سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از مهم‌ترين مشكلات حوزه سلامت چشم؛

تعدد سازمان‌هاي تصميم‌گير و تداخل فعاليت انجمن‌هاي علمي و صنفي

به گفته رئيس انجمن علمي بينايي سنجي ايران، تعدد سازمان‌هاي تصميم‌گير و تداخل فعاليت انجمن‌هاي علمي و صنفي از مهم‌ترين مشكلات حوزه سلامت چشم است.

به گزارش گروه علمي، پزشكي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي سازمان نظام پزشكي،‌ دکتر محمد آقازاده امیری تداخل مسايل صنفي اپتومتريست ها با برخي نهادها و سازمان ها را از جمله مهم ترين مشكلات و دغدغه هاي اين صنف عنوان و اظهار كرد: در حیطه مسائل صنفی تداخل برخی امور با وزارت بازرگانی و وزارت علوم همواره وجود داشته است که برخی از آنها بويژه در رابطه با وزارت علوم حل شده و برخی مسائل هنوز در مورد وزارت بازرگانی ادامه دارد .

وي افزود: به عنوان مثال، همکاران اپتومتريست ما با مجوز وزارت بهداشت فعالیت می کنند و تحت نظر بازرسان وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی در استانهای خود می باشند ولی بازرسان وزارت بازرگانی به راحتی با مرکز اپتومتری برخورد می کنند تا حدی که در برخی مناطق رسما به همکاران ما می گویند باید مجوز فعالیت را از اتحادیه های مربوط به وزارت بازرگانی بگیرند .

دكتر آقازاده اميري، با انتقاد از تعدد انجمن ها و تشكل هاي صنفي در حوزه بينايي سنجي، فعاليت همزمان آنها را خالي از اشكال ندانست و گفت: متاسفانه شاهديم كه وزارت کشور در برخي موارد، به راحتیمجوز فعالیت صنفی به افراد و گروههاي مختلف می دهد به طوریکه در حال حاضر چند انجمن صنفی اپتومتری در حال فعاليت هستند كه اين موضع باعث تشتت آرا بین فارغ التحصیلان و بلاتکلیفی آنان در برخی استانها شده است حتی در برخی استان ها مانند البرز ، تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرفی ، سیستان و بلوچستان ، انجمن های صنفی تازه تاسيس در کار انجمن علمی بينايي سنجي کارشکنی می کنند و يا سعی می کنند انجمن علمی را در استان خود تعطیل نمایند .

وي افزود: از ديگر مشكلات موجود، فقدان نظارت كافي بر فعالیت های علمی و تخصصی همکاران بينايي سنج می باشد و متاسفانه انجمن های علمی نیز حق دخالت در این امور را ندارند لذا فعالیت برای افراد متخلف به راحتی فراهم میشود در حالیکه اگر به انجمن علمی اختیار و اجازه فعالیت بدهند میتوانند به عنوان بازوهای اجرائی نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان انجام وظیفه کرده و در همه شئون علمی و حرفه ای خدمت نمایند.

رييس انجمن علمي بينايي سنجي ايران، با بيان اينكه خوشبختانه در حال حاضر وضعیت علمی فعالان حوزه بينايي سنجي كشور مطلوب است، عنوان كرد: استقبال اپتومتريست ها از کنگره های علمی خوب است و هرسال افزايش مي يابد اما در كنار آن تعداد محدودي از همكاران نيز هستند كه حضور مستمري در دوره هاي آموزش مداوم ندارند و آن را لازم نمي دانند كه انجمن علمي بينايي سنجي در حال شناسايي اين افراد و توجيه نمودن آنان در خصوص لزوم گذراندن دوره هاي بازآموزي مي باشد.

وي افزود: از سوي ديگر متاسفانه شاهدیم که دانشگاه های علوم پزشکی مختلف در سطح کشور، همايش هاي علمي و آموزشي مشابه یا تکراری برگزار ميكنند و باعث ايجاد تصورات غلط مادي و درآمدزايي از طريق دريافت حق ثبت نام اين همايش ها، مي شوند كه اين موضوع نيز نيازمند همكاري و هماهنگي بيشتر دانشگاهها و انجمن علمي بينايي سنجي است.

عضو هيات علمي دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي، با اشاره به اختیاری شدن طرح نیروی انسانی فارغ التحصيلان بينايي سنجي، گفت: يكي از تبعات منفي اين اقدام اين است كه در برخی از مراکز محروم و شهرستان ها شاهدیم که اپتومتریست (یا چشم پزشک ) وجود ندارد و مردم مجبورند براي دريافت خدمات سلامت چشم به شهرهای همجوار مراجعه نمایند . بنابراين لازم است در كنار اختياري نمودن طرح نيروي انساني، زمينه ایجاد اشتغال و انگیزه حضور همکاران در مناطق محروم را نیز فراهم نمود .

وي در پايان گفت: از دیگر مسائل صنفی مرتبط باگروه های علمی بينايي سنجي، سرنوشت شغلي فارغ التحصیل رشته هاي مرتبط بينايي سنجي از دیگر کشورها است. مانند فارغ اتحصیلان ارتپتیک که در وزارت بهداشت به غلط اپتومتریست تعریف شده اند و اجازه کار یافته اند در حالیکه این گروه کاملا از اپتومتری جدا بوده و حیطه اختیاراتشان هم کاملا متفاوت است و یا اپتیشن ها که در  خارج دوره عینکسازی دیده اند و در ایران بلاتکلیف هستند چرا که در ایران ما فقط عینک ساز تجربی را داریم و اخیرا تعداد کمی فارغ التحصیلان اپتیک. بنابراين اين افراد مجوز فعاليت خود را از وزارت بزرگاني اخذ مي كنند و باعث تداخل كاري و تعدد سازمان هاي تصميم گير در حوزه بينايي سنجي مي شوند./ح
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.