سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قم/

عشق ورزی را به یکدیگر بیاموزیم

همان‌طور که فرهنگ و محیطی که فرد در آن رشد یافته، بر نحوه‌ی تعاملات و روابط فردی و اجتماعی تأثیر می‌گذارد، بر نحوه‌ی ابراز احساسات و عشق ورزیدن نیز مؤثر است.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران قم، دختر و پسر قبل از ورود به جامعه، نحوه‌ی محبت کردن و عشق ورزیدن را از خانواده‌ی خود می‌آموزند. بعد از آن با ورود به گروه بزرگ‌تر همسالان و تعامل با آنان، نحوه‌ی محبت‌ورزی آنان بر او تأثیر می‌گذارد. این تأثیرات از شهری به شهر دیگر با تفاوت فرهنگی همراه است. حتی در یک شهر از منطقه‌ای به منطقه دیگر در خانواده‌ها متفاوت است. در این الگو‌گیری ابتدایی که از خانواده شروع می‌شود. دختران از مادر خود و پسران از پدر خود الگو می‌گیرند و در این الگو‌گیری، نیازهای آن‌ها نیز در رابطه با چگونگی ابراز محبت شکل می‌گیرد.
باید به این نکته توجه کرد که گرایش به روابط عاطفی از علایق مهم آدمی است، به ویژه آنانی که اولین توجه آدمی را برمی‌انگیزند مثل والدین، فرزند، همسر، دوستان. در این میان، فرد بیش از آنچه به دیگران حس عاطفی دارد مایل است علاقه و محبت دیگران را دریافت کند. همسر و شریک زندگی در مقایسه با دیگران از حیث داد و ستد عاطفی جایگاه خاصی دارد.
در برخی خانواده‌ها نحوه ابراز محبت، فقط کلامی است و پدر و مادر نسبت به یکدیگر و همچنین نسبت به فرزندان خود، به صورت لفظی محبت خود را بروز می‌دهند. مسلماً دختر یا پسر تربیت شده در چنین خانواده‌‌ای، پس از ازدواج، در رابطه با همسر خود، بیشتر به همین سبک می‌تواند ابراز محبت کند.
برای جلوگیری از بروز چنین مسائل احتمالی، بهتر است زوجین در تعامل با یکدیگر به نحوه‌ی محبت کردن اعضای خانواده به یکدیگر توجه داشته باشند و همچنین روش‌های مختلف ابراز محبت را بیاموزند و به کار برند. چون هر فرد با توجه به نحوه‌ی شکل‌گیری شخصیت عاطفی‌اش، به نوعی ابراز محبت احتیاج دارد و ما نمی‌توانیم این مسأله را در فرد مقابل تغییر دهیم. برخی افراد فقط با شنیدن الفاظ محبت‌آمیز به عشق و علاقه‌ی طرف مقابل خود پی می‌برند و بعضی دیگر با دروغ نشنیدن، صادق بودن، احترام گذاشتن، لج‌بازی نکردن، تأثیر داشتن در تصمیم‌های مهم و بعضی انواع محبت‌های فیزیکی به آرامش می‌رسند و علاقه‌ی همسر خود را درک می‌کنند.
در برخی فرهنگ‌ها، محبت مرد به همسر خود فقط از طریق اعمال و رفتار وی و میزان تلاشی که برای آسایش همسرش می‌‌کند، مهم است. این در حالی است که معمولاً بیشتر خانم‌ها به شنیدن کلمات محبت‌‌آمیز و عاشقانه تمایل دارند. البته این مسأله‌ای است که با گفت‌وگوی بین زوجین و بیان نحوه‌ی ابراز محبت و علاقه به چگونگی احساس ابراز محبت، حل شدنی است. زیرا معمولاً این نا‌گفته‌هاست که باعث سوء‌تفاهم می‌شود./س
برچسب ها: قم ، آموختن ، عشق ورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.