و تأكيد دارند نياز به يك فهم دقيق است، ناظر به اين شرايط است و بايد دقت بيشتري به خرج داد.

اصول شش‌گانه مواجهه با دشمن از منظر قرآن كريم

حجت الاسلام پورمحمدي با اشاره به عكس العمل اجمالي كه بايد در مواجه با اين شرايط نشان داد، گفت: ما يك عكس العمل اجمالي نسبت به اين شرايط داريم. آيات 45 تا 47 سوره انفال راهكار و موضوع عكس العمل اجمالي و كلي ما نسبت به شرايط است. سوره انفال موضوعات مهمي را به خصوص در رابطه با درگيري با دشمنان، جنگ‌ها، قتال و حوادثي كه در اين رابطه وجود دارد را بيان مي‌كند. خداوند در اين آيات 6 راهكار را به مومنان ارائه مي‌كند كه در شرايط سختي از آن استفاده كنند.
 
بخشي از مشكلات تحريم، ناشي عمليات رواني دشمن براي تضعيف روحيه است

وي در بخش ديگر از سخنان خود با اشاره به اظهارات مقامات آمريكا مبني بر اين‌كه پيام‌هايي براي تشديد تحريم از داخل ايران مي‌شنويم، گفت: اين‌ها عمليات رواني است. چه اين اظهارات را گفته باشند و چه نگفته باشند اين‌ها به دنبال تشديد تحريم‌ها هستند و اين حرف‌ها براي تضعيف روحيه است. بحث تورم و قيمت ارز را خوب مي‌دانيد. درباره قيمت ارز كلنجار و كشمكش در بازار است. مشكل ارز يك مبدا دارد كه بايد آن را تدبير كرد. البته تمام مشكلات دست ما نيست. بخشي از آن كه رواني است و بايد روشنگري و تبليغ شود. نبايد از اصل ماجرا غفلت كرده و نسبت به آن بي‌توجه باشيم. بايد روي اين اصل برنامه‌ريزي و فكر كرد و بخشي از آن را نمي‌توانيم براي آن تدبير كرد كه بايد با سختي آن‌ها را از سر بگذرانيم.
 
نوسان ارز يك عمليات فرسايشي آزار دهنده است/ براي مقابله با آن بايد طراحي داشت

حجت الاسلام پورمحمدي ادامه داد: نوسان ارز يك عمليات فرسايشي آزار دهنده رواني و اجتماعي است و براي مقابله با آن بايد طراحي باشيم. وي با بيان اين‌كه در زمان عدم موفقيت اختلاف شديد گفت: دراين مواقع تقصير را به گردن هم مي‌اندازند و اين موضوع در فضاي سياسي به دليل تأثير از فضاي اقتصادي تشديد مي‌شود و  انتخابات را كه خودش به تنهايي كانون درگيري و تشديد فضا است تحت تأثير قرار مي‌دهد. اين موضوع حتما نيازمند دقت و مراقبت‌هاي ويژه است و بايد توجه شود.
 
شرايط فعلي كشور اقتضاي كمك دارد / سازمان بازرسي به نقش خود عمل مي‌كند

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به ارتقاء جايگاه سازمان در جامعه گفت: الآن كاملاً نقش سازمان را در عرصه‌هاي مختلف حس مي‌كنيم. موقعي بود كه سازمان در مقام تصميم گيري، سياست‌گذاري و اجرا تا اين اندازه به حساب نمي‌آمد ولي امروز سازمان در موقعيت ممتازي قرار گرفته و اين اتفاق بسيار مهم است.

وي ادامه داد: علي رغم برخي اصطكاك‌ها و حساسيت‌هايي كه روي سازمان و شخص من در فضاي رسانه و امثالهم وجود داشت، جايگاه نظارتي سازمان در افكار عمومي؛ نخبگان و كارشناسان ارتقاء پيدا كرده و اين نكته بسيار مهم است. اكنون سازمان بازرسي به عنوان سازماني جدي، كارشناس و سالم مطرح است. اين سه موضوع در حد قابل قبولي بين نخبگان پذيرفته شده است و نقطه اتكاي ما است.

حجت الاسلام پورمحمدي با اشاره به حضورش در ششمين اجلاس انجمن بين المللي دستگاههاي مسئول مبارزه با فساد كه در كشور مالزي برگزار شد گفت: سازمان بازرسي در فعاليتهاي بين المللي علي رغم مشكلاتي كه وجود داشت موفق بوده است. هم اكنون جايگاه سازمان بازرسي كل كشور در بين سازمانهاي عضو نهادهاي بين المللي از جمله آمبودزمان جهاني و آسيايي، تي آي، انجمن ضد فساد و كنوانسيون ضد فساد سازمان ملل و كشورهاي عضو اكو، ويژه است و نقش محوري دارد.

قانون «ارتقاء سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد» بايد وارد فاز اجرايي شود

وي تصريح كرد: بايد فعاليت‌هاي نظارتي سازمان با شوراي دستگاه‌هاي نظارتي تقويت شود. قانون «ارتقاء سلامت نظام اداري و مبارزه با فساد» بايد وارد فاز اجرايي شده و قدم به قدم كارها تعقيب شود. مديران سازمان بازرسي بايد اين قانون را قانون سازمان بدانند چرا كه حوزه اختيارات گسترده‌اي را براي سازمان قرار داده و مكملي بر قانون سازمان است.
 
شيوه نامه اجرايي نظارت همگاني ابلاغ شد

رئيس سازمان بازرسي كل كشور با اشاره به برنامه سازمان بازرسي بر تقويت نظارت همگاني خاطرنشان كرد: سازوكار وشيوه نامه اجرايي نظارت همگاني نيز ابلاغ شد و در مركز نيز اين موضوع با جديت تعقيب مي‌شود.

وي تأكيد كرد: نكته بعدي كه بايد هم الآن مراقب آن بود و هم سال آينده، بحث سوء استفاده‌هاي احتمالي است. در فضاي نا متعادل، مبهم و رفت و آمد دولت‌ها، بروز سوء استفاده‌ها بسيار متصور و متوقع است. بايد جاهايي كه بستر اين سوء استفاده‌ها است رصد شده و به طور مشخص در دستور كار سازمان قرار بگيرد.

انتهاي پيام/پ3
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.