سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رودهن/

69تن سیب زمینی درهرهکتار از مزارع شهرستان دماوند برداشت شد

کارشناس مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: در طرح تعیین محصول نمونه سیب زمینی که به کیل گیری مرسوم است 69 تن محصول کیفی سیب زمینی در هر هکتار در دماوند برداشت شد.

ˈفرهاد سیامکیˈ در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران رودهن افزود: طرح موسوم به ˈکیل گیریˈ با هدف تعیین نمونه برتر شهرستان با ملاک بهره وری کمی و کیفی بهینه در واحد سطح، بکارگیری روش های اصولی و علمی برای تولید محصول سالم اجرا می شود.

وی اعلام کرد که همه ساله سطح زیرکشت سیب زمینی در این شهرستان بین یک هزار و 600 تا دوهزار و 200 هکتار بوده و امسال پس از برداشت این محصول، سطح زیرکشت آن مشخص می شود.

کارشناس مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با اشاره به کیل گیری محصول نمونه سیب زمینی در مزرعه سه هکتاری حومه آبسرد از توابع شهرستان دماوند گفت: کیل گیری در واقع ارزیابی کمی و کیفی محصول در واحد سطح و تعمیم آن به کل مزرعه و نهایتا قیاس با معیارهای تعیین شده برای انتخاب نمونه برتر در سطح شهرستان، استان و کشور است.

سیامکی افزود: این نمونه گیری معمولا از ابتدا، وسط و انتهای زمین انجام می شود که هر چه این نقاط بزرگتر باشد میزان دقت در ارزیابی بهره وری در واحد سطح افزایش می یابد.

سیامکی در خصوص انتخاب مزارع کشاورزان گفت: بر اساس خود اظهاری کشاورزان و بهره بردارانی که عملکرد خود را نسبت به سال قبل و نسبت به سایر کشاورزان منطقه چشمگیر تر پیش بینی می کنند بامعرفی خود به جهاد کشاورزی، تیم فنی جهاد کشاورزی وضعیت مزرعه را از نظر رقابت در سطح استان و کشور مورد ارزیابی قرار می دهد.

وی با بیان اینکه شهرستان دماوند در تولید محصول سیب زمینی در سطح رقابت استانی است، گفت: هنوز میزان برداشت محصول سیب زمینی این شهرستان قابل رقابت در سطح کشور نیست.

کارشناس مدیریت ترویج سازمان جهاد کشاورزی استان تهران گفت: هیات داوران وزارتخانه جهاد کشاورزی برای انتخاب محصول برتر در سطح کشور و استان، صرفا میزان کمی تولید را ملاک قرار نمی دهند، بلکه نحوه تولید و سلامت محصول نیز برای این رقابت اهمیت دارد .

وی مصرف بهینه نهاده ها را یکی از اولویت ها و معیارهای هیات داوران در انتخاب نمونه برتر کشوری و استانی دانست و گفت: مسوولان کشاورزی به هر قیمتی خواهان افرایش تولید نیستند و سلامت محصول، خاک و محیط زیست نیز بسیار حائز اهمیت است.

سیامکی با اشاره به حدود 10 الی 15 شاخص برای قابل رقابت بودن محصولات گفت: مصرف بهینه آب با استفاده از سیستم نوین آبیاری تحت فشار یکی از اولویت های نخست کشاورزی است.

وی استفاده از تکنولوژی و ماشین آلات، بذر گواهی شده، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و ... را از جمله موارد امتیاز آور برای بهره برداران دانست و گفت: تولید محصول سالم و گام نهادن در راستای تولید محصولات ارگانیک برای حفظ و حراست از منابع آب، خاک و محیط زیست و نهایتا سلامت بشر هدف نهایی فعالان عرصه کشاورزی است./س


تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.